• tobiq

Farligt att vattnet går?

Tycker att jag hört fler och fler skräckhistorier om att vattnet gått och att bebisarna varit på väg att dö för att det inte funnits tillräckligt fostervatten kvar i livmodern- samtidigt kan man ju läsa överallt att det återbildas nytt vatten hela tiden?
    Efter att vattnet gått, hur länge får man då vänta innan man blir igångsatt? Kan man kräva att dem övervakar bebis hjärtslag under tiden så att man vet att den mår bra eller blir man bara hemskickad i väntan på värkar?

Känner jag mig själv lär jag inte lämna sjukan vad dem än säger om jag åkt in med vattenavgång....

Lyckligare än någonsin!
  • Svar på tråden Farligt att vattnet går?
  • Java01

Med vårt första barn, gick vattnet på natten, jag åkte in på fm för kontroll. Blev hemskickad i väntan på värkar (hade då inga alls) och fick en tid för igångsättning. Man får bara gå 48 timmer efter vattenavgång. Men jag fick åka in redan på kvällen med värkar.

Det enda som jag tror är farligt när vattnet går är om bebisen inte är fixerad. Då måste man genast lägga sig ner, och förbli liggande!

• mandelblomma
    tobiq skrev 2008-06-29 13:48:01 följande:
    Tycker att jag hört fler och fler skräckhistorier om att vattnet gått och att bebisarna varit på väg att dö för att det inte funnits tillräckligt fostervatten kvar i livmodern- samtidigt kan man ju läsa överallt att det återbildas nytt vatten hela tiden? Efter att vattnet gått, hur länge får man då vänta innan man blir igångsatt? Kan man kräva att dem övervakar bebis hjärtslag under tiden så att man vet att den mår bra eller blir man bara hemskickad i väntan på värkar?Känner jag mig själv lär jag inte lämna sjukan vad dem än säger om jag åkt in med vattenavgång....
    det nybildas fosteratten kontinuerligt, så tomt blir det liksom inte...
    OM vattnet går ordentligt brukar man övervaka barnen på förlossningen, man vill inte ha dem kvar i magen för länge pga infektionsrisken.
    Sipprar det däremot lite kan man få åka hem, dock efter att man kollat barnet ordentligt!
    Min stora dotter föddes nästan tre dygn efter att vattnet gått, då hade hon lite feber vilket förklarades av vattenavgången.
  • Java01

Vår första dotter (och jag) fick vår temperatur kontrollerad flera gånger under det första dygnet, pga tiden som hade passerat mellan vattenavgången och födseln. Men vi klarade oss utan feber båda två.

• tobiq
    Java01 skrev 2008-06-29 13:53:13 följande:
    Med vårt första barn, gick vattnet på natten, jag åkte in på fm för kontroll. Blev hemskickad i väntan på värkar (hade då inga alls) och fick en tid för igångsättning. Man får bara gå 48 timmer efter vattenavgång. Men jag fick åka in redan på kvällen med värkar.Det enda som jag tror är farligt när vattnet går är om bebisen inte är fixerad. Då måste man genast lägga sig ner, och förbli liggande!
    Okej, så det är alltid max 48 timmar även om man inte har värkar alls? Är kanske en dum fråga men hur kommer det sig att det endast är farligt om bebis inte är fixerad?
    mandelblomma skrev 2008-06-29 13:53:16 följande:
    det nybildas fosteratten kontinuerligt, så tomt blir det liksom inte...OM vattnet går ordentligt brukar man övervaka barnen på förlossningen, man vill inte ha dem kvar i magen för länge pga infektionsrisken.Sipprar det däremot lite kan man få åka hem, dock efter att man kollat barnet ordentligt!Min stora dotter föddes nästan tre dygn efter att vattnet gått, då hade hon lite feber vilket förklarades av vattenavgången.
    Hur ser man att vattnet gått "helt"? Görs det ultraljud för att kolla mängden eller kan dem se det på annat vis?
    Hur tidigt fick du värkar efter att vattnet gick med dottern som föddes tre dygn senare?
    Lyckligare än någonsin!
  • Java01

Vad jag har hört så om vattnet går utan att bebisen är fixerad så kan den "dunsa" ner. Om du förstår vad jag menar. Men är den fixerad så stannar den ju där den är.

• tobiq
    Java01 skrev 2008-06-29 14:02:17 följande:
    Vad jag har hört så om vattnet går utan att bebisen är fixerad så kan den "dunsa" ner. Om du förstår vad jag menar. Men är den fixerad så stannar den ju där den är.
    Usch då, då förstår jag varför man ska lägga sig... Får hoppas att bebben i magen vill fixera sig tidigt (är i vecka 31 än så länge) så slipper man oroa sig över det då...

Tack för ditt svar! Någon mer som har erfarenhet av vattenavgång?
    Lyckligare än någonsin!
  • Krisselina
    tobiq skrev 2008-06-29 13:58:41 följande:
    Hur ser man att vattnet gått "helt"? Görs det ultraljud för att kolla mängden eller kan dem se det på annat vis? Hur tidigt fick du värkar efter att vattnet gick med dottern som föddes tre dygn senare?
    Om vattnet går "helt" så rinner det på ordentligt så att man måste byta binda ofta, annars så sipprar det bara lite.
    Jag fick mina värkar ca 40 min efter vattenavgång. 2 timmar senare var flickan född, men det var mitt andra barn så det var väl därför det gick så snabbt.
    Lita alltid på din intuition
  • Krisselina
    Java01 skrev 2008-06-29 14:02:17 följande:
    Jag har hört något om navelsträngen också, antingen att den kan lirka sig runt barnets hals eller om den kunde åka ut? Minns inte, men det var ngt sånt..
    Lita alltid på din intuition
  • tobiq
    Krisselina skrev 2008-06-29 14:20:47 följande:
    Om vattnet går "helt" så rinner det på ordentligt så att man måste byta binda ofta, annars så sipprar det bara lite. Jag fick mina värkar ca 40 min efter vattenavgång. 2 timmar senare var flickan född, men det var mitt andra barn så det var väl därför det gick så snabbt.
    Åh, det lät smidigt det där:) Men det görs ingen undersökning där dem kollar hur mkt fostervatten som finns kvar då? Låter läskigt tycker jag, hoppas att jag slipper vänta på värkarna om vattnet skulle gå först...
    Lyckligare än någonsin!
  • Imox

dom tog hål på mina hinnor inne på förlossningen och kan säga att man lär inte missa om vattnet går helt :)
    är inte lite vatten som finns där inne hehe

och det där med o lägga sig ner om vattnet går o barnet ej är fixerat är för att det finns ökad risk att navelsträngen åker immelan oxå..

Svar på tråden Farligt att vattnet går?