• Gnista

Hur sjutton hälsar man på "bekanta"?

Jag är såklart helt på det klara hur jag hälsar på mina vänner, dvs med en kram. Jag förstår också att med människor jag aldrig träffat hälsar jag med ett handslag och mitt namn. Men hur hälsar man på folk man träffat typ en gång förut? Eller två? Kompisars föräldrar? Några senarion:
    - Min mans bästa kompisar har fest, maken i familjens pappa är där. Jag har träffat honom någon gång innan. Mamman tar initativet och kramar mig (känns helt naturligt oss tjejer emellan). Hur hälsar jag på pappan?
    - Våra vänner bjuder in till barnkalas, min väns bästa kompis kille vill hälsa (har träffat honom en gång förut). Vännens bästa kompis kramar jag (trots att jag bara träffat även henne en gång innan). Hur hälsa på vännens bästa kompis kille?

det känns överlag som att det är lätt att veta hur man gör tjejer emellan. Då kramas man efter nåt möte eller så. Men hur gör man med killar/äldre män? Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur sjutton hälsar man på "bekanta"?
  • Tecken

Man överraskar dem med en kram, då kan de inte backa undan Skämt åsido, jag läser av stämningen och handlar därefter. Oftast räcker jag fram kardan.

• Lena

Har jag inte träffat dem tidigare får de ingen kram om de inte tar initiativ.

• iii

Kul att jag inte är den enda som är helt lost när det gäller detta

Jag brukar oftast bara säga hej om jag träffat personen innan. Men samtidigt känns det väldigt kallt att krama kvinnan och bara säga hej till mannen. Och han kanske har glömt att vi träffats innan och tycker jag är otrevlig som bara säger hej. hmm.. svårt det där..

• planeraren

Jag brukar krama kvinnan och sträcka fram handen till mannen.

• Gnista

Tecken:-
    Jag försöker backa bak ett steg och liksom låta dom ta initativet, men då kan det bli lite knäppt ibland...

Lena: Nä, precis. Har jag inte träffat dom blir det givetvis ingen kram. Men OM jag träfat dom nåon7några gånger, det är då det blir jobbigt

iii: Wow! Jag är inte ensam på planeten om detta problem Som du säger känns det lite knäppt att krama henne och bara ta i hand med honom...och att "bara" säga hej tycker jag ofta uppfattas som jag är helt socialt obegåvad Hur gör du då? Idag var jag på barnkalas och hade det riktigt jobbigt

• Gnista

planeraren: Men varför göra skilland på kön egentigen? Eller är det ok? *känner mig lost*

• Lena

Jag hade bara hälsat utan kroppskontakt med en bekant. I fallet med maken hade jag nog gjort en halvkram, dvs en öppen kram där man bara kramar med en arm.

• Justess

Jag skulle aldrig krama någon jag bara träffat en gång förut, man som kvinna. Varför gör man det? För mig är kramar reserverade för släkt och nära vänner. Är en kramig person, men som dagt, bara i förhållande till de som står mig nära.

Träffar jag någon jag inte känner väl säger jag hej. Kanske lägger till "länge sen vi sågs, hur är det med er" eller liknande.

Kvinna ? feminist ? mamma ? fru
  • planeraren

Gnista
    Om jag kramar kvinnan över huvud taget alltså, annars sträcker jag fram handen till kvinnor också. Jag gör skillnad på män och kvinnor, ja. Vi kvinnor har ju ett annat sorts "band" tycker jag och det är mer ok att vi kramas än att man kramar någon av det motsatta könet. Däremot har jag inget emot att en man omfamnar mig eller att det naturligt blir så att jag kramar om båda två. Men jag brukar öppna möjligheterna genom att sträcka fram handen, då kan mannen, om han tycker att det är lämpligt, välja att ge mig en kram ändå, eller hur? Man kan ju hålla varandra i handen och ge varandra en kram samtidigt. Varför är det alltid du som ska fatta beslutet om vilket som är rätt? Lämna det åt mannen ibland också

Par som vi umgås med och där jag känner både mannen och kvinnan väl och där vi kanske inte setts på ett tag, brukar jag ge en kram till direkt.

Men det är aldrig fel att sträcka fram handen. Vill man göra det extra hjärtligt så tar man den andra handen också och "håller" liksom mannens hand i sina. Det brukar bli alldeles lagom de gånger man är lite osäker

• riot

Ibland löser jag det hela genom att smyga upp lite från sidan och bara ge en klapp på ryggen, när jag inte vet hur jag ska hälsa. Annars gör jag ingen skillnad på kön, kramar jag kvinnan i ett par så kramar jag mannen med, annars känns det supermärkligt! Fast oftast hälsar jag med handen.

• sofanda

Jag brukar ta i hand...

Mina barn är mitt allt!
  • Gnista

Tack för era svar!

planereraren: Ja, ibland undrar jag varför jag lägger så mycket ansvar på mig själv. det är ju lika mycket upp till den andra parten

Idag fick jag kommentaren: "oj, vad vi var formella!" Från min bästa kompis nära väns man (!). Vi hade träffats två gånger innan, en gång tog vi hand och andra gången hälasde vi bara med "hej" över ett bord. Gjorde jag då fel som sträckte ut handen eller vad?

Hua vad svårt detta är!

• planeraren

Gnista
    Det är väl olika hur man gör i olika kretsar. Jag skakar väldigt ofta hand med folk tycker jag och jag tycker både att det är trevligt och artigt och att det går att göra på ett sätt som känns genuint och varmt samtidigt. Det krävs väl lite säkerhet också oavsett vad man gör (skakar hand eller kramas) - visar man osäkerhet så kan ju precis vad som helst bli fel. Även ett "hej".

• Bast

Tips: Se till att ha famnen full av barn/kassar/paket/tallrik med mat etc och lyft handen och vinka lite ursäktande!

Skämt å sido (fast den funkar!) så är jag också osäker på detta. Brukar kolla av läget och låta "den andra" ta initiativet. Jag kramar helst bara sånna jag verkligen tycker om/känner, men jag kan tänka mig att göra nån "halvvariant" med ett handslag med ena handen och den andra som en liten omfamning, typ...

• aster

Att krama folk man bara träffat en gång käns väldigt tonårsaktigt för mig. Jag försöker att bara krama folk där jag njuter av kroppskontakten. Självklart kramar jag iblad släktingar och bekanta som tar initiativet, men generellt tycker jag att det går inflation i kramandet.

Man kan skaka hand fast man har setts förut. Om man går runt på en fest kan man även ge en klapp på axeln. Annars får det bli en liten vink med nick.

• Bong

Skulle aldrig krama någon som jag bara träffat en eller ett par gånger innan, oavsett kön. Det känns alldeles för intimt. Tycker att det räcker utmärkt med att säga -Hej! Vad roligt att ses igen!
    Om det handlar om "äldre" personer brukar jag dock ta i hand.

Mina kramar är reserverade för familj och NÄRA vänner.

Svar på tråden Hur sjutton hälsar man på "bekanta"?