• Muchi83

Ligger bebben redan uppe vid revbenen i vecka 13+6?

Jag satt idag och kände på min mage då jag tycker det gjorde lite ont under mitt ena revben. När jag kände så kände jag som en stor knöl. Jag bad karln också känna och han kände samma sak. Alltså ingen runt knöl utan den går en bra bit från revebenet och neråt på sidan. Efter ett tag så kände jag igen känslan sen sist jag var gravid. Typ som när jag var i 7-8 månaden och lillen låg mot revbenen och sparkade. Är det möjligt att barnet redan ligger där uppe? Jag blev ju gravid redan efter 6-7 månader efter den första. Snälla om någon skulle kunna svara.

• Svar på tråden Ligger bebben redan uppe vid revbenen i vecka 13+6?
  • Lilith74

Låter otroligt... i vecka 16 (tror jag minns rätt) når livmodern till naveln. Hur skulle den ha kunnat flyga upp till revbenen så plötsligt?

• decemberbabe

nä, som jag fattat det (tror ja läste det i den där vänta barn boken man får) så når livmodern i v 18-20 upp till naveln. så att du skulle känna bebisen vid revbenen i v 13 låter osannolikt. men det kan ju vara nån tarm eller nåt som fått ge sin plats till bebisen och nu har vandrat upp dit...?

• Me o Mike
    nej det är inte möjligt. Även fast du blev gravid 6 månader efter denm första så är ändå livmodern normalstor då så nu ligger din bebis i ditt bäcken.
  • Momsie

Nope.

Första ggn jag såg sparkar var samtidigt som jag kände dom, runt v.18 och då var det nere under troskanten, tyckte det var LÅGT så under revbenen kan det omöjligt vara redan, där sparkade dottern innan magen sjönk runt v-35 el nå't.

Muchi83 skrev 2008-06-28 23:43:57 följande:
    Jag satt idag och kände på min mage då jag tycker det gjorde lite ont under mitt ena revben. När jag kände så kände jag som en stor knöl. Jag bad karln också känna och han kände samma sak. Alltså ingen runt knöl utan den går en bra bit från revebenet och neråt på sidan. Efter ett tag så kände jag igen känslan sen sist jag var gravid. Typ som när jag var i 7-8 månaden och lillen låg mot revbenen och sparkade. Är det möjligt att barnet redan ligger där uppe? Jag blev ju gravid redan efter 6-7 månader efter den första. Snälla om någon skulle kunna svara.
  • Lilith74

Kan det vara en lunga eller nåt som kanske är lite ihopklämd...?

• Muchi83

Det är ju det jag också tänkt. Men det känns lika stort som bebisen skulle vara nu plus att när man trycker på det så gör det liksom inte ont heller. Om det nu skulle vara en lunga så borde det väll göra ont. Det känns verkligen exakt som det gjorde med andra barnet. Dom säger ju dessutom att om man skaffar barn så tätt inpå det första så växer ju livmodern extra snabbt så jag tänkte på att det kan ha något med det att göra.

• decemberbabe

nja, bebisen ligger ju så skyddad inne i dig såäven om du klämde på rätt ställe så skulle du inte kunna känna den med händerna i v 13. däremot säger de ju att de som redan fått barn tidigare brukar kunna känna fosterrörelserna tidigare, det sk fladdret... men knappast med blotta handen..

• Me o Mike

hehe förlåt om jag "skrattar" men inte kan du ju känna en LUNGA under revbenen!!!

• H A P P Y F E E T

KÄnner igen det där. Ibland känner jag det som om nåt kommer "i kläm" under revbenen, precis som man kände när bebisen var större i första graviditeten, men det är nog som någon sa att t ex tarmarna rör sig nu för att börja göra plats!
    Säkert inget konstigt, men bara för att man nu har nåt att jämföra med så känner man ju saker hela tiden jämfört med graviditet 1, eller så tycker jag i allafall!

• TantaLoran

nu i v28 är min livmoder uppe under revbenen, högt på kurvan ligger jag då. det är helt omöjligt att livmodern når dit upp i din vecka.

• Muchi83
    Svar på #10

H A P P Y F E E T skrev 2008-06-29 16:22:34 följande:
    KÄnner igen det där. Ibland känner jag det som om nåt kommer "i kläm" under revbenen, precis som man kände när bebisen var större i första graviditeten, men det är nog som någon sa att t ex tarmarna rör sig nu för att börja göra plats!Säkert inget konstigt, men bara för att man nu har nåt att jämföra med så känner man ju saker hela tiden jämfört med graviditet 1, eller så tycker jag i allafall!
    Vad skönt att jag inte är ensam om detta =) Började tror jag var knäpp. Ha ha. Nej för det känns verkligen exakt likadant. Helt sjukt =)
  • H A P P Y F E E T
    Muchi83 skrev 2008-06-29 18:04:17 följande:
    Svar på #10H A P P Y F E E T skrev 2008-06-29 16:22:34 följande:
    Vad skönt att jag inte är ensam om detta =) Började tror jag var knäpp. Ha ha. Nej för det känns verkligen exakt likadant. Helt sjukt =)
    Ja men som sagt, livmodern är ju fortfarande i bäckenet i dessa veckor men man kan ju alltid inbilla sig saker haha
  • Muchi83

Jo jag vet att det är där. Men det kändes bara så lika så jag började verkligen undra vad det var. Säkert någon tarm eller något skit som ligger där =) Nu börjar jag dock längta ännu mer till att man känner bebben i magen.

• Niccipicci

Jag har en så kallad rörlig njure som ligger ovanligt ytligt. Jag känner den ganska precis under höger revben. När jag var i slutet av grav med sonen så tryckte det rejält på den så jag fick ont. Annars känner jag inte av den förutom om jag klämmer på den.
    Kan det vara så kanske att du har något organ som ligger där?

• Muchi83

Ja det måste ju vara ett organ. Men det känns inget när jag klämmer på det.

• Niccipicci

Det känns inget för mig heller när jag klämmer på min njure. Tar alltså inte ont på nått vis. Jag bara känner en knöl där. Den är som lite oval till formen och ligger snett neråt.

Svar på tråden Ligger bebben redan uppe vid revbenen i vecka 13+6?