• Gumsan07

Bjuden på bröllop, står "kavaj" på inbjudan, vad gäller för oss tjejer?

Vad får man INTE ha? Någon som vet? Hjälp mig, aldrig varit på bröllop förut...detta bröllop är väldigt påkostat dock.

• Svar på tråden Bjuden på bröllop, står "kavaj" på inbjudan, vad gäller för oss tjejer?
  • Nyfiken gul

är det kyrkbröllop ska du undvika kortkort, allt för urringat o INTE bara axlar i kyrkan - vill du ha axelbandslöst kan du ha en sjal, kavaj, eller nåt annat för att dölja axlarna.

• Gumsan07

Ok, tack! Hur vet man när man kan ha "elegantare" långbyxor?

• Miss Love
    Gumsan07 skrev 2008-06-28 20:17:59 följande:
    Ok, tack! Hur vet man när man kan ha "elegantare" långbyxor?
    Brukar vara helt ok, när det står kavaj, är man osäker så fråga brudparet.
  • vimsen

Man ska inte vara vitklädd på bröllop, man får ju inte konkúrrera med bruden. Vi hade klädsel kavaj på vårt bröllop, man kan ha på sig det man tycker är fint, dock kanske inte jeans.

• Linny

Hihi, sedan kanske man ska undvika helrött. Jag har hört (men inte kollat upp om det stämmer) att bära rött innebär att man har ...... *visslar lite* med brudgummen

• Gumsan07

Linny: Jag har också hört det men tydligen är det förlegat, så visst kan man ha rött idag :)

• Linny
    Gumsan07 skrev 2008-06-29 07:31:20 följande:
    Linny: Jag har också hört det men tydligen är det förlegat, så visst kan man ha rött idag :)
    Det är säkert förlegat men var ju lite kul
  • Amazina
    Linny skrev 2008-06-28 20:50:33 följande:
    Hihi, sedan kanske man ska undvika helrött. Jag har hört (men inte kollat upp om det stämmer) att bära rött innebär att man har ...... *visslar lite* med brudgummen
    Däremot tycker jag att det känns opassande med helvitt eller svart på ett bröllop... När det gäller tjejer kan man ha valfri "finklädsel" när det står kavaj.
  • Amazina

På mitt bröllop var det ej tjej som kom i helvitt. Även om det nästan är skitsamma så kändes det lite konstigt. Vitt i kombo med någon annan färg är helt ok, men inte helt vitt...

• PiaMaria

Jag ska oxo på bröllop där det står på inbjudan - KAVAJ. Men gäller det även barnpojkar? Jag har en 4½ åring och en 1 åring på bröllopet som är pojkar.

• Amazina
    PiaMaria skrev 2008-06-29 08:57:13 följande:
    Jag ska oxo på bröllop där det står på inbjudan - KAVAJ. Men gäller det även barnpojkar? Jag har en 4½ åring och en 1 åring på bröllopet som är pojkar.
    Sätt på dom motsvarande vad de skulle haft på skolavslutning om de gick i skolan/dagis. Mer behövs inte.
  • Bumba

Skulle det kännas fel att komma i svart knälång kjol o en färgad snygg överdel till?

• enlitenbitkaka

Beror helt på vilket snitt/material kjolen är av och hur toppen ser ut. Självklart matchat med smycken och heels isf.

Bumba skrev 2008-06-30 23:07:05 följande:
    Skulle det kännas fel att komma i svart knälång kjol o en färgad snygg överdel till?
  • Flygfotogen
    enlitenbitkaka skrev 2008-06-30 23:05:32 följande:
    Kavaj innebär INTE valfritt för tjejer...du kan till exempel inte komma i tunika, leggings och ballerinaskor. Svart är OK så länge man bryter av med färgstarka accessoarer som .ex. knallig sjal.
    Varför inte, egentligen? Det är ju jättemodernt.
    Suck för petig dresscode. Man vill ju se sina vänner gifta sig men inte lägga ut en massa pengar på kläder, present, resa, uppehälle etc. Det har man inte råd med.
Svar på tråden Bjuden på bröllop, står "kavaj" på inbjudan, vad gäller för oss tjejer?