Java01 skrev 2008-06-29 13:53:13 följande:
Med vårt första barn, gick vattnet på natten, jag åkte in på fm för kontroll. Blev hemskickad i väntan på värkar (hade då inga alls) och fick en tid för igångsättning. Man får bara gå 48 timmer efter vattenavgång. Men jag fick åka in redan på kvällen med värkar.Det enda som jag tror är farligt när vattnet går är om bebisen inte är fixerad. Då måste man genast lägga sig ner, och förbli liggande!
Okej, så det är alltid max 48 timmar även om man inte har värkar alls? Är kanske en dum fråga men hur kommer det sig att det endast är farligt om bebis inte är fixerad?
mandelblomma skrev 2008-06-29 13:53:16 följande:
det nybildas fosteratten kontinuerligt, så tomt blir det liksom inte...OM vattnet går ordentligt brukar man övervaka barnen på förlossningen, man vill inte ha dem kvar i magen för länge pga infektionsrisken.Sipprar det däremot lite kan man få åka hem, dock efter att man kollat barnet ordentligt!Min stora dotter föddes nästan tre dygn efter att vattnet gått, då hade hon lite feber vilket förklarades av vattenavgången.
Hur ser man att vattnet gått "helt"? Görs det ultraljud för att kolla mängden eller kan dem se det på annat vis?
Hur tidigt fick du värkar efter att vattnet gick med dottern som föddes tre dygn senare?