• tulipanrosen

Jag är missnöjd med dagis,än på invänjning-vad tycker ni?

Min lille son ska nu börja på dagis. Jag är fsklärare själv men jobbar med handikappade nu. Han är mitt första barn och jag vill att han ska ha det jättebra. Men, de har inga samlingar! De går ut direkt efter frukost och är ute till lunch. Sen så går de ut igen, eller "stannar" eftersom de sover i vagnar ute. Sångstund 1ggr/mån på ett annat dagis bredvid. Jag känner mig missnöjd för jag vill att han ska sjunga, lära sig lekar och känna igen sina kompisar var de sitter i samlingen osv allt det där. Men de är bara ute och det känns inte som det är någon ordning. Det kommer bli ändring när han byter avd till de större. Och jag vill inte byta dagis. Vad ska jag göra??? Har påpekat vikten av samlingar en ggr. Ska jag säga mer? Är det igentligen så himla viktigt? Jag skulle ju vilja ha det om jag jobbade där, men han får det ju när han blir lite över3 år. Tycker ni jag ska vara tyst och låta det vara bra som det är? eller? Vill ju inte att de ska tycka jag är jobbig sen går det ut över min son....

• Svar på tråden Jag är missnöjd med dagis,än på invänjning-vad tycker ni?
  • SC o EP

Jag är också förskollärare (fast mammaledig just nu) och förstår vad du menar. Har du frågat varför de inte har samlingar, det kanske finns en bra anledning. Där jag jobbar har alla en liten samling varje dag, även de allra minsta och så har hela huset (5 avdelningar) gemensam sångstund en gång i veckan då förskolechefen spelar gitarr Personligen hade jag nog bytt förskola om jag inte hade känt förtroende för personalen för barnet känner nog av det och det blir ju inget kul!

• Pooh

också fskl. (men mamma ledig.)
    Jag tycker det viktigaste är hur du trivs med stället i övrigt. Eftersom han kommer och få mer "stimulans" när han blir äldre så tycker jag du kan var kvar. När barn är såpass små tycker jag inte det är det det hänger på om man ska ha kvar barnet eller inte, (även om jag personligen har aktiviteter även för de mindre hos oss). Det viktigaste är ju faktiskt trygghet och att det finns personal som bryr sig om och du kan lita på.

Det kan ju dessutom hända grejer under tiden, antingen att personalen bestämmer sig för att ändra på verksamheten, eller om du /fler väljer att påverka verksamheten. Du behöver ju inte gå in och styra och ställa det första du gör, det kan nog få personalen att haja till, utan gör det lite fint, när ni blivit mer varma i kläderna.

• liten ior

jag jobbade som barnskötare (utbildad) på dagis innan jag blev sjuk o, där hade vi även samling för de små barnen, bara en liten stund men i alla fall någon planerad aktivitet

jag tycker du ska prata med personalen

• Venus

Tycker att du ska prata med personalen igen...
    Våran förskola var ganska negativa till allt som hade med aktiviteter att göra tyckte vi...
    De hade ingen samling/sångstund och de var ute max en gång i veckan...
    Så vi var några föräldrar som tyckte samma sak och gick ihop och frågade personalen varför det inte var någon samling och svaret blev att de tyckte att barnen var för små för att kunna sitta stilla, men jag har aldrig förstått varför man ska sitta stilla på t ex en sångstund, varför inte sätta på ett band med Mora Träsk och låta barnen rocka loss??? Personalen kan ju stå o göra alla röreslerna, barn älskar ju att härmas...
    Slutade i alla fall med att det blev samling varje dag...
    Att småbarnen sällan fick gå ut kunde vi inte göra något åt eftersom personalen tyckte att det var så jobbigt att klä på alla barnen kläder, inte konstigt att barnen var konstant förkylda, de blev ju smittade av varandra hela tiden och fick aldrig frisk luft...
    Är glad över att Mira fick byta avdelning 1 år tidigare än planerat, nu får hon det hon behöver även om hon bara är på dagis 3 timmar om dagen...
    Hon får både samling och utevistelse på den tiden...

Prata med personalen igen o kom med egna ideer på hur saker o ting kan göras... Som förskolelärare har du säkert en massa roliga ideer på saker som kan vara roliga att göra...
    Prata även med andra föräldrar om hur de uppfattar det hela, kanske flera som tycker som du?!?!

Lycka till...

• Icapika

Det finns ju pedagogiska mål för förskolan också. Om de är ute hela dagarna, hur uppfyller man då dem? Alltså det som står i läroplanen... Det gäller ju alla i förskolan.
    Inte för att klanka ner på uteförskolor, jag tycker de är jättebra att såna finns! Men då har man ju alla aktiviteter utomhus istället för utomhus
    I inlägget verkar de vara så att barnen får springa omkring "vind för våg" ungefär och det tycker jag låter lite konstigt.

• Uet

Jag tycker att du ska framföra dina önskemål för personalen.
    iaf är så är dom väldigt lyhörda för förslag och ideer.
    Vad tråkigt att höra att det är som det är på din sons dagis.

Jag är mcket nöjd över hur dom har det på min dotters dagis.
    Här har som samling varje morgon innan fruktstunden, sen på måndagar så går dom in till avd. brevid och sjunger.
    Och på tisdagar har dom rörelselekar, det ärsom lite mini gympa för dom, med musik och dans.
    Det är jätte kul när hon komemr hem och har lärt sig en ny sång.

Men prata med personalen och framför dina önskningar, och om dom inte lyssnar så gå vidare till komunen.

Lycka till

Svar på tråden Jag är missnöjd med dagis,än på invänjning-vad tycker ni?