• Mariii

parning av jack russel.

har en liten fråga, när kan man para en jackrussel alltså vilken tid under löpningen?
    vi ska nämligen kanske para en jack russel bara vi hittar en fin hane.

• Svar på tråden parning av jack russel.
  • MammaLinda82

Vi har en fina hane En valp dock...

Läste nånstans att man siktar in sig på höglöpet, ungeför mitten av löpet, och såser man till att parningen sker vid flera tillfällen så är det säkrare att det tar. Så omkring dag 10-17.

Kanske lite och ta i...
    Hmm, detta svar puffar lite på tråden så kanske du får ett mer konkret svar

Linda

• Zantana83

det e väldigt individuelt men en lite hund brukar tidigt runt 12 tyvärr bara att åka till hanen från och med dygn 10 och testa.
    jag brukar lägga mina händer på "höfterna" runt kissen och svansen lyfter tiken då svansen och drar ten åt sidan så brukar dom vara klara

• Mariii

oki, men då vet jag lite i allafall, vi tänkte para hon i mars då hon ska löpa så man får valpar på sommaren för det är lättare då och så.
    så vi får se om vi lyckas hitta någon fin och bra hane åt henne och att det bli några valpar.

• Woodcock

Om du inte redan har läst på så du vet så pass mycket innan så tycker jag INTE att du överhuvudtaget ska planera att para din hund. Det är inte bara något man gör för att det är kul med valpar. Dels ska de skötas under tiden de finns hemma hos dig, dels ska du kunna hitta bra köpare som du gärna ska kunna guida genom valptiden och även när hunden är vuxen om problem uppstår.
    Tänk igenom en gång till - det är mitt tips.

• Mariii

men du, det här har vi planerat länge.
    man kan faktiskt tänka själv, vet att det inte är att bara para, det är även dyrt att ha valpar, mat, och allt man tjänar lite grann på att ha valpar men man för det för man själv vill det.
    Så snälla du, du behöver inte tala om för människor om vad dom ska göra och tänka osv det klara man så bra själv.
    men tack ändå!

Woodcock skrev 2008-06-28 22:29:26 följande:
    Om du inte redan har läst på så du vet så pass mycket innan så tycker jag INTE att du överhuvudtaget ska planera att para din hund. Det är inte bara något man gör för att det är kul med valpar. Dels ska de skötas under tiden de finns hemma hos dig, dels ska du kunna hitta bra köpare som du gärna ska kunna guida genom valptiden och även när hunden är vuxen om problem uppstår.Tänk igenom en gång till - det är mitt tips.
  • Woodcock

Men du - du skrev i frågan vilken tidpunkt du skulle para din hund- eller hur? Då visste du ju inte detta själv eller? Vad jag vet så är det allmänt känt att man para tiken under höglöp som varierar från hund till hund. En del går in i höglöp runt dag 8 redan och andra inte förrän runt dag 18. Det gäller alltså att känna sin egen hund. OCH att ha läst på. Det är det jag vill att du gör... finns för många som "bara ska ha valpar för att det är kul" enligt mig. Men är du seriös så för all del - lycka till - det är urkul att följa dem upp genom klasserna om de tävlar och annars bara se hur de artar sig, om man tänkt rätt vad gäller val av hane till just denna tiken osv.
    Hoppas allt går bra för er.

• Mariii
    Woodcock skrev 2008-06-29 16:25:21 följande:
    Men du - du skrev i frågan vilken tidpunkt du skulle para din hund- eller hur? Då visste du ju inte detta själv eller? Vad jag vet så är det allmänt känt att man para tiken under höglöp som varierar från hund till hund. En del går in i höglöp runt dag 8 redan och andra inte förrän runt dag 18. Det gäller alltså att känna sin egen hund. OCH att ha läst på. Det är det jag vill att du gör... finns för många som "bara ska ha valpar för att det är kul" enligt mig. Men är du seriös så för all del - lycka till - det är urkul att följa dem upp genom klasserna om de tävlar och annars bara se hur de artar sig, om man tänkt rätt vad gäller val av hane till just denna tiken osv.Hoppas allt går bra för er.
    har man aldrig parat någon gång så är det inte så lätt att veta när det är höglöp, därför jag skrev och frågade.
    hur vet man när det är höglöp då?
  • Woodcock

Ta kontakt med rasklubben så kan de säkert hjälpa dig. Eller med din uppfödare. Annars gå via SKK som har mycket information om vad som gäller vid uppfödning av hund, både broschyrer och kurser.

• ja88

Hundavel är inte "learning by doing", kunskapen måste man skaffa sig INNAN man funderar på att para. Köp uppfödarböcker och läs, gå en uppfödarkurs, skaffa dig gärna en mentor inom rasen (ex tikens uppfödare om denne är lämplig), prata med uppfödare och lär dig om blodslinjer, åk på grytträningar och utställningar och lär dig ordentligt om rasens alla aspekter, exteriöra och mentala - utifrån DEN kunskapen kan du sedan välja ut en lämplig hane till tiken och föda upp valpar på ett seriöst sätt.

Mycket förarbete, ja! Men det är så man börjar. Seriös uppfödare är inte något man bara bestämmer sig för att bli, sedan räcker det med att fråga på ett forum när en tik höglöper och så drar vi igång... UPPFÖDARE är man från första kullen man tar och det är en väldig massa ansvar - juridiskt och moraliskt, som ingår i den rollen.

Tycker du att allt detta är onödigt för att du bara är ute efter att producera ytterligare en kull russellvalpar utan baktanke eller mål för att det är gulligt med valpar så avstå, det finns nog med såna kullar...

• Vilja00

ta kontakt med din länsklubb (SKK) o kolla när var och om de har uppfödarutbildningar. Utöver det - köp/låna SKKs uppfödarserie där du lär dig det mest basala om uppfödning, valpning, juridik, genetik, avelsplanering, mat, kondition osv osv osv.....
    gör det först - sen vet du - om du har en bra nog tik o kan hitta bra nog hane.

Svar på tråden parning av jack russel.