• Zofye

Katten livrädd för dammsugaren, vad kan jag göra??

Vår katt har alltid alltid sprungit för sitt liv då han hör dammsugaren komma nära. Vi känner väl till hans mamma och uppväxt så jag kan garantera att han aldrig haft några traumatiska upplevelser med dammsugare där. Inte heller hemma hos oss (förutom att varje gång dammsugaren slås igång och rör sig då får han jättepanik).
    han är en fena på att springa och gömma sig på helt fel plats dessutom. Jag försöker att kolla så han inte är i närheten då jag ska dammsugan, men det händer ju att man tror han är nån annanstans och att man missat att se honom då man letar. Som idag tex. Skulle dammsuga i sovrummet och var helt säker på att katten gått till datarummet som han oftast brukar göra... För att ändå vara säker tar jag in dammsugaren längst bort från sängen (om han då är där) så han får en bra chans att springa ut genom dörren utan att behöva möta detta "monster". Men trots detta har han ändå sån panik att idag (och många gånger innan dess) är så skiträdd att han sprang rakt in i sovrumsväggen, sen ut genom hallen, small i varenda vägg/dörröppning påväg till datarummet och lilla hjärtat går 300...
    Tycker så synd om han, vad ska man göra?? Det verkar ju bara bli värre och värre.
    Han är dock inte alls rädd för dammsugaren då den bara står framme. Då bryr han sig inte det minsta. Men såfort sladden dras ut eller han hör att man lyfter på munstycket så är det panik och en flykt för livet...

Vill ju inte att han ska råka dö av panik eller nått

• Svar på tråden Katten livrädd för dammsugaren, vad kan jag göra??
  • Fru U

Hoppas någon har nåt bra tips. Jag har två här hemma som inte heller diggar dammsugaren, men det är inte fullt så illa som med dina

Mina springer ifrån den om den är igång och i samma rum men de lugnar ner sig så fort de hoppat över den

• Cuthalion

Antar att ni är två eftersom du skriver "vår" .

Prova att den ena av er håller i katten så att han inte kan rusa omkring i panik medan den andra startar dammsugaren i ett annat rum. Ha honom inte i närheten av den utan låt den bara gå. På så sätt borde han kunna lära sig att det inte är livsfarligt med dammsugaren.

Det ni också kan prova är öronproppar i kombination med ovanstående.

• Cuthalion

För att förtydliga, inte låta den gå en timme åt gången utan börja med korta sessioner som utökas allt eftersom lillkillen (förhoppningsvis) vänjer sig.

• Hiker

Ojoj, stackars lille att bli så rädd. Det låter som det är mest ljudet eller? Jag tänker också lite som Cuthalion att du kan ha igång dammsugaren i ett annat rum en stund, och dessutom muta honom med lite godis? Långsamma steg.

Fast det kan vara rätt praktiskt om de är lite lagom rädda - en av våra katter är alltid i vägen när vi ska dammsuga, och man får putta bort henne med munstycket eller dammsuga runt henne! Hade varit bättre om hon åtminstone gått undan en bit.

• MinEmPsi

Du kan inte stänga in katten i någon rum medans du dammsuger andra rummen? så slipper han se och bli rädd!

Har själv 4missar och det är livrädda men de springer iväg och gömmer sig...min mamma har 3missar och en av de är livrädd för dammsugaren (vilken misse är inte det!) och då brukar hon stänga in de i vardagsrummet medans hon tar hallen/köket...sen får de springa till nästa rum så hon kan ta vardasgrummet..så slipper de för tillfället se den!

• Hedi

Varan katt är ocksa rädd för dammsugaren..

• Fru U

Våra tre äldsta katter bryr sig inte ett dugg om dammsugaren men de två yngsta är rädda och jag har precis som ts ingen aning om varför. Vi har fött upp dem sen de var tre dagar gamla och vi var väldigt försiktiga med dammsugaren när de var små eftersom ljudet kan skrämma dem

• MILFilicious

Jag har aldrig mött någon katt som gillat dammsugaren. ^^)
    Tänk att du är sådär liten som en katt faktiskt är, du sitter på golvet, åså kommer ett stort monster som lever om massa rakt emot dig, klart du blir skraj och vill springa därifrån.
    Du kan väl stänga in katten i ett rum medans du dammsuger de övriga rummen.

• Zofye

Vi har provat. Om en av oss håller i katten då vi bara rör på dammsugare (den är alltså tyst) så sprattlar han och kämpar för sitt liv alltså. Det är värre än då han ska badas!

Cuthalion skrev 2008-06-29 01:29:31 följande:
    Antar att ni är två eftersom du skriver "vår" .Prova att den ena av er håller i katten så att han inte kan rusa omkring i panik medan den andra startar dammsugaren i ett annat rum. Ha honom inte i närheten av den utan låt den bara gå. På så sätt borde han kunna lära sig att det inte är livsfarligt med dammsugaren.Det ni också kan prova är öronproppar i kombination med ovanstående.
    Att stänga in katten brukar vi göra, men jag skulle ju helst vilja att han inte blev så rädd varje gång!
  • sallybuse

Jag har 3 st katter och de bara den ena som är för den.Och de räcker vi plockar fram den från skåpet så springer hon upp på 2 andra våningen.Men dom 2 katterna kan man dammsuga pälsen på.Konstigt att många är rädda och många är inte rädda.

• CTMT

Ja, våra 2 katter är också livrädda för dammsugaren. Den ena ser bara till att springa därifrån, sen är det ganska bra, bara hon inte är i samma rum som den. Men vår hane får riktig panik!
    Vi bor i en 3:a. Hon katten sköter sitt gömmande själv. Hankatten brukar krypa under täcket när dammsugaren kommer igång (han tror ju han är säker där ;) , och när jag ska in och dammsuga i sovrummet så brukar jag stänga av dammsugaren och lyfta ut lille gubben till det andra rummet (där jag redan dammsugit) så han kan gömma sig där istället.
    Och jag hoppas och tror att han tycker det är okej, han ser mig som sin beskyddare, jag lyfter undan honom från monstret :)
    Men viktigt att dammsugaren är avstängd då!

Men det är bättre nu än förr iaf. När han va mindre så kunde det ta 2 timmar för honom att ens visa sig efter vi städat, numera kommer han fram 5 min efter han hör att vi är färdiga :)

Svar på tråden Katten livrädd för dammsugaren, vad kan jag göra??