• Currency

Dricka ett glas vid amning..

Óm jag vill ta ett glas rött till maten en kväll hur gör man med amningen då, kan man pumpa ur brösten innan och ge ersättning?
    Bästa är väl att inte dricka något överhuvudtaget men ialf tänkte höra om man kan dricka ett glas ialf? Måste man pumpa ur de helt sen senare så inte bebben får i sig alkoholen eller hur gör man?
    Tacksam för svar!

/Susanne

• Svar på tråden Dricka ett glas vid amning..
  • Lena

Det är helt okej att dricka 1-2 glas vin 1-2 ggr per vecka och ändå amma. Bara att läsa på livsmedelsverkets hemsida.

Bröstmjölken får samma alkoholhalt som ditt blod, vilket kommer vara knappt mätbar.

• Dimitra
    Alkohol har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten.

Källa: SLV.se
    Skriv en artikel till Wikin ~~> www.familjeliv.se/Wiki/
  • Fille Fjonkan

Mängden alkohol som går över i bröstmjölken är försumbar. Jag tvekar inte att amma efter ett glas vin.

Om du ändå hellre ger ersättning behöver du inte pumpa ur för att "byta" ut mjölken. Den återbildas hela tiden och alkoholen går ur mjölken när den går ur blodet.

• EmilyViola

man behöver inte pumpa ur, mjölken i brösten förnyas hela tiden pumpa i såna fall ur innan du dricker å ge ditt barn efter du druckit vin..ett glas vin är väl 3,5 cl och man förbränner väl som kvinna 3cl i timmen...å man ammar ju inte varje timme...så försök tajma att dricka ett glas vin precis när din bebis lägger sig så slipper du mjölka ur eller amma precis när du druckit...=)

• Alicia 72

Hej!
    Drick du ditt glas rött med gott samvete. Du behöver INTE pumpa ut då bröstmjölken får den alkoholhalt som du har i ditt blod.
    Dvs, säg att du skulle slå till med en riktig blecka och därmed komma upp i 1 promille i blodet och därmed bröstmjölken så är det fortfarande alldeles för lite alkohol för att påverka bebisen. Det är mer alkohol i juice, yoghurt och många andra livsmedel!
    Nu ska man ju som förälder inte bli berusad i närheten av sin lilla bebis då den måste kunna hanteras lika varsamt som annars. (Fast det kan ju lika gärna pappan vara nykter och göra!) Men vad gäller amning och alkohol i bröstmjölk så är det i sig ingen fara.
    Även livsmedelsverket har nu tagit bort sin rekommendation av noll-tolerans av alkohol vid amning. De medger att de haft den därför att man som mamma inte bör bli för berusad då man måste kunna hantera sitt barn.

Mvh, Alicia

• EmilyViola

OJ jag´såg att din bebis bara var en vecka gammal!?!

Jag tar tillbaka allt ja sa, tycker ABSOLUT INTE man ska dricka vin och amma sin nyfödda!!

Förutsatte att din bebis va minst 4-5 månader gammalt...
    Jag skulle aldrig våga chansa att min nyfödda skulle få i sig minsta droppen av alkoholen, har man en sån liten måste man kunan hålla sig lite..

• 08Mars

JAg skulle inte heller dricka ett glas vin och sedan amma! Vet att det ska vara ofarligt men snart kanske ny forskning kommer...

• Lena
    EmilyViola skrev 2008-06-29 20:31:43 följande:
    OJ jag´såg att din bebis bara var en vecka gammal!?!Jag tar tillbaka allt ja sa, tycker ABSOLUT INTE man ska dricka vin och amma sin nyfödda!!Förutsatte att din bebis va minst 4-5 månader gammalt...Jag skulle aldrig våga chansa att min nyfödda skulle få i sig minsta droppen av alkoholen, har man en sån liten måste man kunan hålla sig lite..
    Vad är skillnaden förutom att man får vara försiktigare när man håller en sådan ny för den inte har stabil nacke, men det har ju inte med amningen att göra.
  • Currency

Ska inte amma direkt efter ett glas alkohol utan det kanske blir 8h efter, han får ersättning samma kväll då han är hungrig.

/Susanne

Svar på tråden Dricka ett glas vid amning..