• Bojjan84

Måla trätak??

Jag vill måla vårat gamla träpanel tak vitt, hur gör jag?
    Ska jag pensla el rolla? Hur många ggr bör det målas?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Måla trätak??
  • meic

är det behandlat med något?
    och vill du ha det helvitt eller laserat? är det kvistar i?

• Bojjan84

Hur vet man om det är behandlat? Det är inte blankt lackat iaf.
    Japp det ska bli helvitt, ja det är kvistar i.

• meic

Hmm.. tvätta med målartvätt och sen finns det behandling man kan köpa på färgaffären att sätta på kvistarna så de inte läcker/syns igenom sen, och sen är det bara att måla på! Vi använde pensel, det skvätter ju en del och det var lättast att komma åt i skarvar etc. (Nu vet jag ju inte om ert tak är helt slätt, men vårt var inte det).

• Jalapeno

finns speciell kvistlack så att kvistarna inte kryper ur.
    vi har kvar trätaket i vårt 70-talshus för att så såg husen ut på 70-talet (vi har inte kvar plastmattorna i badrummet så jag är inte helt rigid men jag gillar 20-talshus med 20-tals detaljer och bevarade kakelugnar och jag gillar 70-talshus med bevarat 70-tal.

• k girl

Om det är kvistar måste du först måla över kvistarna med ett kvistlack eller shellack. Detta görs för att spärra dem så att kvistarna inte kommer igenom den nya takfärgen. Det målas på varje kvist och ska torka i 30 minuter ungefär.

Sedan beror det ju helt på vilken färgtyp du ska använda dig av. Linoljefärg? Limfärg? Lackfärg? Matt eller blank takfärg?

• Bojjan84

Ok så om taket är ojämt (panel) så är det bäst att måla med pensel?

• Michisen

Kvistar kan förseglas med kvistlack eller shellack innan grundning och slutmålning.
    Tvätta först, skrapa bort allt löst, slipa ner ojämnheter och kvistlacka. Det finns inga genvägar men ni kan ta det i omgångar så att ni orkar göra jobbet ordentligt.
    Grunda sedan takbrädorna två gånger tunt så att det kryper in i spontspringorna och slutstryk minst två gånger.

• CLT

Tips: Måla HELA taket med kvistlack, inte bara kvistarna! Vi målade bara kvistarna o de blev mörka ringar genom färgen...oavsett hur många ggr vi målade...

• Olga81

ursäkta en dum fråga bara - vad är kvistarna??? Är det dessa mörka ringar där kvistar på trädet satt???

Vi håller på att leta hus och just nu är intresserade av en som har trätak. Den är inte fin!
    Undrar om man kan ta bort den - vad finns det under??
    Om inte så lösningen blir ju att måla den helt vitt...men vad är kvistar som ni pratar om?

• kultingen

Hörde från en målare att det finns speciell färg att måla med som innehåller nåt speciellt(som jag inte kommer ihåg),, å när man målar med den färgem, så ska det täcka kvistarna åxå.
    Nån som vet=??

• Jojo7777
    Olga81 skrev 2008-09-23 12:26:51 följande:
    ursäkta en dum fråga bara - vad är kvistarna??? Är det dessa mörka ringar där kvistar på trädet satt???Vi håller på att leta hus och just nu är intresserade av en som har trätak. Den är inte fin! Undrar om man kan ta bort den - vad finns det under??Om inte så lösningen blir ju att måla den helt vitt...men vad är kvistar som ni pratar om?
    Ja, det är det! Om du sågar ut en planka från ett träd så ser du ju vart kvistarna på trädet suttit.
  • CLT
    kultingen skrev 2008-09-23 12:42:45 följande:
    Hörde från en målare att det finns speciell färg att måla med som innehåller nåt speciellt(som jag inte kommer ihåg),, å när man målar med den färgem, så ska det täcka kvistarna åxå.Nån som vet=??
    Japp! Spärrfärg heter det! Ganska dyrt...Kan användas som kombination spärr/grundfärg dock.
Svar på tråden Måla trätak??