• Anna Panna

Hur föröka lavendel?

Som rubriken lyder, hur ska jag göra för att föröka mina perenna lavendel?
    Det är så juvliga och jag vill ha MEEEEER till nästa år.......

• Svar på tråden Hur föröka lavendel?
  • MammanMarie

Dela dom o få flera plantor på det viset.

• Gnutt

Lånar tråden lite. När är det ok att dela lavendel?
    Efter blomning?

• VIXIE

Det går utmärkt att ta sticklingar med.brukar själv göra det i april-maj ungefär.när jag ändå klipper ner dem typ.Ta en bunt av "nedklippet" ca 10-15 "pinnar" sätt i en ca 10 cm djup grop (där de ska vara alltså) vattna ordentligt och håll tummarna ,mina brukar ta sig till 99%.Har en ca 15 m kant/häck som  har kommit till på det viset.Glöm inte att vattna ett brta tag efter du satt dem och att vit lavendel inte är lika lätt att föröka.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Anna Panna

Vixie! Tack, precis ett sådant råd som passar mig. Du skriver på våren men tror du jag kan lyckas om jag gör det nu? Om jag vattnar ordentligt?

• Knytets mamma

Lavendel är jättelätt att så.
    Ta frö från de plantor ni har hemma och släng ner i krukor, när de blivit ungefär en fem cm höga så plantera om dem.
    Småplantor av lavendel växer som bara den om man planterar dem i en blandning med kogödsel, kalk, sand och en gnutta gödning året efter är de stora, fina och buskiga.

I våras tog jag och frösådde rosa lavendel från fröställningarna från förra året. Och frösådden från förra året jättefina.
    Mycket billgare än att köpa, och mycket roligare när man dragit upp dem själv.

• VIXIE

AnnaPanna: Det beror kanske lite på var du bor men det funkar säkert se bara till att vattna ordentligt.Sen vill lavendel gärna ha kalkhaltig jord med.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • mandrarinen

Men eftersom man ändå ska dela lavendelplantor med några års mellanrum kan du ju göra det (behöver du mer så har du massor av tips ovan). Jag har köpt en planta i år och ska få många fler av den tänkte jag. Tänkte dela den framåt hösten, eller iaf när den slutat blomma.

• cokie

Är all lavendel perenn?? Kanske en dum fråga..? Jag köpte en på blomsterhandleln och undrar om man kan spara den?

• Knytets mamma
    cokie skrev 2008-07-02 09:59:34 följande:
    Är all lavendel perenn?? Kanske en dum fråga..? Jag köpte en på blomsterhandleln och undrar om man kan spara den?
    Fjärilslavendel klarar inte vintern, den måste vinterförvaras.
  • Anna Panna

Nu har jag klippt av "pinnar", satt ner cirka 10 st i varje kruka så nu ska jag sköta om dem som små barn och hoppas att jag har några plantor om några veckor..... Lovar att vattna dem ordentligt nu i början!!!!

• Biene

Om lavendeln blommar och man låter de bilda frön så kommer de fröa av sig själva. Nästa vår kan du se de nya små plantorna växa fram och då kan du gräva ut dem och flytta dem. Man kan också prova att klippa en gren och sätta i vatten tills den får rötter.

• Susn
    Svar på #12
    Jag vill gärna veta hur det går med dina "pinnar". Skulle själv vela ha fler lavendlar.
  • Anna Panna
    Svar på #14
    "Pinnarna" ser lite trötta ut men det är fuktigt i krukorna så jag hoppas att de är pigga under jord......
Svar på tråden Hur föröka lavendel?