Tips från oss ang. BB-väska vid kejsarsnitt på KS
Min tjej hade packat allt man kan tänkas behöva ha inför och efter en förlossning. Jag menar allt, många uppsättningar baby kläder, spel, dricka, godis, flera amningsbehåar, vanliga kläder flera ombyten osv.
I måndags fick vi veta att babyn låg i säte och fick därför ett planerat kejsarsnitt. Då kan jag tipsa er som ska göra kejsarsnitt på KS i Solna att ni nästan inte behöver någonting med er.
Det finns blöjor, barnkläder, filtar, hygienprodukter, mat, kaffe, te tillgängligt dygnet runt.
Medhavda saker som vi använt:
Tandborste
Tandkräm
Mobiltelefon
Kamera/videokamera
Dator (finns grats, mycket snabbt, trådlös internetuppkoppling - för att skicka bilder till mor/far föräldrar (det är besöksförbud på sjukhuset))
Mysfilt till bebisen (men det finns filtar att låna)
Ombyte till pappan
Schampo/Balsam/hårborste (det finns dock tvål på rummen)
Kanske tofflor, lite osäker om det finns, vi hade med.
Kläder till mamman för hemfärd (men man kan använda de man kom i)
Kläder till bebisen för hemfärd och lämplig bebitransport.
Min tjej har inte använt några egna kläder under hela vistelsen. Man kan knapps ha vanliga kläder pga operationssår och ammning var 2 timme.
Binder får man på sjukhuset, stora sköna trosor finns.
Blöjor till bebisen behövs ej, finns över allt på avdelningen, bara att använda.
Bebis kläder behövs ej. Barn ska vara nakna de första dygnen för att kunna känna hud-mot-hud kontakt.
På Snurran1 sida finns BB-väska som rubrik på bloggen om ni vill ha exakt innehåll på det vi ursprungligen tog med.
Lycka till och hoppas att er vistelse blir lika bra som vår!