• v i r r a

Viktuppgång i 1a trimestern??

Nyfiken är jag...

Hur mycket gick ni upp i första trimestern? Eller ni som är i första trimestern nu, vilken vecka är ni i och hur mycket har ni gått upp? Eller gått ner för den delen. Har hört om folk som krymper pga illamående

Själv är jag i v. 9, har gått upp 4 kg och får snart panik! Man kan ju inte hålla på och gå upp ett kg i veckan!!!

• Svar på tråden Viktuppgång i 1a trimestern??
  • bullen76

oh yes you can! Började gå upp redan första veckorna trots illamående och nu i v 40 gått upp sammanlagt 35 kg. Nääästan 1 kg i veckan...

• v i r r a

ojoj! Hur känns det? Det måste vara tungt!

Jag kommer väägra gå upp (nästan) ett kg i veckan. Faktiskt! Jag blåvägrar helt enkel! *nickar bestämt*

bullen76 skrev 2008-06-29 22:23:11 följande:
    oh yes you can! Började gå upp redan första veckorna trots illamående och nu i v 40 gått upp sammanlagt 35 kg. Nääästan 1 kg i veckan...
  • Lena

fram till illamåendet kom hade jag typ gått upp 5kg, sen under illamåendet gick jag ner 2-3kg. Har gått upp ca 10kg totalt och krypet borde vara ute när som helst *väntar*

• bullen76

Jag önskar dig all lycka till detta beslut! Jag var ioch för sig underviktig när jag påbörjade denna underliga resa så jag är ju inte jättetjock, men för en som är ovan är det en märklig känsla. Och det är ganska knäckande så här i slutet och man inser vad övervikt gör mot kroppen...

• Valkyriah

Hade gått upp 5 kg i vecka 10,33 kg på bf-dagen (sonen föddes dagen efter så tror inte jag hann gå upp mer )

Var dock smal från början och har i vanliga fall svårt att hålla vikten "åt andra hållet"
    Men oftast går man ju ner kilona igen

Att slåss för fred är som att knulla för att bli oskuld!
  • v i r r a

Tack men visst känner jag att det inte är mycket att "bestämma" över. Kroppen lever sitt eget liv just nu och jag tycker nog det är lite obehagligt. Men övervikt? Räknas det verkligen som övervikt vid en graviditet?

Jag var, och är väl, normalviktig. Helt medel skulle man kunna säga.

bullen76 skrev 2008-06-29 22:31:20 följande:
    Jag önskar dig all lycka till detta beslut! Jag var ioch för sig underviktig när jag påbörjade denna underliga resa så jag är ju inte jättetjock, men för en som är ovan är det en märklig känsla. Och det är ganska knäckande så här i slutet och man inser vad övervikt gör mot kroppen...
  • v i r r a

Det låter uppmuntrande

Lena skrev 2008-06-29 22:30:35 följande:
    fram till illamåendet kom hade jag typ gått upp 5kg, sen under illamåendet gick jag ner 2-3kg. Har gått upp ca 10kg totalt och krypet borde vara ute när som helst *väntar*
  • bullen76

Nä det räknas väl inte, men jag menar mer generellt belastningsmässigt för leder och dyl är väl vikt som vikt. Men jag planerar ju inte att behålla det här så värst länge så snart ska mina stackars knän och fotleder få avlastning!
    Min poäng är dock att försöka slappna av vad gäller vikten under graviditeten och äta som vanligt -kroppen lever som du säger sitt eget liv och bör nog få göra det under den begränsade tiden!

• Snotra

Hejsan...jag är i vecka 6 nu och har inte gått upp något ännu under denna graviditet trots jag redan fått mage så jag inte kan ha mina vanliga byxor.

Under min första grviditet gick jag under första två månaderna upp ca 15 kg...hade gått upp 35 kg när dottern såg dagens ljus.

Under andra grviditeten gick jag ner i mig själv...gick bara upp ca 4kg...

Så det är nog väldigt olika det där med hur mycket man går upp...

• Prick

hej hej,
    är i vecka 9 och har inte gått upp ngt, än... Gick upp ett kilo veckan efter plusset men det har försvunnit igen. Kräks inget, men mår illa av att äta stora (normala) portioner, så jag äter lite och konstant.
    Har dock större bröst och gigantiskt svullen mage! Går i klänning för jämnan!

Svar på tråden Viktuppgång i 1a trimestern??