• TheStar

Present till någon som fått en till av "samma sort"?

En kompis har fått kille nummer två. Jag vill såklart komma med en present, men vad vill man ha som förälder i det läget? Kläder är väl standard för första barnet, men för andra? Vill man ändå gärna ha kläder? Ni som är flerbarnsföräldrar - finns det något som ni gärna hade velat ha "andra gången"? Bör man även ge något litet åt storebror?

• Svar på tråden Present till någon som fått en till av "samma sort"?
  • Sencha

Lite fräscha kläder känns väl helt OK även den här gången. (Och det alldeles oavsett vilket kön som tittar ut.)
    Kan inte komma på vad jag annars skulle vilja ha - men så ligger bebis kvar i magen än

Ja, något till storebror är säkert väldigt uppskattat. Lätt att storasyskonet ändå känner sig som att han kommer i skymundan.

Son född 2004; BF 11 juli
  • Anneyim

Nu har jag bara ett barn men jag tror ändå kläder är uppskattat, något nytt annars brukar det ju lätt bli så att andra barnet får ärva av storebror, iaf har flera jag känner gjort så!

Till storebror hade jag nog köpt en t-shirt som det står storebror på, gjorde det åt en kompis barn som precis blivit storebror o han kände sig väldigt stolt med den tröjan på!
    Litet tips!

• MalinI

Kläder går alltid åt. Man vill gärna ha ngt som inte bara är ärvt Blöjor är aldrig fel att få

Jag brukar ge ngt litet till storesyskon om han/hon inte är så stora. Så den inte känner sig bortglömd att bara nya syskonet får presenter. Framför allt hälsa på det "gamla" syskonet innan man dyker på bebisen.

Missbrukar smileys
  • morrontrött

ja du, kläder har man ju redan men de e klart att de e kul o få mer! och paket till storasyskon är en bra grej. vår dotter fick en lillasyster i måndags och hon har fått paket när lillasyster fått paket.

• Lalalong

Vi har precis varit och hälsat på det nyaste tillskottet i släkten. Nu var det visserligen inte en av samma sort men det går kanske bra ändå. Vi har som standardpresent att köpa en väska med allt möjligt användbart. I lilla Theas väska fanns det (väskan är en present det också på sätt och vis), ett paket blöjor, ett paket våtservetter, ett paket amningsinlägg, två nappar, en nappflaska, en skallra, en bitring, en snuttefilt, en body, ett par strumpor, badolja, en haklapp, en sked.... hm, ja det var nog det. Kommer inte ihåg mer i alla fall . De små väskorna brukar bli uppskattade.

Vet inte om egentligen hur man ska göra med syskonet... vi köpte i alla fall 4 små bilar till nyblivna storebror och sa att det är ju inte bara lillasystrar som ska få presenter utan det är stort att bli storebror också! Han blev jätteglad för denna symboliska present och föräldrarna såg inte missnöjda ut heller så

• Juppepuppe

Ibland kan det vara nödvändigt att köpa kläder även om man har barn sedan innan. De kanske inte är födda samma årstid...
    Annars kanske en rolig skallra?

• Skorpion

Ja kläder är alltid uppskattat. Även om man har massor från ettan så är det kul med lite nytt. Eller något som storasyskonet har, tex gipsavgjutning eller en likadan bebisbok.

Det är kul för storasyskonet att få något också så blir det mindre svartsjuka. Gärna först också så man inte rusar direkt till nykomlingen.

Isa & Lova - de finaste i världen
  • Rusty

Kläder i de lite större storlekarna, de som behövs när barnen börjar äta mat, är uppskattat här! Vi hade inte många bodies i stl 68 som inte var fläckiga och tråkiga när första barnet var klar med dem.

• MoSv74

Varför inte ett presentkort i en klädesaffär? Så kan dom köpa vad och när dom vill.

• Fru annmi

Kläder är ju alltid roligt & använbart,men annars ett Påslakanset till vagn/sängen

Kan du mammsens storlek så köp en fin Amningstopp,ALLTID uppskattat

• annaoedvin

Min svåger med familj ska snart få barn nr två och vi funderar på att köpa något sånt här

www.cultdesign.se/sv/products/series/My_Mini/

Blöjor är nog alltid uppskattat oxå, det går ju åt en del i början =)!
    Kläder i all ära men det kan ju vara kul att ge något som barnet kan ha länge.
    Vi kommer självklart ge en present till den blivande storebrorn oxå.

• zoolander

En fin filt
    nalle
    speldosa
    mobil

Det finns ju hur mycket som helst att köpa till bebisar förutom kläder.

• Tess the mess

Precis som andra skrivit så tyckte jag att det kunde varit kul att få lite nya kläder även om man har barn av samma kön tidigare. En fin nallebjörn, speldosa eller någon leksak h*n kan ha längre fram är andra ideer.

• Skorpion

Kom på en till sak. Namnbyxor från www.fluffdesign.se är nog roliga att få i present.

Isa & Lova - de finaste i världen
  • ElAlAd

Köpa till den nyfödda vill man oftast alltid men vi har också som standard att då alltid köpa något till storasyskonet. Storasyster/bror present är ett känt begrepp hemma hos oss. Försöker då alltid att köpa något i samma stil till det nya syskonparet. Syskon tröjorna har blivit lite uttjatade så de försöker jag hålla mig borta från.

Har i stället bla. blivit:
    Lindex tuffa baskeskor och basket tofflor i samma tyg.
    Ingeborg Design liten skallra och större mjukdjur i samma tyg från likasom.com
    Sobea haklapp och barnförkläde i vit plastad spets också från likasom.com
    Halsband med hjärtabelock med texten lillasyster storasyster från lenak.nu

• Limja

Vi har mycket kläder sen förra killen och dessutom har jag köpt en massa nytt den här gången också. Jag tänkte själv uppmana släkt och vänner att till kommande bebisen inte köpa kläder annat än möjligen i större storlekar, alternativ presentkort. Det är ju roligt med annat också!

• morrontrött
    Lalalong skrev 2008-06-29 20:04:59 följande:
    Vi har precis varit och hälsat på det nyaste tillskottet i släkten. Nu var det visserligen inte en av samma sort men det går kanske bra ändå. Vi har som standardpresent att köpa en väska med allt möjligt användbart. I lilla Theas väska fanns det (väskan är en present det också på sätt och vis), ett paket blöjor, ett paket våtservetter, ett paket amningsinlägg, två nappar, en nappflaska, en skallra, en bitring, en snuttefilt, en body, ett par strumpor, badolja, en haklapp, en sked.... hm, ja det var nog det. Kommer inte ihåg mer i alla fall . De små väskorna brukar bli uppskattade. Vet inte om egentligen hur man ska göra med syskonet... vi köpte i alla fall 4 små bilar till nyblivna storebror och sa att det är ju inte bara lillasystrar som ska få presenter utan det är stort att bli storebror också! Han blev jätteglad för denna symboliska present och föräldrarna såg inte missnöjda ut heller så
    vår bebis fick en väska eller ska jag säga korg, med liknande saker av en kompis till oss. en väldigt bra och användbar present som jag uppskattade mycket.
    storasyster fick oxå paket.
  • sarismaris

Vi fick andra barnet för 11 veckor sen och har nu två tjejer.

Det är väl en smaksak vad man vill ha, men jag tycker personligen att kläder är det absolut roligaste!! Dessutom är våra barn födda olika årstider, så sommarkläder i små storlekar fanns ju inte att ärva från syrran.

En korg/väska med bra att ha-saker är ju förstås ingen dum idé heller!

Storasyster fick också presenter av många. Allt från såpbubblor till kläder. Behöver absolut inte va nåt stort, små barn uppskattar oftast även det minsta! Bara att få öppna paket är ju en stor grej!

• MiaMaa

mina har jag önskat kläder till hela tiden

sen har jag alltid velat ha saker till dom större. just för att dom inte ska känna sig avundsjuka

det är tillräkligt mycket dom ska acceptera ändå.

John-02 Jens -05 Jezzie-07
Svar på tråden Present till någon som fått en till av "samma sort"?