• bettanxxx

Farligt med massage/fotmassage?

Ja som det står, fick höra av dels en kompis att hon fick undvika massage för att hon var gravid och dels var jag på fotvård för ett tag sedan och då frågade tjejen om jag var gravid för isf kunde det vara riskabelt att klämma för mycket på fötterna?

förvirrad och hoppas någon vet, är visserligen inte gravid men är (fot)massagejunkie...

// b

• Svar på tråden Farligt med massage/fotmassage?
  • 1891

Har aldrig hört men frågade du inte tjejen varför hon inte kunde klämma o vad som va farligt?

• schottis

Man ska inte göra viss typ av ackupressur tror jag för det kan sätta igång förlossningen om man trycker på fel ställe.

• Amye

Jag får ingen massage av min massör, men därimot går fotvård bra men massage på fötterna vet jag inte...

Stolt mamma till två töser och en bebis i magen med BF 18/11 kärlek
  • bettanxxx

nej trött som jag var, jag tänkte mest att jag är ju inte på tjocken och så ville jag mest att hon skulle börja, hade stressat dit från jobbet och hade inte en tanke på det, typ som när de frågar om man har diabetes så svarar jag bara nej utan att tänka...men det var ju dumt, nu blev jag ju nyfiken!

• marialintott

En nära vän till mig har just utbildat sig till massageterapeut. Jag frågade honom om det där med massage för jag har också hört att man inte bör få massage som gravid. Särskilt inte i början av graviditeten.

Han sade att det där är en myt som går runt.

Anledningen sägs vara att vid massage frigörs samma slags ämnen i kroppen som sätter igång förlossningen. Men han sade att samma slags ämnen sätts igång om någon smeker dig på armen, pojkvännen kliar dig på ryggen, kyssar, smek, sex osv.

Så, det är INTE farligt!!!

Kanske isåfall om man blivit avrådd att ha sex pga stor risk för MF eller så.

Men i alla normala graviditeter är det inte farligt med massage.

• Petrah

Dt beror ju på hur hård massage dt är. man ska inte massera i början av en graviditet eller i slutet men mjuk massage går bra i övrigt. Fotmassage kan man ta men dt är väl mer vissa punkter som kan sätta igång dt, men dt vet jag inte så mycket om eftersom jag bara jobbar som massör.

Wild, Raw and Beautiful
  • bettanxxx

tack för informationen (och det är väl inte bara att arbeta som massör ;) )

// b

• Bellsam
    Petrah skrev 2008-06-29 22:30:35 följande:
    Dt beror ju på hur hård massage dt är. man ska inte massera i början av en graviditet eller i slutet men mjuk massage går bra i övrigt.
    Vad är skillnaden på att få fotmassage i början, mitten eller slutet av en graviditet? Slutet kan jag ju iofs förstå om fötterna är svullna och så, men början och mitten?
  • Themis

Min massör (fick massage på BF+10 för jag var så uttråkad) sa att det finns två punkter en bit upp på insidan av vaden ovanför fotknölen som kan stimulera det hela, hon erbjöd sig att göra en "specialare" om det inte kom nåt snart.

Ungefär detsamma sa min barnmorska och det finns inget skäl att avstå från lugn fotmassage eller ryggmassage om man inte har dokumenterade problem och av sin läkare har fått restriktioner.

• Busis 1

Hej!

Jag var på fotvård förra veckan och är i vecka 34. Tjejen som utförde det hela jobbar även som undersköterska på förlossningen och hon gav mig massage. Hon skulle definitivt veta om det skulle vara ngt farligt
    Nu har jag i och för sig aldrig varit på fotvård innan jag blev gravid så om massagen var annorlunda kan jag inte säga säkert.

Det var väldans skönt och precis vad mina ömma fötter behövde.

Jag ska helt klart gå en gång till innan det är dags för lilla tjejen att titta ut.

• sweden italy

Min massörska vägrade att massera mig när hon fick reda pà att jag var gravid, (har rygg problem+ trippel hernia) enligt henne sà är det sà att en bra massage ger ocksà "energi" och det är dà farligt för fostret och kan orsaka missfall.. vilket man inte vill när man äntligen har blivit med barn eller hur??

• Themis

sweden italy: Det där resonemanget är bara trams enligt ett antal läkare och BM, men jag förstår iofs att massörer helst undviker att massera gravida eftersom kvinnor är så hysteriska och säkert hade skyllt massören för ett MA i v 9 också om det råkade vara så att de hade ramlat in på en massage i vecka 5.

Det finns inget man kan göra om det blir missfall innan v 12-13 nånting, det är bara naturens mening. Och det är väldigt svårt att provocera fram ett missfall om man inte har särskilda svagheter som röriga hormoner, förminskad livmodertapp efter konisering eller vad man nu kan ha för problem.

Varför har vi abortkliniker då om det räcker med en massage?

• sweden italy

Bimsan, vad jag har förstàt och upplevt, sà finns det massage och massage!!!
    om man gàr till en riktig bra, som verkligen fattar vad de hàller pà med, sà kan du fà "missfall" när du är gravid.... tex jag har provat mànga massörer under mitt liv, pga av ryggen + min egen bror i Sverige är massör och har pluggat Akupunktur och Akupressur...
    Han hade en patient som hade ramlat ner för en häst ( 1 àr innan och hade stora problem med nacken och ryggen) den här patienten hade träffat mànga läkare och gjort mànga behndlingar vilket hade inte hjälpt, min bror hjälpte henne och "fixade" henne, som ingen annan kunnde göra..
    Min masörska är likadan, hon är otrolig bra och underbar..hon har tom kunnat massera och aktivera äggstockarn för mànga bl.a. mig... sà jag tror pà det jag tror... själv klart kan man inte göra allt en abort klinik gör... men fràgan är dà varför fà massage och "riskera" när man äntligen är med barn??

• Norea

jag går och får hård massage och kiropraktik. jag frågade dem om massage och graviditet och de sa att det inte är farligt. de sa att det däremot finns osäkra massörer som inte vågar ge massage för att om nåt skulle hända, så kan de få skulden, även om det inte var massagen som gjorde att något gick fel i graviditeten. eftersom det är störst risk för missfall de första tolv veckorna undviker vissa massörer att ge massage då. just pga att de inte vill ha skulden för något som inte ens var deras fel..

• sweden italy

Tro mig, det màste inte vara sà att massörer är osäkra, min massör har masserat över 30 àr och brorsan över 10 àr nu... jag gàr/gick ocksà till kiropraktik innan, men sà fort han fick reda pà att jag är gravid, sà sa han nej, han är professionell, och jobbar för en väldigt kända fotbolls lag..sà jag tror att man ska bara lyssna pà de som man har förtroende för, det är allt...

Norea skrev 2008-07-10 15:09:40 följande:
    jag går och får hård massage och kiropraktik. jag frågade dem om massage och graviditet och de sa att det inte är farligt. de sa att det däremot finns osäkra massörer som inte vågar ge massage för att om nåt skulle hända, så kan de få skulden, även om det inte var massagen som gjorde att något gick fel i graviditeten. eftersom det är störst risk för missfall de första tolv veckorna undviker vissa massörer att ge massage då. just pga att de inte vill ha skulden för något som inte ens var deras fel..
  • Norea

men man kan ju ha förtroende för flera fast de tycker olika....

• Myzteria26

Massage får man men vissa ställen på ryggen ska man låta bli när man är gravid och istället använda en brödkavel tex. Fötterna överlag är väl känsliga om man inte gör rätt.

• LillanM

Enligt allting jag last sa ar massage ofarligt, far man missfall ar det fel pa barnet och ingenting som mamman framkallat! Jag har varit pa massage (rygg och fotter) och det var helt gudomligt for en stackars trott gravid, sa varfor forneka sig det for en ogrundad radsla? Lite som skrocket att man som gravid inte far lyfta nagonting.... galler bara om man har vissa medicinska problem.

• sweden italy

Jag tror att allt pàverkar olika pà olika människor tror ni inte det?? ok, där med betyder kanske att för vissa människor är det farligt, för vissa inte... vissa fàr missfall genom att lyfta och vissa kan tom lyfta skrott in pà 8:e mànaden.. sen beror det pà om man vill riskera??? jag personligen vill inte riskera...känner mànga som var tvugna att vara sägs liggande nästan hela 9 mànader för att undvika missfall....

• LillanM

sweden italy skrev 2008-07-13 23:34:50 följande:

Jag tror att allt pàverkar olika pà olika människor tror ni inte det?? ok, där med betyder kanske att för vissa människor är det farligt, för vissa inte... vissa fàr missfall genom att lyfta och vissa kan tom lyfta skrott in pà 8:e mànaden.. sen beror det pà om man vill riskera??? jag personligen vill inte riskera...känner mànga som var tvugna att vara sägs liggande nästan hela 9 mànader för att undvika missfall....
    Haller inte med - jag kanner inte for en sekund att jag riskerat mitt barn genom att ga och fa massage. Visst, jag har ocksa tva vanner som i princip varit sangliggande under sin graviditet men de hade konstaterade medicinska problem!! Sa lange man mar bra och lyssnar pa sin kropp kan man leva ganska normalt som gravid - och jag tror de allra flesta gravidas kroppar tacksamt tar emot massage pa trotta axlar och rygg.

Man kan inte fa missfall genom att lyfta!! Det ar ett gammalt skrock...
Svar på tråden Farligt med massage/fotmassage?