• Flickan och kråkan

Kräks av potatis. 2 frågor.

Hej hej!

Jag har en pojke på halvåret som kaskadkräks ett par timmar efter att han har ätit potatis. Ni som haft barn som reagerat på potatis inledningsvis:

1. Jag har aldrig hört talas om vuxna som inte tål potatis. När fungerade det för ert barn att börja äta potatis (vilken ålder ca)?

2. Vad gav ni ert barn istället, körde ni helt enkelt bara mer grönsaker? Tips önskas.

• Svar på tråden Kräks av potatis. 2 frågor.
  • Tuvan07

är det verkligen potatisen han kräks av? kräks han inte annars? om det är det finns det massor andra purer man kan ge. alla grönsaker kan man med göra pureer av.

• Flickan och kråkan
    Tuvan07 skrev 2008-06-28 22:24:16 följande:
    är det verkligen potatisen han kräks av? kräks han inte annars? om det är det finns det massor andra purer man kan ge. alla grönsaker kan man med göra pureer av.
    Helt säker. Första gången var det ren, hemmagjord potatispuré. Idag prövade jag en köpt rödspätta med potatis. Samma resultat. Har inte reagerat på något annat och vi har kört igenom det mesta. Har tidigare läst att andra fått liknande reaktion på just potatis, även om de nog inte är så många.
  • NoelochJack

Undra om man kan vara allergisk mot potatis? har nog aldrig hört nån vuxen som är det.

Noel reagerade på ren potatispuré, fick kväljningar och kräktes (han kräks visserligen jämt, men ändå) Däremot är det inga större problem med burkmat med potatis och nåt annat.

Kan ju vara så att rödspättan inte var nån hit Noel som älskar allt har svårt för just fisk...

Från 6 månader finns det ju ganska mycket som inet innehåller potatis. Pasta, lasange, ris, cous cous mm. Så om det är så att han inte klarar potatis så funkar det säkerligen bra att undvika det en period. Vi ger mest brukar utan potatis eftersom Noel får kväljningar om det är för mycket potatissmak.

Noel 071120
  • cloudberry79

Jag tror inte det är allergi mot potatis, snarare konsistensen och att magen inte är van vid mat. V reagerade också på potatisen, fast tvärtom, han blev totalt förstoppad, kom små små harpluttar efter tre dagar och han bara skrek för att han hade så ont i magen. Så, vi har skjutit upp smakisstarten till efter sommaren, då han är närmare ett år.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Flickan och kråkan

Men för oss har smakisarna gått jättebra hela tiden. Han har inte kräkts något, bajsat fin konsistens....

Matglad pojke

Det är bara potatisen. Tycker det är jättegott, men 3 timmar senare (båda gångerna) kaskadspyor.

Jag har inte heller hört talas om någon som är allergisk mot potatis. Tänker mer på om det är något ämne i potatisen. Solanin i färskpotatis kan ju t.ex. framkalla kräkningar....

• cloudberry79

Hm, jo, om det annars funkar så är det ju konstigt, för det är ju väldigt ovanligt att de reagerar på just potatis. När du gör purén, sätter du något i den som han kanske inte klarar? Annars kan det ju vara så att det är som du misstänker att det är just färskpotatis, om du använt det.

• cloudberry79

Jag gillar att googla, så jag kollade lite.. Man kan alltså reagera på potatis även om det är mycket ovanligt, det är antingen korsreaktion vid pollenallergi eller potatisstärkelseintolerans. Det senaste är som laktosintolerans, alltså att det finns en medfödd eller utvecklad brist på det enzym som bryter ned just potatisstärkelse. Det kan nog vara värt att kontakta en riktig allergimottagning i erat fall, för det är så väldigt ovanligt och dessutom krångligt, eftersom väldigt mycket halvfabrikat (tex korv) innehåller potatisstärkelse.. Har aldrig hört talas om det tidigare, kul att få lära sig något nytt, men väldigt trist för er!

• Flickan och kråkan
    cloudberry79 skrev 2008-06-28 23:12:59 följande:
    Jag gillar att googla, så jag kollade lite.. Man kan alltså reagera på potatis även om det är mycket ovanligt, det är antingen korsreaktion vid pollenallergi eller potatisstärkelseintolerans. Det senaste är som laktosintolerans, alltså att det finns en medfödd eller utvecklad brist på det enzym som bryter ned just potatisstärkelse. Det kan nog vara värt att kontakta en riktig allergimottagning i erat fall, för det är så väldigt ovanligt och dessutom krångligt, eftersom väldigt mycket halvfabrikat (tex korv) innehåller potatisstärkelse.. Har aldrig hört talas om det tidigare, kul att få lära sig något nytt, men väldigt trist för er!
    Tack! Blä, det lät otrevligt. Får verkligen kolla upp det. Pollenallergisk är ju jag, även om det är i lindrig form - det verkar ju det bättre av alternativen i alla fall. Hoppas någon av de som tidigare skrivit haft potatisproblem hör av sig och har goda nyheter.
Svar på tråden Kräks av potatis. 2 frågor.