• Anonym (äckligt)

har du lyckats få ditt barn att sluta äta snor?

Min son gör som många andra barn, petar i näsan och stoppar sen fingret i munnen, jag vill såklart få honom att sluta men ingenting funkar, har sagt att han får ont i magen, att det är farligt, att han får maskar i magen osv....

Någon som har något bra tips?

• Svar på tråden har du lyckats få ditt barn att sluta äta snor?
  • Anonym

Jag tycker att du har försökt med det mesta då. Finns inte så mycket mer att göra än att förklara för barnet att det inte är nyttigt m.m. Varje gång du ser honom peta i näsan så ryck bort hans hand därifrån och säg till honom.

Annars så går det väl över av sig själv, alla barn verkar ha en period då dom gillar att äta snor, tyvärr. Inte så fräscht direkt.

• Anonym (äckligt)

fast jag kommer ihåg att några av mina klasskompisar gjorde det upp i lågstadiet, jag vet att jag tyckte att de var jätteäckliga... vill inte att han också ska göra det...

• Anonym

Hur gammal är han?
    Jag har hört att det är bra för barn att äta snor?.. Tydligen bygger de upp sitt eget immunförsvar genom att göra det.
    Kanske inte så fräscht...

• Anonym (äckligt)

menar att jag tycker det är väldigt länge att göra det ända upp i lågstadet.

• Anonym (äckligt)

han är tre

• Anonym

Anonym (äckligt) skrev 2008-06-30 09:07:55 följande:

menar att jag tycker det är väldigt länge att göra det ända upp i lågstadet.
    Jag kommer också ihåg att det var barn i skolan när jag gick som åt snor...även dom som var lite äldre. Det var riktigt äckligt, har för mig att läraren sa till dom några ggr.

Så du har rätt, i den äldern borde dom absolut sluta med sånt.
  • Anonym

Det ingår i barnaperioden... som du skriver själv, bara de slutar innan de börjar skolan..

• Anonym

Ja visst är det äckligt=) Jag säger till min dotter så fort jag ser det. Såg dock en undersökning som visade att de som äter snor som vuxna (ja de finns haha) så har man bättre immunförsvar. Men det kan man ju inte lära ut=)

www.aftonbladet.se/nyheter/article291323.ab

• PetraMunchen

*skrattar* Alltså, jag har sett vuxna äta snor i bilköer eller så ibland... Så för alla växer det nog inte bort. Fast de vet antagligen att det inte är särskilt socialt accepterat, bara att de inte tänker på att någon kan se när de sitter i bilen. Iack...

Svar på tråden har du lyckats få ditt barn att sluta äta snor?