• Yrslan

Råd till nybliven kattägare önskas......

Har sedan en vecka tillbaka blivit med katt. En liten birmatös. Undrar en massa saker och önskar en massa tips...

1:Strö eller kattsand vilket är bäst? och vilken sort i såfall.

2. Köpte en jättefin klöspelare med boll som dinglar etc, men neeej då. Möblerna är mycket roligare.. Nya förslag önskas på klösvänliga grejer..

3. Andra förslag på bra och kattungevänliga leksaker....

4. Bra nätshopping sidor med kattillbehör....

• Svar på tråden Råd till nybliven kattägare önskas......
  • målvakten

när katten klöser på möblerna ta å sätt katten framfrö klöspelaren å visa katten va den ska göra. gör detta veje gång den ger sig på möblerna.

• Lottis Pottis

Katter älskar kattmynta. Ja sydde små påsar som ja hade katt mynta i och dom vart som galna =)

Självklart så är ju möbler så mycke roligare än en klösbräda *s* prova att gnida in lite kattmynta på klösbrädan.

Leksing tills ja dör !
  • Hemliga 72an

Klumpbildande kattströ använder jag.

Min katt älskar att leka med tomma toalettrullar!

• Loopington

jag tycker att Katty kattströ är bra, kostar runt 50 spänn för 10 kilo.
    Lite klös blir det, vissa katter klöser mer än andra. Testa att ha några mattor som den får klösa på, mina katter tycker att klösbrädor är tråkiga och använder hellre en matta och hela kroppstyngden.

Kattmynta funkar väl bara efter att katten blivit könsmogen?

• fillie

haft 3 katter samtidigt gåendes på samma låda och kan varmt rekomendera ever clean från djuraffären! värt pengarna och mkt dryg, luktfri! finns speciellt anpassade för din katts päls osv..

smörj in eller ha på kattmynta på pelaren, de blir som galna och gillar den nog sen ang möblerna så har jag inget tips förutom att säga nej och åter nej.........ha en blomspruta och spruta med en liten stråle på ändan när den klöser tex....till slut så räcker det ju att bara visa blomsprutan...

kattleksaker tycker jag är så induviduellt för alla katter vad dom gillar...prova dog fram!

~Neos mamma~
  • La Rose

Grattis till lillmissen!

1:Strö eller kattsand vilket är bäst? och vilken sort i såfall.

Jag använder Pussy compact och tycker det är jättebra! Många gillar Everclean men jag tycker det är likvärdigt och pussy är lättare att få tag på.

2. Köpte en jättefin klöspelare med boll som dinglar etc, men neeej då. Möblerna är mycket roligare.. Nya förslag önskas på klösvänliga grejer..

Köp ett klätterträd, finns långsmala som går upp till taket. Katter gillar att klättra och eftersom de klöser på träd utomhus så gör de likadant på klätterträd inomhus

3. Andra förslag på bra och kattungevänliga leksaker....

Laserpekare! Aktivitetsboll (boll med ett litet hål i som man lägger godis i), tunnel.

4. Bra nätshopping sidor med kattillbehör....
    Tradera www.kattforum.se (inga kattsaker men fullt med kattälskare, tips och råd, hemsidor m.m.)

Lycka till med lille kissen!

• La Rose

Tror de finns något som heter "fy-spray" eller ngt som man kan spruta på möbler utan de blir förstörda som får katterna att inte klösa på dem...

• fillie
    La Rose skrev 2008-06-29 19:52:09 följande:
    Tror de finns något som heter "fy-spray" eller ngt som man kan spruta på möbler utan de blir förstörda som får katterna att inte klösa på dem...
    åhhh måste bara varna för den luktar hemskt!!! usch och har aldrig fungerat för mina katter genom åren.....provat varenda sort tror jag...
    (när jag skrev luktfri om kattsanden menar jag att det inte luktar efter att de varit på toa...sanden luktar gott )
    ~Neos mamma~
  • Isamia

Grattis till kissen!

När den klöser (eller gör nåt annat dumt) på möbler så var konsekvent och visa direkt att det inte är okej t ex genom att bestämt säga "tschhh" eller vad nu du tycker katten lyssnar på (våra lyssnar bra på s-ljudet) och lyft katten till sin klösbräda ("här får du klösa").
    Har fungerat på våra katter iaf.
    Ett annat tips är att prova sån där engångs-klösbräda (gjort av kartong) ifrån vanliga matbutiken... de luktar nåt speciellt som iaf våra katter tycker om. De blir som tokiga ibland på den. (även innan de var könsmogna och numera är dom kastrerade)

• Fru U

Feliway att spray där katten inte får klösa. Det är en spray med naturliga feromer som gör att katten vill 'gosa' platsen istället

Jag föredrar Purina kattsand framför Everclean, då jag tycker Evercleans sand luktar tvättmedel (även den s.k doftfria). De märkena är bra på är att sanden är till 99% dammfri

När vi hade pussi kompakt så tyckte jag det dammade väldigt mycket och katterna luktade sand

• mysmumlan74

Hej och grattis till Katten

1 Jag använder Ever Clean till min katt. Lite dyrare men väldigt drygt och lätt att hålla rent i lådan med. Luktar alltid gott i lådan.

2 Som en del andra skriver så är det en bra ide att visa kissen att den ska klösa på klösbrädan och ingen annan stans. Kattmynta brukar oxå fungera bra.

3 Min katt älskar att leka med "flärparna" till mjölkpaketen Billigt och bra som leksak. De små pälsråttorna man kan köpa i djuraffärerna är en hit oxå.

• Yrslan

ÅHH Vad GLAD jag blir för alla goda råd. TACK allihop
    Det blir kattmynte inköp för min del i morgon!! Har provat att sätta henne vid klöspelaren varenda gång hon klöst på soffan men utan resultat. Så det blir att gnida in den i morgon. Ska prova nytt märke av snaden som INTE dammar.....
    Angående klätterträden så har jag siktet inställt på att köpa ett så fort jag har råd.. finns ett företag inte långt från mig som säljer via tradera och har jättebra priser, även till fasta priser.

• Havanna82

Ett tips angående klöspelare är att köpa en som sträcker sig upp till taket! Katter gillar att sträcka på sig och sånna små (typ Rusta osv) är alldeles för korta och därför klöser katten på möblerna istället.

En golv-till-tak klöspelare går på runt 1000-lappen, men är en väl värt investering!!

• Yrslan

Tack för tipset Havanna 82 . Har köpt ,min på rusta och trodde den var ok att börja med för en liten kattunge... Har tänkt köpa en stor senare då man ligger lite minus på kontot just nu

• TuffLoysan

Kör på everclean från djuraffären till mina katter, och tycker det funkar bra. Visst, det kostar lite mer. Men det är drygt, och luktar inget speciellt som många andra sorter. Sen så har jag bonuskort också, så vart 11:e paket får jag gratis =)

Har ett klätterträd som räcker upp till taket, men katterna klöser på annat ibland. Har försökt med kattmynta, men tyckte inte alls det hade någon effekt. Men var hård, och lär det om och om igen vart den får klösa =)

• Yrslan

Ska köra tuffa matte stilen, och försöka vara konsekvent.....

• Powerwoman

Grattis till kissen!

Som sagt, krafsa lite på klöspelaren och beröm när katten gör samma sak.
    Spruta med vattenspruta och fya när kissen klöser på fel ställen.
    På tyska e-bay kan du få ett enormt klösträd för ca 700kr om du vill:)

Dessutom, klipp klorna ofta, då är den inte lika benägen att klösa:)

Everclean är en oslagbar kattsand tycker jag, det luktar ingenting om lådan och den klumpar toppenbra.

• Yrslan

vad glad jag blir för alla tips!!!!

Svar på tråden Råd till nybliven kattägare önskas......