• Camster

Tips på fräcka/ ovanliga rabatt-kanter

Nu ska det göras om på framsidan av vårt hus såååå...
    Någon här på Fam.liv som har tips på vad man kan använda som rabattkanter? Det finns ju såna där "trä-pinnar på rad" som man kan slå ner runt rabatten och ja man kan även lägga sten men jag vill ha nåt ovanligt runt mina rabatter... eller ja har ni nåt fräckt tips på hur kan lägga med stenar runt rabatterna tar jag även emot det.

Tips på bra hemsida för idéer och köp emottages också
    Har ni själv nån bild på hur det ser ut runt/ i era rabatter så spanar jag gärna in det också

• Svar på tråden Tips på fräcka/ ovanliga rabatt-kanter
  • VIXIE

Corténplåtoch rektangulär galvad plåt tycker jag är fräckt.Corte´n plåten sticker upp en ca 10 cm medans den galvade plåten ligger i samma höjd som gräsmattan så atyt man ska kunna klippa med gräsmattan.Har inga bilder men jobbar som trädgårdsanläggare så jag har sett en del kul grejer.Annars är natursten sk "kattskallar" med "hål" gjorda för att få plats med växter i väldigt snyggt tycker jag.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • VIXIE

Glömde säga att jag varnar för "träpnnar på rad" ,gräset växer igen om om du inte sätter nån form av stopp och det blir i regel inte speciellt snyggt.

• Camster
    VIXIE skrev 2008-06-29 21:26:53 följande:
    Glömde säga att jag varnar för "träpnnar på rad" ,gräset växer igen om om du inte sätter nån form av stopp och det blir i regel inte speciellt snyggt.
    Ja de där träpinnarna på rad är inte heller så snygga tycker jag... plus att det är så vanligt... Men de andra tipsen lät intressanta
  • mihs make
    VIXIE skrev 2008-06-29 21:25:32 följande:
    Corténplåtoch rektangulär galvad plåt tycker jag är fräckt.Corte´n plåten sticker upp en ca 10 cm medans den galvade plåten ligger i samma höjd som gräsmattan så atyt man ska kunna klippa med gräsmattan.Har inga bilder men jobbar som trädgårdsanläggare så jag har sett en del kul grejer.Annars är natursten sk "kattskallar" med "hål" gjorda för att få plats med växter i väldigt snyggt tycker jag.
    Kul ide´
    corte´n plåten är väl rostfri?
    Varför ha galvad plåt? (eller är det bara en kostnadsfråga)
  • VIXIE

Mihs make: corte´nplåt som jag sett är rostig,passar ihop med tex armeringsnäts-stuket. Den galvade plåten var nog mer för att det skulle passa till salvian och miscanthusgräset med silvriga vippor och den svarta husfasaden.Det såg väldigt snyggt ut(och dyrt)Skrattande

• Horst

Vi ska gräva ner tegelsten (stående).

Kommer inte att se elegant eller "dyrt" ut, utan snarare lantligt och bohemiskt, särskilt eftersom det är gammalt hustegel,(från vårt gamla stall) och teglet inte är frostsäkert utan kommer att flagna efterhand.

Svar på tråden Tips på fräcka/ ovanliga rabatt-kanter