• lillsnurpan

snabbt svar: god glutenfri kaka på under 20 min. går det??

Behöver ha ett glutenfritt recept på en god kaka. Mste göra den tidigt imorgon. Jag har för mig att hon som ska äta den kan äta havregryn. Vi är 7 st som ska äta den. Stort tack för hjälpen!!!

• Svar på tråden snabbt svar: god glutenfri kaka på under 20 min. går det??
  • Kärnhuset

Sockerkaka gjord på potatismjöl och/eller majsmjöl är ett alternativ. Den kan man säkert lyxa till med äppelskivor, sylt eller som toscakaka om man vill.

• Teskedsmamman

Asch, annars finns det kakmixer Men kladdkaka gjort på majsmjöl fungerar...

Jag brukar köra benhårt på muffins och så göra frostings ovanpå *skaka, skaka, hälla upp, in i ungen* Sedan är det klart!

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Kärnhuset

Tar tillbaka att det går att baka en sockerkaka på under 20 minuter, men å andra sidan så är ju den mesta tiden i ugnen så man kan göra annat under tiden eller bjuda på varm nybakad kaka när gästerna anländer...

Annars är ett tips Almondys tårtor, t.ex. dajmtårta *mmm*.

• Hoppetossan 79

OBS att havregryn INTE är glutenfria såvida du inte köper just glutenfria havregryn. De vanliga innehåller dock gluten.

Mitt tips är att du köper typ mums mums eller vad de heter (de utan kex under). Gott och enkelt.

Moas lillebror föddes 29 maj 2007 - barn är livets största gåva!
  • Teskedsmamman
    Kärnhuset skrev 2008-06-29 21:41:51 följande:
    Tar tillbaka att det går att baka en sockerkaka på under 20 minuter, men å andra sidan så är ju den mesta tiden i ugnen så man kan göra annat under tiden eller bjuda på varm nybakad kaka när gästerna anländer...Annars är ett tips Almondys tårtor, t.ex. dajmtårta *mmm*.
    *dräggel* Tar avsevär mindre tid att öppna en kartong
  • HelVilda

Var hemma hos en kompis vars barn inte tål gluten. HOn bjöd på en jättegod kaka/tårta. Gör två drömtårtebottnar (i de är det ju potatismjöl. Den ena botten läggs först sedan brer man på grädde blandat med mandariner. Sedan läggs den andra botten på å över där brer du ut grädde. Granera med mandariner å gul kiwi å lite jordgubbar. LÄTT och jättegott!! Hon sa t o m så här mamman, om ngn frågar mig efter en god tårta som hennes flicka kunde äta så rekommenderade hon denna. Då behöver man ju inte köpa ngt särskilt mjöl eller så då den är gjord på potatismjöl.

• Hoppetossan 79

OBS att havregryn INTE är glutenfria såvida du inte köper just glutenfria havregryn. De vanliga innehåller dock gluten.

Mitt tips är att du köper typ mums mums eller vad de heter (de utan kex under). Gott och enkelt.

• Hoppetossan 79

Annars kan man ju faktiskt göra en vanlig rulltårta men göra en botten som bara innehåller potatismjöl. Sen bara klena på sylt och rulla ihop...

• Teskedsmamman
    Hoppetossan 79 skrev 2008-06-29 21:44:59 följande:
    OBS att havregryn INTE är glutenfria såvida du inte köper just glutenfria havregryn. De vanliga innehåller dock gluten.Mitt tips är att du köper typ mums mums eller vad de heter (de utan kex under). Gott och enkelt.
    Raketer Köpte sådana idag... Det står på paketen om det är tvättat havregryn...
  • Ann Lee

Rulltårta går ju.... baka på potatismjöl och glutenfri mjölmix...

• lillsnurpan

Insåg att jag inte hade potatismjöl eller majzena hemma, då blir det lite svårt att baka, har mörk choklad men det finns väl ingen god glutenfri kaka utan majzena, potatismjöl eller glutenmix. Har någon ett bra alternativ som går snabbt är jag otroligt tacksam!
    Annars blir det till att köpa i ett bageri, vad finns det för glutenfria kakor/bakverk i ett bageri som är goda, någon som kan ge ett tips???

• Hoppetossan 79
    lillsnurpan skrev 2008-06-30 06:13:10 följande:
    Insåg att jag inte hade potatismjöl eller majzena hemma, då blir det lite svårt att baka, har mörk choklad men det finns väl ingen god glutenfri kaka utan majzena, potatismjöl eller glutenmix. Har någon ett bra alternativ som går snabbt är jag otroligt tacksam!Annars blir det till att köpa i ett bageri, vad finns det för glutenfria kakor/bakverk i ett bageri som är goda, någon som kan ge ett tips???
    Antar att du redan fixat nått.

En del choklad kan också innehålla gluten har jag för mig.
    Om du ända ska åka till ett bageri och handla kan du ju lika gärna köpa en paket potatismjöl och baka en rulltårta
    Annars kan man ju typ göra varma äpplen med sirap eller kanel och socker på...
Svar på tråden snabbt svar: god glutenfri kaka på under 20 min. går det??