• NochA

Löneanspråk som elevassistent?

Funderar att söka jobb som elevassistent åk 7-9. De begär löneanspråk och jag har ingen aning vad en elevassisten tjänar. Nån som vet??

Jag har ingen speciell utbildning. Har gymnasie utbildning och har sedan jobbat som bl.a personlig assistent m.m.

Väldig tacksam för förslag!!

• Svar på tråden Löneanspråk som elevassistent?
  • Tecken

Jag tror att lönen ligger ungefär som för personlig assistent, så dra till med det du hade som personlig assistent + lite till.

• NochA

Tack för ditt svar!
    Jag har bara varit timanställd som personlig assistent. Vad ligger en vanlig assistent lön på då??

Nån annan som har en aning vad jag kan skriva som löneanspråk??

Struntar de i en om man skriver för hög lön eller hur går det till???

• Tecken

En vanlig assistent lön kan vara alltifrån 90-140kr/h. Det flesta ligger nog på 100-110kr/h = 165000-18150kr/heltid + semesterersättning om ca 12%.

Eftersom du har jobbat som personlig assistent tidigare... Hm, 19-20kkr kanske? Men då får du kanske vara beredd på att gå ned.

Nej, de brukar inte strunta i en om man skriver för hög lön - men de kommer kanske att försöka övertala dig att sänka ditt löneanspråk.

• hotflower

Du måste inte heller ange löneanspråk i din ansökan utan skriva att om du blir kallad till intervjuv kan ni diskutera det då...

Men för att svara på frågan...jag fick 19000:- i ingångslön, då har jag jobbat med funktionshinder i 8 år och är barnskötare.
    Men ta i lite, man vet ju inte du kan ju få det du begär!!

Lycka till!

• NochA

Ska jag lägga mig på 18,000kr då kanske, eller är det att ta i för mycket??

Tack för alla era svar förresten!!

• Ari Gold

Ingångslönen för elevassistenter i min kommun (en av landets sämst betalda) är 16 900. Men det finns ett ganska stort individuellt förhandlingsutrymme.

Jag avslutade just en tjänst som elevassistent, som jag haft sedan i vintras. Jag fick 18 000 i ingångslön på den tjänsten men fick nästan en tusenlapp i löneförhöjning ganska omgående i samband med vårens lönerevision. Så jag hade knappt 19 000 när jag slutade nu.

Jag hade tidigare erfarenhet från diverse vikariat inom skolan men ingen långvarig yrkeserfarenhet. Dock relevant utbildning för tjänsten.

• Ari Gold

Skriv inte löneanspråk i ansökan - det brukar man diskutera först när man blivit erbjuden jobbet.

Tänk också på att det är löneläget i din kommun du ska utgå från så jobbar du tex i Stocholm ska du lägga dig högre än i en småort med generellt lägre pedagoglöner.

• NochA

Tack för dina svar!

Men det står att man ska ange löneanspråk. Ska man inte göra det då? Jag bor i en mindre kommun, så jag antar att det innebär lägre lön.

Da Mutt skrev 2008-07-01 14:13:01 följande:

Skriv inte löneanspråk i ansökan - det brukar man diskutera först när man blivit erbjuden jobbet. Tänk också på att det är löneläget i din kommun du ska utgå från så jobbar du tex i Stocholm ska du lägga dig högre än i en småort med generellt lägre pedagoglöner.
Svar på tråden Löneanspråk som elevassistent?