• sophiekall

Tips på att få mjölken att rinna till??

Någon som kan ge bra tips på att få igång mjölkproduktionen?? Jag dricker ca 3-4 lite vatten om dagen o lägger min pojk till bröstet innan han får sin ersättning, dessutom pumpar jag ca 1ggr/4 tim... Finns det något mer jag kan göra? Kommer det någonsin att dra igång? Någon som varit med om samma sak? Är ledsen för att inte kunna amma mitt barn, har varit en stark önskan under graviditeten...

tacksam för tips!

• Svar på tråden Tips på att få mjölken att rinna till??
  • Oliwa

Hmm.. Varför får han ersättning?

• xenaa

det enda är att låta han amma och amma och amma och amma.

♥Leo 1 år 22/6♥
  • Fr1dlyst

Mjölkproduktionen regleras ju efter hur mycket han ammar. Får han ersättning så blir det inte så mycket mjölk han behöver.

Axel 080415
  • Oliwa

Enligt min erfarenhet så kommer amningen sällan i gång ordentligt efter att man börjat ge ersättning. Om du har en stark önskan om att helamma, sluta då ge din gosse ersättning NU. Om han får ersättning är han inte lika hungrig på brösten och då ger du honom inte möjlighet att tala om för brösten att det behövs mer mat.

Försök ta det lugnt, få avlastning med annat och amma amma och amma. Och amma igen. Strunta i pumpen, det skapar bara stress.

Tänk på att det inte bara är själva sugandet som stimulerar mjölken, även om han bara ligger och gosar vid brösten hjälper.

hoppas att du kommer i gång, lycka till!

• sophiekall

Saken är den att han fick så lite mat av mig att han blev uttorkad o vi blev inlagda på neo. Innan dess hade han fått ligga vid mitt bröst så gott som hela tiden Så jag vågar verkligen inte sluta med ersättningen helt, vill ju inte att det ska bli det samma...

• Manu

Jag fick tipset att använda en metod som innebär att man trycker ihop bröstet som en hamburgare medan barnet suger. Man släpper taget när barnet gör ett uppehåll och trycker ihop bröstet igen när de åter börjar suga. Detta ökar flödet och hjälpte mig att snabbt öka min produktion.

• Manu

En annan metod jag också tillämpat är att börja sova med barnet tätt intill mig (kanske du redan gör). Detta för att de lättare ska kunna äta på natten. Nivån av prolaktin som stmulerar mjölkproduktion är ju som högst på natten.

• Melly

sophiekall: Amma så tätt som möjligt och ge bröstet vid barnets minsta signal. Vänta inte tills att ditt barn börjar skrika utan amma när han börjar söka och vrida huvudet och gapa och så. Ta gärna bort nappen om han har det för att om han suger mycket på den så vill han nog inte suga tillräckligt mycket på dina bröst för att öka din mjölk.

Ge helst ersättningen med kopp eller en sked istället för flaska det ökar oxå chansen att han vill amma mer och får bättre sugteknik. Flaskan kan dom vänja sig snabbt med så att sugtekniken när dom ska amma blir sämre tyvärr.

Ge mindre och mindre ersättning efterhandsom din egen bröstmjölk ökar

• Melly

Just det glömde säga att jag har varit med om samma sak Jag gav ersättning på flaska till min äldsta dotter ifrån dag 3 i hennes liv och sen fick jag stora problem med amningen. Jag kunde äntligen börja att helamma henne först när hon var tre och en halv månad. Om du vill så kan du läsa min presentation där står hur jag gjorde för att gå ifrån nästan bara ersättning till helamning

• Elin hogberg

Jag har hört att man kan dricka ett glas öl! Det ska tydligen hjälpa produktionen lite, och att amma så mycket som möjligt! Lycka till

Svar på tråden Tips på att få mjölken att rinna till??