• Gahlin

Tomater

Några som odlar tomater i år?
    Gör mitt första försök, och det går bra hittills.

• Svar på tråden Tomater
  • Gahlin

Jasså, är det puh, nu igen?
    Har du planterat dem än?

• nassepånken

jag satsar på ett gammalt knep: peta ner i jorden (i en kruka) och kolla om det växer. har gjort det med tre tomatsorter och fyra sorters chilipeppar. det har funkat jättebra med chili förut, ska bli roligt att se hur det går.

• gotjej

själv har vi börjat med paprika, dill samt gräslök.....

• Jennie Brunflo

Jajamensan!!!

Jag odlar bifftomter. Ska bli spännande att se vad det blir.
    Jag köpte en sats med fröer, jord och minidrivhus på ÖoB. Det funkade!
    ALLA fröer kom upp så nu har jag 20 tomatplantor....eh......det blir till att skänka tomatplantor till höger och vänster. Jag har väl plats för 3-5 plantor själv.

Jag odlar även kinesisk gräslök (gräslök med vitlökstouch). Det funkade inte i fjol, så jag gör ett nytt försök i år.

Jag har även gett mig på ampeljordgubbar. De ska hänga på väggen i kruka eller hänga i ampel i soligt läge! Än går det jättebra!

• Tussens mamma

förra sommaren hade jag tomatplantor i köksfönstret här i lägenheten utan balkong. hade fönstret öppet hela sommaren...jag hade hur mycket tomater som helst. gjorde tomatpajer, tomatsås, tomatbröd allt man kan göra med tomater...
    i slutet av sommaren såg jag ut som en tomat till och med.

tyvärr blir det inga odlingar i sommar. jag ska fokusera på att vara mamma...plus att det blev så mycket getingar och humlor inne förra sommaren och jag vill ju inte att bebisen skall bli stucken.

• Alvi

Nä, FY!
    Att hålla på med jord och spirande liv är inte min grej...
    En efter en gör jag mej av med våra blomkrukor för det är ju så tråååkigt.....!!
    Och att dessutom odla ÄTBARA saker, nej vet ni vad!!!

=)

• proppen

BLÄÄÄÄ getingar ska ju inte gilla tomater ju!!!
    Hmmm jag ville ju odla tomater i år men nu struntar jag nog i det...snyft!"

• Gahlin

Stackars SISU.

Jag har iaf gjort ett eget växthus!

Jätteenkelt.
    Tag en stor kartong.
    Skär ut alla sidor utom botten. Se till att lämna kvar en bit kartong runtom, för stadgans skull. ( som ett akvarium utan glas )
    Plasta in alla sidorna.
    Plasta "taket" på en sida. Stäng taket med häftstift.
    Flytta in krukorna.

På så vis kunde jag flytta ut mina tomater på verandan. Det blir lite kallt för dem att stå ute om natten ( än så länge) om de inte står i växthus.

Man tager vad man haver!

• nassepånken

katterna har ätit upp chilin, men inte rört tomaterna, så något finns kvar att pyssla med...

• Gahlin

ätit upp chilin? vad har du för katter egentligen?

• nassepånken

det har inte kommit några frukter än, de äter upp allt ovan jord. men de äter chilifrukter också...

• Hushi

Jag funderar på att köpa en färdig tomatplanta och ha i en kruka på terassen. Är det fusk?

• dexterswife

Hushi: Köp färdigt! Det gör jag med!

Odlar för närvarande själv inne: Physalis, passionsfrukt, chili, pepino och melon
    Ute: gul lök, röd lök, potatis, morrötter, huvudsallad, isbergssallad, vitlök, sparris, vårlök, kålrot (som jag egentligen inte gillar men mamma gör...), jordgubbar, hallon

Och jag är inte alls så speciellt intresserad av trädgårdsodling egentligen! Så konstigt det kan bli...

• Gahlin

Kan man odla sallad i kruka?

Skulle vilja göra det.

• dexterswife

Gahlin! Det går kanon! Men bara en planta/ett frö i en kruka, de behöver ganska mycket plats!

• Gahlin

Guud, va bra!!!
    Då ska jag köpa frön så fort jag kommer till affären!
    Hur stor tror du att krukan behöver vara?

• dexterswife

Den behöver inte vara så speciellt stor. Köper du en salladssort som inte växer i "huvud" kan du nog så flera frön i samma kruka, de behöver inte så mycket plats och gillar att växa tätt.

• Gahlin

Så de sorter med huvud ska sås en och en, men de andra kan sås flera per kruka. Låter bra.

Svar på tråden Tomater