• 1985

Hjälp! Hur får jag bort alla flugor?

Hoppas någon kan hjälpa mig innan jag blir tokig! Har den senaste veckan fått fruktansvärt mycket husflugor i lägenheten. Inte såna där små som är i papperskorgen, utan stora, svarta äckliga flugor som tycker om att äta bajs och sen sätta sig på min tallrik när jag äter. Eller som sätter sig på en och kryper runt i ansiktet när man ska sova.
    Hur ska jag få bort de?
    Har slagit ihjäl hur många som helst men de blir bara fler. Har hängt upp sån där kletig flugtejp i alla rum men endast ett fåtal fastnar.
    En elektrisk insektsfångare med UV-ljus sitter uppe men inte en enda har gått på det tricket...
    Har precis städat lägenheten, vad ska jag testa nu?

• Svar på tråden Hjälp! Hur får jag bort alla flugor?
  • Pormoicheia

Undrar också.

Har inte fått många iofs, men det räcker med 3-4 st för att förpesta både hushåll och sömn!

• 1985

Varje kväll innan läggdags har vi slagit ihjäl ca 30-40 flugor, enbart för att kunna sova..

Trodde först att något djur dött här någonstans då flugor brukar lägga sina ägg/larver där men väldigt många har problem med flugorna nu så det verkar vara ett flugår i år.

• dinana

Skaffa en katt.. bor ni i närheten av en bondgård eller där de gösslar åkrarna så dras det ju mycket flugor dit och på sätt så får man ju in dem i huset.

Vi hade mycker flugor förr, men det gäller helt enkelt att ha alla dörrar och fönster stängda och att försöka ta på så många som möjligt.

• dinana

Har haft massa katter i mitt liv och alla älskar att jaga flugor, visserligen tycker de bäst om de där små snabba flugorna. Inte de där sega feta som ramlar i backen så fort man nuddar vid dem.

• 1985

Nej, vi bor inte i närheten av någon bondgård.
    Katt kan vi inte heller skaffa då sambon är allergisk...

• dinana

Okej, synd.. men hur bor ni då... varför får ni in så mycket flugor. Har ni en soptipp utanför elller något?

Ligger det en hund begraven eller nått utanför....

• 1985

Haha jadu, jag vet inte. Har aldrig haft det innan så vi har ingen aning. Vi bor i lägenhet, ovanpå en möbelaffär som har lika mycket flugor som vi har.
    Fattar inte vart de kommer ifrån...

• Vinbärssaft

Jag har dem också, och då bor jag inte ens nära en gödselstack eller torrdass eller liknande. Det verkar som sagt vara flugår i år! Det finns nog inget annat att göra än att stänga alla fönster och dörrar innan man ska sova, och sedan smälla alla innan man lägger sig...

• dinana
    1985 skrev 2008-06-28 18:55:22 följande:
    Haha jadu, jag vet inte. Har aldrig haft det innan så vi har ingen aning. Vi bor i lägenhet, ovanpå en möbelaffär som har lika mycket flugor som vi har.Fattar inte vart de kommer ifrån...
    Humm, då kommer de väl antagligen därifrån. Men sen kan det bero lite på temperaturen ute... eftersom det var varmt tidigt i år så la flugorna ägg tidigt och då föddes det massor med flugor inomhus som åt sig tjocka och feta (de fastnade väl inne då). Flugor tycker ju om sötsaker, så man kanske kan försöka locka alla flugor till en del av huset.

Det här kanske är något.. googlade lite

www.eurocosm.com/Application/Products/Flyc/flyc1GB.asp
  • Blomsteröga

Om man har träd utanför så kan man hänga upp några fågelholkar. Förhoppningsvis flyttar det in några flugsnappare och de rensar på flugor. Det ger dock resultat först nästa år eftersom fåglarna redan har boat färdigt.

IVF hösten 2008
Svar på tråden Hjälp! Hur får jag bort alla flugor?