• Anonym (skäms)

jag skäms, kommer vara tvungen att ta ett sms lån denna månaden :-(

har aldrig tidigare behövt låna något, men efter att denna månadens räkningar är kvar så har vi 1000kr kvar att leva på, 2 vuxna och 3 barn.

det brukar inte vara så här, semestern kostade mer än beräknat, och vi fick mindre lön pga sjukdom. nästa månad kommer vi få betydligt mer i lön så det kommer inte vara några problem att betala tillbaka pengarna.

vi har pengar på ett konto, men det tar 2 veckor att kunna ta ut pengar därifrån+ att även det kostar en avgift.

har så dåligt samvete att det blivit så här, men har jag något val? har inga vänner eller familj som jag kan låna utav.

hade ni tagit ett sms lån under dessa förutsättningar?
    pratar om 2000kr i så fall så vi har råd med mat och blöjor fram tills barnbidraget kommer den 18:e.

• Svar på tråden jag skäms, kommer vara tvungen att ta ett sms lån denna månaden :-(
  • dio

har ni icakort eller coopkort? I sådant fall kan man ta kredit där, är nog lite mer förmånligt än smslån.

• Anonym (L)

Ja, om ni vet att det inte kommer vara ett problem att betala tillbaka pengarna nästa månad så är det väl lugnt

• Anonym

har själv tagit smslån, så jag ska inte säga något
    men ta det inte innan pengarna är helt slut, ni kanske bara behöver låna 1000 då, ist för 2..har inga barn så jag vet inte hur mycket som går åt

• Lena

Så länge det är för överlevnad inte konsumtion är det väl ingen fara, men jag skulle så fort som möjligt skaffa ett lättåtkomligt sparkonto oxå för jsut sådana här situationer.

Ett matkort med kredit är oxå bra att ha, brukar inte kosta så mycket heller.

• Anonym (skäms)

jo ett matkonto kort skall jag skaffa, tyvär har jag en gammal betalningsnmärkning som ligger och släpar (ung och dum) men den försvinner nu i slutet av året.

jo vi får snåla med pengarna helt enkelt, som tur är han vi nästan en full frys, och handlade senast igår färskvaror+ blöjor.

tyvär har vi matallergi i familjen vilket gör at kostnaderna skjuter iväg när det gäller maten. går ju inte att köpa vad som helst tyvär.

åtminstonde glad att vi varit iväg på semester redan, så slipper man ha det hängande över sig med.

och maken får ta det lugnt med sitt snus, annars är det kört

skönt att ni är förstående och inte klankar ner på mig, ni skall ha ros för det!

• Lena

Anonym (skäms) skrev 2008-06-29 21:26:45 följande:

skönt att ni är förstående och inte klankar ner på mig, ni skall ha ros för det!
    Alla kan råka ut för saker, det gäller bara att lära sig av sina misstag. Ett lättåtkomligt sparkonto med en månadslön på är hur jag skulle se till att inte hamna i den situationen igen.
  • Anonym

gör allt ni kan för att inte ta smslån, försök sälj bort saker ni inte använder eller låna av nån kompis/släkting istället

• Anonym (skäms)
    Lena skrev 2008-06-29 21:34:22 följande:
    Anonym (skäms) skrev 2008-06-29 21:26:45 följande:
    Alla kan råka ut för saker, det gäller bara att lära sig av sina misstag. Ett lättåtkomligt sparkonto med en månadslön på är hur jag skulle se till att inte hamna i den situationen igen.
    vi har ganska bra löner i vanliga fall, men nu är en f-ledig och den andra vrit sjuk betydligt mycket mindre i lön

normalt sett skulle vi inte behöva ta pengar från sparkontot, därför som vi har det som vi har det, men en utagningstid på nästan två veckor.
    har ca 2 månadslöner på det kontot, vilket inte är så mycket ändå, men som kommer öka sen när bägge jobbar igen.

får se det som en lärdom, finns dom som har det såhär varje månad, och jag lider verklugen med dom, jag har en klump i magen pga detta, och dom har det jämnt så
  • HannaHYLK

Sälj lite saker på Tradera. Gamla barnkläder kanske?
    Nån CD-skiva ni inte lyssnar på? DVD-film?

Eller vad som helst som gör att ni slipper låna pengar...

• Lena

Anonym (skäms) skrev 2008-06-29 21:41:23 följande:

vi har ganska bra löner i vanliga fall, men nu är en f-ledig och den andra vrit sjuk betydligt mycket mindre i lön normalt sett skulle vi inte behöva ta pengar från sparkontot, därför som vi har det som vi har det, men en utagningstid på nästan två veckor.har ca 2 månadslöner på det kontot, vilket inte är så mycket ändå, men som kommer öka sen när bägge jobbar igen.får se det som en lärdom, finns dom som har det såhär varje månad, och jag lider verklugen med dom, jag har en klump i magen pga detta, och dom har det jämnt så
    Jo men det är just därför man ska ha ett åtkomligt sparande för saker som händer. Det händer alltid oförutsedda saker, tyvärr.

Jo det finns folk som har det såhär varje månad utan att det är deras fel, det är väldigt synd.

Du behöver inte ha en klump i magen, försök hitta andra lösningar men världen går inte under om du skulle behöva ta ett sms-lån.
Svar på tråden jag skäms, kommer vara tvungen att ta ett sms lån denna månaden :-(