• KTee

Linfrön.. påverka bebis mage??

Har börjat äta ett bröd med linfrön och pumpafrön och undrar om det kan påverka bebis mage. Han är 3 veckor och sen jag började äta det brödet så skriker han som en tok hela tiden.. förutom när han äter. Undrar om det kan ha med saken o göra eller e det nåt annat bara... hoppas inte det e kolik eller nåt...  tacksam för svar.. :)

• Svar på tråden Linfrön.. påverka bebis mage??
  • Hoppetossan 79

Det har jag mycket svårt att tro.
    Pumpaförn vet jag inte men linfrön fungerar ju så att det blir som en gele runt fröet i magen och sen åker linfröt ut helt, dvs kroppen tar inte upp någonting från hela linfrön och alltså kan inte bebisen påverkas.
    Men med tanke på hans ålder är det ju inte otroligt att han har en period då han vill öka på mjölkproduktionen. Kommer perioder under hela amningstiden då barnet vill äta oftare för att öka produktionen i takt med att de växer och behöver mer mat...

Moas lillebror föddes 29 maj 2007 - barn är livets största gåva!
  • Hoppetossan 79

Du kan ju testa om det är kolik genom att lägga honom på mage och lätt massera magen i en ner mot ljumskarna och sen trycka upp bennen mot magen. Ofta prutar de på ganska bra då. Sök på spädbarnsmassage eller massage + kolik på google så hittar du såkert någon beskrivning på kolikmassage.
    Om han verkar vara gasig kan du ju testa minifoam droppar. Funkade bra för oss med dottern.

• KTee

tack så jättemycket för dina svar! ska genast testa detta! han har hållt på hela dagen och skrikit helt hysteriskt.. man blir lite trött efter ett tag.. uscha..  :/  han blev lugnare när vi testade att trycka upp benen mot magen iaf. :)

• Hoppetossan 79
    KTee skrev 2008-06-29 21:00:41 följande:
    tack så jättemycket för dina svar! ska genast testa detta! han har hållt på hela dagen och skrikit helt hysteriskt.. man blir lite trött efter ett tag.. uscha..  :/  han blev lugnare när vi testade att trycka upp benen mot magen iaf. :)
    Kanske är lite gasig då...
    Vet inte om ni rapar honom men det gör ju att han blir av med lite luft också...
    Märker ni att han pruttar mycket (speciellt efter kolikmassagen) så tycker jag ni ska testa minifomdroppar finns på apoteket receptfritt.
  • Hoppetossan 79

En sak till. Vänta åtminstonde ett par dagar så att ni ser om det bara är något tillfälligt.
    Vid kolik så är det oftast värst på kvällarna...

• Pam

Linfrön kan ge gaser i magen. Jag går på akupunktur med min son för att hjälpa honom med magsmärtorna och har fått en hel del kostråd. Linfrön var en av de grejer man ska undvika, läs mer på: www.aqpunktur.se.

• Hoppetossan 79
    Pam skrev 2008-06-29 22:02:29 följande:
    Linfrön kan ge gaser i magen. Jag går på akupunktur med min son för att hjälpa honom med magsmärtorna och har fått en hel del kostråd. Linfrön var en av de grejer man ska undvika, läs mer på: www.aqpunktur.se.
    Fast å andra sidan sett rekommenderas ju ofta nyförlösta mammor att äta linfrön för att det är BRA för magen (lättare att sköta sina behov). Har aldrig hört att man skulle bli gasig av det och speciellt inte med tanke på att de går hela genom hela systemet. Möjligen skulle man kanske kunna påverkas så av KROSSADE linfrön???
    Sen är det ju också så att även OM de skulle vara så att de gav gasig mage på den som äter dem är det ju högst osannorlikt att det skulle påverka ett ammande barns mage med tanke på att kroppen inte tar upp något från linfröna...
Svar på tråden Linfrön.. påverka bebis mage??