• oio

John Ajvide Lindqvist

Vad jag förstått har bl.a publicerats:
    Låt de rätta komma in, Hanteringen av odöda och Pappersväggar...och Människohamn är påväg att bli publicerad...stämmer det?
    Och att det finns mer lättlästa versioner av de två första..?

Bör man läsa i någon speciell ordning? Vilken kom först, osv?

• Svar på tråden John Ajvide Lindqvist
  • Alvi

JAG har läst Låt de rätte... och Hanteringen av.... i den ordningen och jag TROR att det var så de kom ut.... sen vet jag inte.

Ule buku på er!
  • FrökenChockrosa

Alldels riktigt, förutom att Människohamn redan har kommit, den kom för några veckor sedan.

Eftersom alla är fristående så spelar det ingen roll vilken ordning man läser dem i, dock kanske ska nämnas att Pappersväggar inte är en roman utan en novellsamling. Varav en av novellerna är som en liten fristående fortsättning av Låt den rätte komma in, som för övrigt kommer upp på bio nu i oktober.

Vänligen Bookhousegirl
    www.bookhousegirl.blogspot.com

• Freiya

åå dom är så bra! speciellt Låt den rätte komma in. har läst den 2 gånger.
    Pappersväggar är helskruvad, men kul att läsa ändå :)

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • LittleRedRidinHood

det finns en lättläst variant på åtminstone låt den rätta komma in. övriga böcker vet jag inte.

är oerhört imponerad av lindqvist då han är en av få författare som lyckas skriva skräckromaner som är kvalitetslitteratur.

www.adlibris.com/se/product.aspx

• oio

Jag blir sugen på att läsa.

En fråga till...inom den genren som han skriver...finns det fler svenskar där?

• M73

pappersväggar innehåller väl en fortsättning på "hanteringen av odöda" o inte av "låt den räte komma in?"

Andreas Roman skriver väl skräck med? (har inte läst något av honom än)

Kristoffer Leandoer kom med en samling skräcknoveller för flera år sedan... hette "svarta speglar" tror jagv

• ajmaj

Stämmer.

Ajvides senaste, Människohamn är också fruktansvärt bra! Inte lika läskig som de förra, men med ett ständigt obehag.
    Jag kunde inte lägga den ifrån mig, jag var helt fängslad!

M73 skrev 2008-06-29 11:56:53 följande:
    pappersväggar innehåller väl en fortsättning på "hanteringen av odöda" o inte av "låt den räte komma in?"
  • nexie

Vill läsa dom! Men är dom jätteläskiga eller? Törs man gå ut sen i mörkret eller? Är en liten fegis i vanliga fall!

• firewalkwithme

Jag har läst alla utom Människohamn nu i våras (väntar tills Människohamn kommer i pocket ), och jag rekommenderar verkligen hans böcker! Särskilt Låt den rätte komma in, som i mitt tycke är en av de bästa romaner jag läst på länge. Även novellsamlingen innehöll verkliga guldkorn. Hanteringen av odöda var också bra, men den kröp inte under skinnet på mig på samma sätt som debutromanen, den kändes mer som en vanlig skräckbok (dock absolut en läsvärd sådan).

• Rokkiz

Jag fastnade direkt för John Ajvide Lindqvist och han blev en riktig favorit efter att jag läst "Låt den rätte komma in", som jag köpte i pocket när jag skulle ut och resa.

De andra böckerna har jag i inbundet skick. Jag har haft jättesvårt att hitta "Låt den rätte komma in" i inbundet skick, någon som vet att den finns att köpa på nätet? Har än så länge bara hittat via förlagets hemsida.

• Limus

Åh, jag har "Människohamn" hemma, ska snart starta med den.

• Dragonmind

Förlåt om jag låter oköänslig, grinig och elak men..."mer lättläst" version?
    Det är en av orsakerna tilla tt jag dragit till Almkvist: Han är en lättläst författare (tycker jag, kanske van läsare?).

Han är en duktig berättare och därmed upplever jag att hans berättelser och språk flyter på.

Läste igenom Människohamn i veckan som var. Blev för första gången rädd av hans böcker (har inte läst novellsammlingen Pappersväggar). Jag blev aldrig rädd i Låt den rätte komma in eller Hantering av Odöda, detta för att jag aldrig tyckte att det fanns något att bli rädd för. Betänk nu att Zombiez är det värsta jag vet och jag brukar vanligtvis bli rädd bara de näm,ns, men Hantering tyckte jag bara var fin och tragisk.

Det kan vara att i både Låt den... och Hantering... finns det inget direkt ont, inget illvilligt i sin natur. Varken Eli eller dennes beskyddare, inte ens pojkarna som mobbar Oscar är onda. Och i Hantering är väl det enda som är ont just männsklig rädsla och hat, inget annat. Men i Människohamn fick jag känslan av att dr fanns det något, något illvilligt och ogripbart. Och det skrämde mig.

• Sicali

Åh han är min absoluta favoritförfattare och jag har alla böckerna, läst alla utom människohamn två ggr om.

• Sicali

Hanteringen av de odöda gillade jag nog bäst för den var så sorglig...

• Smokie

Har läst alla hans böcker och de är underbara! Det är ingen genre jag vanligtsvis läser... Jag är mer åt Danielle Steele hållet. Men gu va bra dom var... Nu är jag ett STORT fan!

• Smokie

Just ja.. ni har väl inte missat att "Låt den.." kommer på bio i höst!

• Dragonmind
    Smokie skrev 2008-07-30 17:15:12 följande:
    Just ja.. ni har väl inte missat att "Låt den.." kommer på bio i höst!
    ...och att det redan planeras en engelsk/amerikans version.
    Typiskt.
  • Solvarm

Lite OT, för det är ju inget inlägg om böcker men jag tipsar alla er som gillar Ajvide Lindqvist (och alla andra också för den delen) att lyssna på hans sommarprogram på sr.se. Inte sommar 2008, men det borde väl ha varit 2007. Ett superbra sommarprat!

Svar på tråden John Ajvide Lindqvist