• Anonym (försöker..)

För trång förhud, smärtsamt med sex...hjälp!!!!

Har ett jättejobbigt och pinsamt problem.

Det är såhär att jag och min man försöker bli gravida. Men min mans förhud är för trång vilket gör att han får sår av samlag. Varje månad är en ren plåga för oss. Han får så dåligt samvete för att han "ställer till det" för oss. Resultatet är att vi inte kan ha samlag speciellt många gånger och därför tar det lite längre tid för oss att få det där plusset. Just nu vill vi bara få det där plusset så man slipper plågan =( Ett ständigt smörjande med en massa olika salvor varje dag (han har ganska bra koll på vilka han ska använda för bäst lindring). Det hjälper lite men långt ifrån tillräckligt. Tycker så synd om honom! Tillslut måste man tvinga fram utlösning trots att det gör ont. Hua.....

Ett ingrepp känns inte aktuellt just nu (behövs bara ett snitt) eftersom läketiden är 8 veckor. Vi vill söka hjälp när jag äntligen har blivit gravid.

Någon som har erfarenhet av detta och som kan ge råd? Är det en vanlig/ovanlig åkomma?

Sååå tacksam för tips!!

• Svar på tråden För trång förhud, smärtsamt med sex...hjälp!!!!
  • NoXigen

ta hand om pillen och vänta me bebis i 8 veckor tycker jag...Ni får ju det bättre om ni tar d före så ni kan slappna av o göra bebis som dårar

• Anonym (ssk)

Som den urologsyster jag är så kan jag bara rekommendera att gå till närmaste urologmottagning och ta upp problemet. Definitivt är ju circumsicio (borttagande av förhuden) troligen det bästa för din man, då är ju problemet eliminerat! Plus att när det är gjort så behöver ni inte bekymra er mer för detta, och kan slappna av vid barnaproducerandett!
    Och ja, det är ganska vanligt!

• Mori

Såvitt jag vet är det vanligt ja.. Och varför inte fixa problemet först, så blir förökingsförsöken en njutning istället för en plåga? Vad gör 8 veckor i det långa hela? Jag hade vägrat ha sex om det varit plågsamt för mig. Tex om jag haft vestibulit eller va fasen som helst.. Sex ska vara skönt inte plågsamt..

• Anonym (försöker..)

Tack för era svar.

Min man är fast besluten att vänta med ingreppet. Han vill så gärna ha barn NU. Jag delar hans frustration och samtidigt så vill jag ju att han ska njuta lika mycket som jag. Jag "ställer upp" så länge han bestämmer sig för att bita ihop och fortsätta trots smärtan. Men för säkerhets skull ska jag fråga honom i helgen om det inte är så att han kan tänka sig att gå till en mottagning och se hur snart han kan få hjälp. Man vet ju aldrig, vi kanske kommer få försöka i flera år innan det blir något.

Ingen som har lite tips på hur man kan underlätta det hela utan att ge sig in på ingrepp?

• Anonym (?)

kom ni på det nu? har det inte varit ett problem hela tiden?

• Anonym (samma)

min sambo har samma problem. han har ärr runt hela toppen av förhuden för det har gått sönder så mycket.
    han var en gång hos läkaren som rekomenderade honom att köpa en salva som heter dermovat som töjer ut huden. den hjälpte faktiskt. inte helt o hållet men ganska mycket.
    så prova den

• Anonym (försöker..)

Det har varit ett problem ända sedan vi startade bäbisverkstaden. Slutade med p-piller vilket gav mig lusten tillbaka....då dök ju såklart problemen upp.

Anonym (?) skrev 2008-06-28 20:44:25 följande:

kom ni på det nu? har det inte varit ett problem hela tiden?
  • Anonym (försöker..)

En salva som töjer huden? Är det sant? Låter nästan för bra för att vara sant. Ska genast kolla upp. Tack snälla!!

Anonym (samma) skrev 2008-06-28 20:44:26 följande:

min sambo har samma problem. han har ärr runt hela toppen av förhuden för det har gått sönder så mycket.han var en gång hos läkaren som rekomenderade honom att köpa en salva som heter dermovat som töjer ut huden. den hjälpte faktiskt. inte helt o hållet men ganska mycket.så prova den
  • Anonym

tänk också på att bebisverkstaden kan påverkas av stress oxå, det lär ju va ett lagom stressmoment att under smärta tvinga fram utlösning + du som tycker synd om din man. tror ni båda mår bäst av att få ingreppet avklarat o sen älska passionerat så lär det juh bli en bebis gjord på nolltid =)

• Anonym (?=)

Kan man köpa den receptfritt på apoteket?

Anonym (samma) skrev 2008-06-28 20:44:26 följande:
    min sambo har samma problem. han har ärr runt hela toppen av förhuden för det har gått sönder så mycket.han var en gång hos läkaren som rekomenderade honom att köpa en salva som heter dermovat som töjer ut huden. den hjälpte faktiskt. inte helt o hållet men ganska mycket.så prova den
Svar på tråden För trång förhud, smärtsamt med sex...hjälp!!!!