• Snurran1sHusse

Tips från oss ang. BB-väska vid kejsarsnitt på KS

Min tjej hade packat allt man kan tänkas behöva ha inför och efter en förlossning. Jag menar allt, många uppsättningar baby kläder, spel, dricka, godis, flera amningsbehåar, vanliga kläder flera ombyten osv.

I måndags fick vi veta att babyn låg i säte och fick därför ett planerat kejsarsnitt. Då kan jag tipsa er som ska göra kejsarsnitt på KS i Solna att ni nästan inte behöver någonting med er.

Det finns blöjor, barnkläder, filtar, hygienprodukter, mat, kaffe, te tillgängligt dygnet runt.

Medhavda saker som vi använt:

Tandborste
    Tandkräm
    Mobiltelefon
    Kamera/videokamera
    Dator (finns grats, mycket snabbt, trådlös internetuppkoppling - för att skicka bilder till mor/far föräldrar (det är besöksförbud på sjukhuset))
    Mysfilt till bebisen (men det finns filtar att låna)
    Ombyte till pappan
    Schampo/Balsam/hårborste (det finns dock tvål på rummen)
    Kanske tofflor, lite osäker om det finns, vi hade med.
    Kläder till mamman för hemfärd (men man kan använda de man kom i)
    Kläder till bebisen för hemfärd och lämplig bebitransport.

Min tjej har inte använt några egna kläder under hela vistelsen. Man kan knapps ha vanliga kläder pga operationssår och ammning var 2 timme.
    Binder får man på sjukhuset, stora sköna trosor finns.
    Blöjor till bebisen behövs ej, finns över allt på avdelningen, bara att använda.
    Bebis kläder behövs ej. Barn ska vara nakna de första dygnen för att kunna känna hud-mot-hud kontakt.

På Snurran1 sida finns BB-väska som rubrik på bloggen om ni vill ha exakt innehåll på det vi ursprungligen tog med.

Lycka till och hoppas att er vistelse blir lika bra som vår!

• Svar på tråden Tips från oss ang. BB-väska vid kejsarsnitt på KS
  • axelsmamma

FEL-Jag har fött 2 barn med snitt och bägge ggr har det INTE vart besöksförbud på ks bb...

• Snurran1sHusse

Nej, inte fel. Vi var där nu i helgen (avdelning C23 och C13) och endast Pappan och syskon får besöka inne på avdelningen. Står många stora skyltar om detta. Vill man träffa besökare får man gå ut från avdelningen. Och sorry jag skrev sjukhuset, men jag kan ju naturligtvis bara svara för avdelningen.

Det som däremot var fel i texten ovan är att det finns tandborstar att få, men inga tofflor...

• skrutthumlan2

jag undrar om det är nödvändigt att ta med sig en morgonrock....vet att man kan få låna ngt liknande från sjukhuset, men jag är inte så förtjust i deras kläder (är överkänslig mot deras tvättmedel)

• NillaMilla
    Svar på #2
    Det brukar vara besöksförbud när det är smittotider tex när rs virus är i farten och härjar för övrigt när det är "friska tider" gäller besök som vanligt.
  • Snurran1sHusse
    Svar på #4

Jag tror att de ändrat det med besök nyliggen. De vill inte ha spring på avdelningarna, det ska vara lugn och ro. Då syftar jag bara på den avdelning som tar hand om 'komplicerade' ingrepp, som typ kejsarsnitt. Nu är det inte RS-tider, men det var besöksförbud ändå (pappan till barnet ocg ev syskon till barnet fick komma).

Svar på tråden Tips från oss ang. BB-väska vid kejsarsnitt på KS