• Dayna Lee

*Min valp på 14 veckor äter sten då vi är ute.

Min valp på 14 veckor äter sten då vi är ute. Det går inte att få honom sluta för då lägger han sig ner och strejkar med nosen neråt och äter. han äter även annat också som damm nere i tvättstugan, fimpar på gatan, papper ALLT! När han bajsar sen så bara rasslar det om baken, småsten och grenar som kommer ut.
    Är det farligt och normalt att han gör så här??? Och varför gör han så?

• Svar på tråden *Min valp på 14 veckor äter sten då vi är ute.
  • Ida 3

Vår hund har också ätit stenar och det slutade med operation för en sten hade fastnat i tunntarmen. En del valpar kallar vetrinären för allätare och de är precis som småbarn och vill smaka på allt. Ni måste visa vem det är som bestämmer när ni är ute och går.
    Vår har inte tuggat en sten sen operationen.

• Dayna Lee

Jo vi visar det men än så länge har det inte gått fram. Han är hopplös. Nosen är i backen hela tiden.

• Juniphé

Det kommer som Ida 3 skriver ovan, att sluta med operation. Klart ni kan hindra valpen Det är ju inte den som bestämmer. Det är matte och husses uppgift att få den intresserad av annat på promenaderna. Håll valpen borta så fort den vill ta sig en sten och säg med tydlig och allvarlig röst "Nej"och dra något i kopplet samtidigt. Om valpen då lyder så kan man berömma och ge en duktig-godis (som man f.ö. alltid har i fickan på promenaderna).

• Juniphé

Men ni har väl koppel på valpen?? Håll det då kort så att valpen inte kan nosa hela tiden.

• Dayna Lee

Oj då Juniphé du får det att låta som att vi matar honom med sten??

Vi har koppel och vi är en bra matte och husse! Tack!

• Eliva

Håller med Juniphe, när nosen åker ner första gången så säg klart och tydligt "NEJ!" och ryck lite i kopplet. När han då lyfter på huvudet (automatiskt eftersom ni rycker), ös på med massor av beröm, klappa honom och ge en godis. Efter ett tag kommer han lära sig. Hundar är till viss del envisa, men även väldigt kloka, och jag kan garantera att godis är godare än sten, det tycker t.om en busig vovve! Det är viktigt just med berömmet efteråt, för även om hunden är envis så tycker han ännu mer om att vara uppskattad. Inom ett par promenader har han lärt sig.

Arbeta med positiv inlärning (dvs beröm när han gör rätt) så kommer han lära sig massor med saker jätte snabbt! Som sagt, hundar ÄLSKAR att vara duktiga. Faktiskt. De hundar som inte är det har helt enkelt inte haft hussar och mattar som förstått det.

• Juniphé

Oj då Dayna Lee! Du verkar visst tro att jag tycker så

Antar att det var tacken för att man ger tips?

• Eliva

Hallå, lugna ner er lite. Inte kul när en tråd börjar få sådana hära inlägg. Tror varken att den ena eller den andra menade något illa.

Synd att man inte kan hålla en diskussion om hunduppfostran utan att folk ska bli osams!

• Eliva

Hallå, lugna ner er lite. Inte kul när en tråd börjar få sådana hära inlägg. Tror varken att den ena eller den andra menade något illa.

Synd att man inte kan hålla en diskussion om hunduppfostran utan att folk ska bli osams!

• Dayna Lee

Hade väntat mig lite mer förståelse, men det gick visst inte. Istället får man förmaningar följt av en herrans massa ??? Vem är duktigast vem vet bäst osv. *less*

Dessutom så bor vi på landet och de andra hundarna är ute på tomten om dagarna (och dom trivs med det) och ingen av dem har någonsin ätit som han gör. Vi vågar inte ha honom med de vuxna för han äter upp allt där ute. Istället så står han inne och gnäller i fönstret. På våra promenader har vi levergodis i fickorna och belönar honom med, även klappar och han får höra att han är duktig. Men nu är det så att den här hunden inte slutar äta. Han är envis som synden.

Men tack för era svar.

Svar på tråden *Min valp på 14 veckor äter sten då vi är ute.