• sorscha

Illamående och ingefära?

Hej! J
    Jag har läst att ingefära skall vara bra mot illamående. Men hur äter man den? Någon som har några tips recept. Jag älskar ingefära och håller nu tummarna

Jag mår illa som bara den hela dagarna 7+5 Provar just nu med avocado och nötter som jag fått som tips hos min läkare. Samt att äta ofta och lite.

Soss

• Svar på tråden Illamående och ingefära?
  • Crassus

Hej sorscha!

Jag har hört att det ska finnas ingefäratabletter i Hälsokostbutiker. En läkare jag känner rekommenderade det. Har dock inte provat själv eftersom jag började äta tablett Postafen som finns receptfritt på apoteket.

• Mums

Hej hej, ingefära är ju dessutom GOTT! (Men lite starkt, så man kan behöva ta en liten bit i taget ...)

Köp färsk ingefära, skala typ en golfbollsbit med potatisskalare och skiva eller pressa i vitlökspress. Häll på kokande vatten. Låt dra. Det blir en god dryck!

Ha färsk ingefära i maten. Gör du en gryta så kan du ha i stora bitar/skivor som du sen inte äter upp. Eller strimla ingefäran fint, så kan du äta den när den har kokat med.

Eller köp färsk hackad ingefära på burk, det är gott att göra en kall sås på matlagningsyoghurt och ingefära och salt och peppar, att ha till t.ex. stekt kött eller kyckling eller som salladsdressing. Eller klicka i den färdighackade ingefäran i mat.

Recept finns på Tasteline, du kan göra t.ex. kycklinggryta med kokosmjölk och ingefära, eller gör en kikärtsgryta eller köttgryta eller ...

• cajsa

När jag mådde som mest illa skalade jag ingefära och la sen i några flan i hett vatten. Låt detta dra ett tag och drick sen som te (men utan mjölk el socker). Mitt illamånde gick över efter några dagar
    /cajsa

• Lilla C

ingefära på filmjölk eller istället för kanel i bullar!

• sorscha

Tack alla för fina tips!

Nu skall här knapras ingefära

Soss

• B70

Kom ihåg att doser över 2g per dag inte är rekommenderade för gravida.

Svar på tråden Illamående och ingefära?