• Anonym (fundersam)

Underhållsbidrag, vad gäller?

Nu har jag lusläst F-kassans hemsida flera gånger angående underhåll, bidrag och stöd. Men jag blir inte riktigt klok på vad som gäller. Väntetiden via tel är nu 33 min!!!

Nu till min fundering: Jag betalar underhållsbidrag för tre barn. Nu har två stycken, mina äldsta som är tvillingar, tagit studenten och båda arbetar. De fyller 19 år nästa månad.Båda har tänkt studera vidare till hösten på universitetsnivå. Är jag fortfarande skyldig att betala underhållsbidrag? Pappan säger att han pratat med F-kassan och att jag fortfarande ska göra det så länge de inte tjänar över 48000 i månaden. Detta går att läsa under underhållsstöd men men inte under bidragsdelen. Till saken hör också att den ena tvillingen haft egen lägenhet sedan hon var 17 år som pappan betalat och att hon är skriven hos pappan.

Att jag är skyldig att bidra till deras försörjning är självklart för mig. Det som irriterar mig är att barnen anser att deras tjänade pengar ska gå till prylar och nöjen. Den ena har beställt en kamera för 15000kr, "nu när hon har råd".

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-30 10:39
    48000 i månaden?, Naturligtvis ska det vara om året.

• Svar på tråden Underhållsbidrag, vad gäller?
  • Vinbärssaft

Nej. När de har gått ut gymnasiet är de inte längre ditt ansvar. De är myndiga och ansvarar för sina egna liv. När de går på universitetet får de ta studielån och studiebidrag från CSN som alla andra. Eller jobba extra. Visst finns det föräldrar som hjälper sina vuxna barn lite grann under studietiden, men det är inget som man är skyldig att göra.

• Vinbärssaft

Tillägg till detta: nu verkar det inte gå någon nöd på dina vuxna barn, när de kan köpa kameror för 15.000 kronor..! Men OM det hade varit så att deras egna intjänade pengar inte räckte för deras försörjning, så hade de fått gå till Soc. Eller börja leva upp ev. sparkonton. Också som alla andra...

• Anonym (fundersam)

Tack för snabbt svar. Så har jag också uppfattat det hela, men finns det någon som anser att det inte är så

• skruttis11

om barnen jobbar så har du gjort din del att betala underhåll..

och om du skulle ha betalat underhåll till barnen så skulle de ha pluggat hela tiden tills de har fyllt 20

prata med FK du så får du hem papper å kan ge ditt ex så får h*n själv se vad som står ATT du inte behöver betala

evelina 011017 kevin 060314 knodden BF 081002
  • Anonym

Underhållsstöd kan betalas ut tills barnet fyller 18 år. Förlängt underhållsstöd kan betalas ut till och med juni månad det år barnet fyller 20 år. Ett krav för förlängt underhållsstöd är att barnet fortfarande går i gymnasie- eller grundskola. Barnet måste också bo och vara folkbokfört hos någon av sina föräldrar eller hos någon annan som hade vårdnaden innan barnet fyllde 18 år.

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallstod/

• Anonym (fundersam)

Bevakar tråden under fm. Nu har F-kassan hög belastning - "var vänlig återkom senare" var svaret jag fick.

Anonym i förra inlägget - Underhållsstöd är det som utbetalas av f-kassan. Underhållsbidrag är det som jag betalar direkt till boföräldern eller barn som fyllt 18 år. Där är "skrivningen lite knivigare" tycker jag.

• Anonym

Anonym (fundersam) skrev 2008-06-30 10:14:24 följande:

Bevakar tråden under fm. Nu har F-kassan hög belastning - "var vänlig återkom senare" var svaret jag fick.Anonym i förra inlägget - Underhållsstöd är det som utbetalas av f-kassan. Underhållsbidrag är det som jag betalar direkt till boföräldern eller barn som fyllt 18 år. Där är "skrivningen lite knivigare" tycker jag.
    Varför ska underhållsbidrag betalas?
    Du som förälder är skyldig att efter förmåga bidra till dina barns försörjning. När ett barn bor tillsammans med bara en förälder, ska den andra föräldern betala underhållsbidrag till barnet.
    Föräldrarnas ekonomiska ansvar upphör som regel när barnet fyller 18 år. Går barnet då fortfarande i grundskola, gymnasieskola eller liknande, kvarstår underhållsskyldigheten så länge barnet går i skolan, men längst till dess han eller hon fyller 21 år. Bestämmelserna om underhållsskyldighet för barn finns i 7 kap. föräldrabalken.

Underhållsbidrag till barn kan fastställas genom avtal mellan föräldrarna eller i domstol. Om barnet fyllt 18 år ska underhållsbidraget fastställas mellan barnet och den förälder som inte bor med barnet (den bidragsskyldige föräldern).
  • helsingborg42

Ja, du har ingen skyldighet att försörja dina barn utifrån de uppgifter som du har framfört i denna tråd.
    Att pappan anser du skall betala tills dem tjäner 48000 kronor i månaden förtjäner inte ens en kommentar. Låt han betala till dem tills dem uppnår den lön..

• Anonym (fundersam)

Råkade skriva lite fort i trådstarten. 48 000 i månaden stämmer inte , ska vara om året. Barnet som beställt en kamera jobbar i Norge och städar flygplan, hon tjänade 7 000 första veckan. Det är inte lite!

• Anonym (fundersam)

Puffar lite till om det är någon mer som vet.

• Anonym (fundersam)

KOm aldrig fram på F-kassans telefon idag.Bättre lycka imorgon.

• Anonym

Föräldrarna är bara försörjningsskyldiga så länge barnen studerar på grundutbildning, dvs max gymnasienivå och under 21 år om det gäller underhållsbidrag. Gäller det underhållsstöd via försäkringskassan är kriteriet detsamma men ålder är en annan då är man försörjningsskyldig om barnet studerar på grundnivå, max gymnasium och fram till längst juni månad det år som barnet fyller 20 år.

Har barnet slutat gymnasiet och är över 18 år så är inte längre föräldrarna försörjningsskyldiga. Om barnet har arbete så kan det försörja sig själv då. Har barnet då inget arbete så är det istället berättigat till socialbidrag.

• HegeOlsen

Hur mycket har du bidragit till dina barns försörjning och omsorg?
    Hur mycket har dina barns pappa bidragit till dina barns försörjning och omsorg?
    När du räknar ut skillnaden där så ser du hur mycket du borde bidra med som ansvarig förälder, strunta i försäkringskassans telefonkötid och ta tag i det allvarliga livet där du satt två barn till världen istället.

Anonym (fundersam) skrev 2008-06-30 09:02:00 följande:

Nu har jag lusläst F-kassans hemsida flera gånger angående underhåll, bidrag och stöd. Men jag blir inte riktigt klok på vad som gäller. Väntetiden via tel är nu 33 min!!! Nu till min fundering: Jag betalar underhållsbidrag för tre barn. Nu har två stycken, mina äldsta som är tvillingar, tagit studenten och båda arbetar. De fyller 19 år nästa månad.Båda har tänkt studera vidare till hösten på universitetsnivå. Är jag fortfarande skyldig att betala underhållsbidrag? Pappan säger att han pratat med F-kassan och att jag fortfarande ska göra det så länge de inte tjänar över 48000 i månaden. Detta går att läsa under underhållsstöd men men inte under bidragsdelen. Till saken hör också att den ena tvillingen haft egen lägenhet sedan hon var 17 år som pappan betalat och att hon är skriven hos pappan.Att jag är skyldig att bidra till deras försörjning är självklart för mig. Det som irriterar mig är att barnen anser att deras tjänade pengar ska gå till prylar och nöjen. Den ena har beställt en kamera för 15000kr, "nu när hon har råd".TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-30 10:3948000 i månaden?, Naturligtvis ska det vara om året.
  • Anonym (///)
    HegeOlsen skrev 2008-06-30 22:37:12 följande:
    Hur mycket har du bidragit till dina barns försörjning och omsorg?Hur mycket har dina barns pappa bidragit till dina barns försörjning och omsorg?När du räknar ut skillnaden där så ser du hur mycket du borde bidra med som ansvarig förälder, strunta i försäkringskassans telefonkötid och ta tag i det allvarliga livet där du satt två barn till världen istället.Anonym
    Vi som har läst på lite om underhållsbidrag vet att de två olika föräldrarna ska betala OLIKA mycket. Tillsammans ska föräldrarna betala vad just deras barn kostar, men fördelningen i procent beror på de två föräldrarnas ekonomiska situation. Eftersom TS har betalt underhållsbidrag för barnen så länge de varit barn så har hon betalt den andel av deras kostnader som varit hennes ansvar.

Men nu är hennes barn inte barn längre utan vuxna. I Sverige ska vuxna försörja sig på egen hand, genom lön, studielån eller soc.bidrag. Som förälder har man ingen försörjningsplikt efter att barnet har fyllt 18 år plus avslutat gymnasiestudierna.

TS, du behöver INTE betala underhåll till "barnen" längre. Om du känner för det och har råd till det så kan du ge dem extra pengar då och då, men lagligt sett så har du ingen plikt att ge dem pengar.
  • Anonym (fundersam)

Tack Anonym (///), mer behöver inte sägas.

• Anonym (fundersam)

Idag har jag fått pratat med en handläggare på försäkringskassan som bekräftade det ni redan skrivit: dvs att efter studenten är man inte längre skyldig att betala underhållsbidrag. Handläggaren framhöll att detta går INTE att tolkas på annat sätt av andra inom f-kassan.

Dock... påstår ett av mina barn att pappan fixat fram ett papper där det står att jag ska betala. Ska bli väldigt kul att se vad som skrivits och av vem.

• Anonym

Anonym (fundersam) skrev 2008-07-03 10:52:13 följande:

Idag har jag fått pratat med en handläggare på försäkringskassan som bekräftade det ni redan skrivit: dvs att efter studenten är man inte längre skyldig att betala underhållsbidrag. Handläggaren framhöll att detta går INTE att tolkas på annat sätt av andra inom f-kassan.Dock... påstår ett av mina barn att pappan fixat fram ett papper där det står att jag ska betala. Ska bli väldigt kul att se vad som skrivits och av vem.
    Är det barnet eller pappan som vill att du ska betala?
  • HegeOlsen

Jo, och där finns en mängd olika omständigheter där föräldrarna skiter i sitt ansvar på olika sätt. De ser inte till att ordna sin ekonomi eller stötta sina barn under uppväxten att bli självförsörjande med lyckade studier i bakfickan.
    Jag tycker att det borde finnas körkort för att få bli förälder.
    Vem ska ta hand om detta efter 18-årsdagen med misslyckade avslutade studier då föräldern faljerat tycker du?

Anonym (///) skrev 2008-06-30 23:02:28 följande:

Vi som har läst på lite om underhållsbidrag vet att de två olika föräldrarna ska betala OLIKA mycket. Tillsammans ska föräldrarna betala vad just deras barn kostar, men fördelningen i procent beror på de två föräldrarnas ekonomiska situation. Eftersom TS har betalt underhållsbidrag för barnen så länge de varit barn så har hon betalt den andel av deras kostnader som varit hennes ansvar.Men nu är hennes barn inte barn längre utan vuxna. I Sverige ska vuxna försörja sig på egen hand, genom lön, studielån eller soc.bidrag. Som förälder har man ingen försörjningsplikt efter att barnet har fyllt 18 år plus avslutat gymnasiestudierna.TS, du behöver INTE betala underhåll till "barnen" längre. Om du känner för det och har råd till det så kan du ge dem extra pengar då och då, men lagligt sett så har du ingen plikt att ge dem pengar.
  • Anonym (///)
    HegeOlsen skrev 2008-07-03 21:08:07 följande:
    Jo, och där finns en mängd olika omständigheter där föräldrarna skiter i sitt ansvar på olika sätt. De ser inte till att ordna sin ekonomi eller stötta sina barn under uppväxten att bli självförsörjande med lyckade studier i bakfickan.Jag tycker att det borde finnas körkort för att få bli förälder.Vem ska ta hand om detta efter 18-årsdagen med misslyckade avslutade studier då föräldern faljerat tycker du?
    Eeeh, om föräldrarna har misslyckats i 18 år så är det kanske dags att någon annan (tex "barnet" själv) tar över ansvaret.
Svar på tråden Underhållsbidrag, vad gäller?