Hö eller ej till hamster?
Kan man ge hö till en hamster? Har hört både att man kan ge det, men också att man inte ska ge det.
Hur gör ni andra hamsterägare?
Kan man ge hö till en hamster? Har hört både att man kan ge det, men också att man inte ska ge det.
Hur gör ni andra hamsterägare?
Ge hö! Den behöver både det i magen och att "bygga" med i buren!
Både gerbil (ökenråttor) och hamstar älskar att böka runt med höet i buren!
Det gjorde mina. De blev helt galna och glada av detta, husbyggandet var igång heeela dagen lång, sedan sov de tyst och fridfullt i höet (TROTS att de hade en egen lyxstuga med två våningar!) hela natten utan både stök och bråk (nattdjur, du vet...).
så du bör nog slänga in lite hö!
När jag var yngre och hade hamstrar så sas det att höstråna kunde sticka hål i hamstern kindpåsar. Jag gav aldrig hö till mina hamstrar. Men det finns "mjukare" sorters hö nu tror jag...
Vi har alltjämt gett våra hamstrar hö och vad jag vet har dom inte haft problem med kindpåsarna men ring och rådgör med en veterinär om du är orolig, det kostar inget mer än din telefontaxa och lite tid Kan tillägga att jag inte hade hört talas om problemet innan du nämde det...
Men som sagt, har inte upplevt att mina hamstrar haft ont eller problem!
En hamsteruppfödare jag känner säger att man absolut inte får ge hamtrar hö eftersom det kan skada kindpåsarna.