• Lilaa

Vad kan era fyra & ett halvt åringar?

Kan dom läsa, skriva? känner igen bokstäver? skriver sitt namn eller räknar perfekt?

är orolig för min dotter för hon kan inte räkna så bra, hon blandar ihop siffrorna och hon kan inte skriva sitt namn korrekt MEN hon vet vad nästan alla bokstäver heter och hon försöker skriva sitt namn.
    Vet inte hur mycket dom bör kunna i denna ålder.

• Svar på tråden Vad kan era fyra & ett halvt åringar?
  • 68an

Tror inte du behäver oroa dig det minsta.
    Alla har vi våra styrkor och det finns ju få barn som kan läsa i den åldern medans majoriteten inte kan det. Det finns barn som tex fyller 6 år i år som inte kan skriva sitt namn korrekt, ofta spegelvända bokstäver.
    Sen är det ofta så att dom står därdom står länge och plötsligt rasslardet till för att dom klurat ut hur nåt funkar och då kan dom plötsligt skriva sitt namn tex.
    Endel barn är väldigt intresserad av skriva, andra klockan och en tredje av fysisk aktivitet så jag tror inte att du behöver oroa dig. Det är skoldags en dag så då får dom lära sig om int annat.

• cici69

Min 4 1/2 åring räknar som en kratta, säger oftast fel på alla färger, är helt ointresserad av bokstäver, känner igen sitt eget namn men inget mer.
    MEN han kan klippa hjärtan och andra figurer ur papper (på fri hand), han gör konster på studsmattan, han klättrar i träd, pratar perfekt, lägger puzzel för 10-åringar och kan knäppa knappar och dragkedjor utan problem.

Vissa färdigheter kommer före andra. Det beror ju lite på vad man är intresserad av. Alla är olika!

• UWO BaraJag

Min 4½ åring kan räkna till 20, har just börjat räkna vidare. Kan några bokstäver men kan inte sätta ihop dem till ord.
    Klär sig själv om än motvilligt, kan manipulera folk, städa någotsånär men extremt motvilligt, kan sitta still hos frisören men inte när mamma klipper...
    Kan inte hoppa många steg på ett ben, sover fortfarande middag på dagis, kan köra elbil, cykla men behöver stödhjul.
    Kan fortfarande inte säga "r".

mm mm.

Tror du har en helt normal 4½ åring!

Så sätter du dig på ett cafe nånstans och bjuder dig själv på te... (Thåström)
  • Skrållan

Hej! Sluta oroa dig! Det finns inget man måste kunna vid denna ålder när det gäller läs/skriv eller räkning. Men vill du hjälpa henne på traven så är mitt tips att göra henne uppmärksam på vad man använder läsning, skrivning och räkning till. Det ska ju inte handla om någon krystad undervisning utan något som kan ske spontant i vardagen. Man kan tex läsa på skyltar tillsammans ("vad tror du att det står där?", läsa mycket böcker hemma (ibland prata om själva texten, här står det vad boken heter, följa med ett finger när du läser etc), rita och skriva era namn tillsammans, räkna saker hemma när tillfälle ges osv.
    Ta´t lugnt!

• Kildare

Min 4,3 åring kan vad alla bokstäver heter, men inte läsa. Han kan räkna till ca 30-40 och läsa ut tex 29 om han ser det i siffror.
    Han är jätteduktig med datorn, flytta muspekaren och skriva in sitt namn tex.

Han kan slå en framåtvolt i luften och landa på fötterna (!), men inte cykla utan stödhjul. Klättra i träd, gunga så högt att jag blundar osv. En helt vanlig vild grabb och naturligtvis är jag världens stoltaste!

• Monalisan

min son kan alla hyss som är uppfunna o mer därtill

• UWO BaraJag
    Monalisan skrev 2008-06-30 20:48:02 följande:
    min son kan alla hyss som är uppfunna o mer därtill
    *s*

Så sätter du dig på ett cafe nånstans och bjuder dig själv på te... (Thåström)
  • Monalisan

men ja va kan han ...han kan alfabetet. Skriva sitt namn ....räkna till 20 ..även mer men då blir det lätt lite hej o hå ibland. Älskar att försöka räkna o greja och försöker som besatt förstå hur alla bokstäver bildar ord. Idag så fick han två femmor av sin mormor o sa "det blir 10 kr"

Har han sett nåns namn så känner han igen det igen...vet att det står "linnea"även om han själv inte kan sätta ihop det.

fruktansvärt fysisk....står på händer, klättrar i träd svingar i lampkronan, spelar fotboll, får nervsammanbrott, skriker, gapar, pussas, kramas, gosar, är störst,bäst, minst o ibland bebis.

En ganska typisk fyraåring tror jag om än jag misstänker lite koncentrationssvårigheter ibland

• princess of woolfs

Min son som är 4,5 kan räkna nästan till 20, men blandar ofta ihop de sista siffrorna. Han kan inte skriva sitt namn, men ett fåtal bokstäver kan han skriva, o han känner igen sitt namn om det står nånstans.
    Men han kan leka ute själv o gå till grannbarnen själv, hittar runtomkring i villaområdet o cyklar utan stödhjul. Han kan också rita jättefina döskallar o skattkartor

• Mamma till N o N

Min dotter ( blir 4,5 i augusti) kan räkna till 17-18, känner igen bokstäver och sitt namn om det står skrivet någonstans men kan inte skriva....

Däremot kan hon vissla, gå balansgång,ta fart på gungan själv, pussla, ritar jätteduktigt + att hon sitter vid datorn och spelar spel själv med både musen och tangenterna mm mm

Alla barn är olika. Storebror(nu 9 år) var inte ett dugg intresserad av varesig siffror eller bostäver förräns han började skolan. Kunde knappt skriva sitt namn

• Cia o krabaten

Min 3-åring kan alla bokstäver.
    E för hennes namn
    C för mitt
    O för Oliv mm

Räknar till 20 (Helt klart från dagis)

Kan skriva de vanligaste bokstäverna i hennes liv sas.

• jeli79

Det är ju så himla olika vad barn i den åldern kan... alla utvecklas ju olika snabbt.
    Min tös på 4½ år tror jag är lite väl tidigt på det mästa.Hon slutade med blöjor både på natten och dagen när hon var runt 2 år.

Hon kan i stort sett hela alfabetet fast inte läsa mer än enstaka ord. Vart faktiskt inte hur långt hon kan räkna men till 40-50 tror jag. Plus att hon kan räkna till 10 på engelska. Hon kan vissla och knäppa med fingrarna .. ja listan kan göras lång men jag har ingen aning om vad de "ska" kunna vid den åldern men jag tror mer på att alla barn lär sig olika snabbt och det finns liksom inget som ät rätt eller fel.

• Stora

Det är ju jätteolika. På fyraårskonrollen ska de ju rita en gubbe och räkna till tre de behöver inte kunna några bokstäver alls så du behöver inte vara orolig. Mycket beror på barnens intresse och läggning. endel är superbra på motoriska aktiviteter klättra, cykla och andra på att pussla eller på att rärkna.
    Ella är 4 år och 2 månader. Hon kan tex läsa korta ord. Kan alfabetet, skriver sitt namn själv och andra saker med lite hjälp. Hon räknar till 20 och kan lägga ihop och dra ifrån enklare tal som om man säger att man har 4 äpplen och tar bort 2....osv.
    därimot kan hon precis cykla trehuling medan andra vi känner i samma ålder kör tvåhjuling...hon kan inte göra en kullebytta och hon törs inte gunga högt...så det är sååå olika. Inget att oroa sig för alltså.

Svar på tråden Vad kan era fyra & ett halvt åringar?