Katten livrädd för dammsugaren, vad kan jag göra??
Vår katt har alltid alltid sprungit för sitt liv då han hör dammsugaren komma nära. Vi känner väl till hans mamma och uppväxt så jag kan garantera att han aldrig haft några traumatiska upplevelser med dammsugare där. Inte heller hemma hos oss (förutom att varje gång dammsugaren slås igång och rör sig då får han jättepanik).
han är en fena på att springa och gömma sig på helt fel plats dessutom. Jag försöker att kolla så han inte är i närheten då jag ska dammsugan, men det händer ju att man tror han är nån annanstans och att man missat att se honom då man letar. Som idag tex. Skulle dammsuga i sovrummet och var helt säker på att katten gått till datarummet som han oftast brukar göra... För att ändå vara säker tar jag in dammsugaren längst bort från sängen (om han då är där) så han får en bra chans att springa ut genom dörren utan att behöva möta detta "monster". Men trots detta har han ändå sån panik att idag (och många gånger innan dess) är så skiträdd att han sprang rakt in i sovrumsväggen, sen ut genom hallen, small i varenda vägg/dörröppning påväg till datarummet och lilla hjärtat går 300...
Tycker så synd om han, vad ska man göra?? Det verkar ju bara bli värre och värre.
Han är dock inte alls rädd för dammsugaren då den bara står framme. Då bryr han sig inte det minsta. Men såfort sladden dras ut eller han hör att man lyfter på munstycket så är det panik och en flykt för livet...
Vill ju inte att han ska råka dö av panik eller nått