Kryddor i puré m. kött
Ska just börja göra puré med kött/fläsk/fågel... Vad kan man krydda med?
Jag tänkte kanske potatis/palsternacka/kokt kyckling - men smaksättning?
Tacksam för alla tips!
Ska just börja göra puré med kött/fläsk/fågel... Vad kan man krydda med?
Jag tänkte kanske potatis/palsternacka/kokt kyckling - men smaksättning?
Tacksam för alla tips!
Mina barn har tyckt om mat som jag kryddat med spiskummin, paprika, curry eller ingefära.
Vi hade lagerblad i när vi kokade köttet.
Tack snälla ni!
Finns det regler/rekommendationer? Förutom salt, såklart... Min kille är 5,5 månad.
Jag har kokt kyckling med lite koriander... det var gott! Kryddpeppar (är inget peppar) hade jag också tror jag...
Kött med lagerblad och kött kokt i krossade tomater... gott också!
När det gäller kryddor så är det bara att testa, det enda man ska undvika är saltet och det kan ju finnas i vissa kryddblandningar. Örtkryddor är väldigt populärt hos oss.
När jag kokar kyckling så har jag i rotselleri och morot som jag sedan mixar med köttet och det gör purén saftig. Sen brukar jag krydda med lite dragon eller timjan.
När jag kokar kött så har jag i lagerblad, kryddpeppar och lite purjolök. Sedan gör jag en sås på buljongen med lite mjölk och maizena som jag kryddar med örtkryddor, antingen när jag kokar den eller så kryddar jag när den ska ätas för då kan jag variera lite mer. Inte för att jag tror att sonen bryr sig om det är samma kryddning utan det är nog mer jag som vill variera lite.
Kyckling och rosmarin + lite peppar var poppis hos oss!
sen provade vi andra örter som basilika osv. Persilja är ju milt och fint.
Undvik alla kryddblandningar som innehåller aromat eller smakförstärkare, det är skadligt för tarmarna. Tror det motsvarar E621-625.