• hink o spade

Slutar tikar att löpa då de blir äldre?

Ja, slutar tikar att löpa då de blir äldre?
    Eller fortsätter det?

• Svar på tråden Slutar tikar att löpa då de blir äldre?
  • Pikaur

Har aldrig haft tik själv så har aldrig brytt mig det där, men svärföräldrarnas tik har passerat 8 år och löper fortfarande 2 gånger om året som en klocka.

• hink o spade
    Pikaur skrev 2008-06-28 21:05:43 följande:
    Har aldrig haft tik själv så har aldrig brytt mig det där, men svärföräldrarnas tik har passerat 8 år och löper fortfarande 2 gånger om året som en klocka.
    Äldre tikar menade jag som var 11-12 år sådär.

Men tack för ditt svar!
  • rymdulla

tikar slutar aldrig löpa men dom får ofta problem med sina livmödrar så man måste sterilisera dom och då är löpen ur världen =D

• Rostis

dessutom kan vissa gamla tikar få "hormonrubbningar" och löpa oftare än med 6 mån mellanrum...

• hink o spade
    Svar på #4
    Till rumdulla och Rostis! Tack för era svar!

Vi har en dvärgschnauzer,
    som är 11 år och hon har löpt lite hur som helst, det senaste året.

Hon lägger svansen på sidan vid möte av andra hundar och låter dom slicka henne där bak. Detta tillåter hon inte annars.

Var hos veterinären för inte länge sedan för att hon åt massor av gräs, och då hade hon mjölk i spenarna och var skendräktig.

Om detta är en homonrubbningar, vad gör veterinären åt det?
    Hur blir tikar efter en kastrering?
  • Pikaur
    Rostis skrev 2008-06-28 22:55:07 följande:
    dessutom kan vissa gamla tikar få "hormonrubbningar" och löpa oftare än med 6 mån mellanrum...
    Nu fick jag verkligen kött på benen varför jag inte vill ha tikar
  • Rostis

men det positiva är ändå att tikar löper vanligast 2*3 veckor i året och hanar löper 365 dar/ år :)

Pikaur skrev 2008-06-29 12:56:23 följande:
    Nu fick jag verkligen kött på benen varför jag inte vill ha tikar
Svar på tråden Slutar tikar att löpa då de blir äldre?