• Pikaur

Märker ni skillnad när hunden är under- resp överstimulerad?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-28 16:11
    Syftar nu på den egna hunden och när ni är aktiva inom träning.
    Anledning till frågan är att det faktiskt är svårt att se skillnaden i många fall, bland annat min egen hund, och för att jag tycker det är på tiden att hundägare börjar erkänna när de missar signaler - det är ju inget att skämmas för

• Svar på tråden Märker ni skillnad när hunden är under- resp överstimulerad?
  • Chivasreal

en hund som e understimulerad brukar hitta på massa hyss över vet jag inte.

• Sesha Neheru

En överstimulerad hund för mig är när hunden inte kan slå sig till ro, springer fram o tillbaka och/eller som ligger o flåsar o tittar oroligt runt sig...

• Chivasreal

så är det nog har aldrig tänkt på det trots jag har 2 hundar och haft många valpar.

• BeccaStina

jag märker jätte stor skillnad på mina hundar när det är understimulerade!!

måste träna med dem varge dag för att man ska få en lugn stund. och då inte ut på promenader för det är inte stimulerande för dem, de kan springa hur många timmar som hellst i skogen utan att bli trötta det om ja behöver göra är lära dem nya saker, försöka få dem att tänka ut lösningar på problem själva samt använda näsan (leta efter godis, spåra m.m.)

• Pikaur

Jag kan själv erkänna att jag hade svårt att se skillnaden på hunden jag har nu och hunden jag hade innan.
    Första hunden blev vid överstimulering så trött att det kunde det gå in ett marschband och spela över honom - han sov. När han blev understimulerad blev han aggressiv, och kunde gå så långt att han blev näst intill farlig. Därmed var det lätt att anpassa träningen då man såg tendenserna så otroligt lätt.
    Den jag har nu blir bråkig vid understimulering, men inte så att man direkt tänker på det. Vid överstimulering blir han även då bråkig, på samma sätt. Så där är det betydligt knivigare att anpassa träningen. Men det går.

Vilka problem har ni stött på?

Svar på tråden Märker ni skillnad när hunden är under- resp överstimulerad?