• bara lilla jag

vill bli revisor men hur?

Jag är så sjukt sugen på att plugga till revisor.. Men hur gör man? Finns det speciella revisorsprogram eller läser man företagsekonomi och bygger upp en egen utbildning?
    Eller ska man helt enkelt satsa på kyutbildning inom företagsekonomi och budgetering? Jag vill så gärna men vet int ehur jag ska gåt ill väga.. någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden vill bli revisor men hur?
  • Göteborgsmamman75

Det de flesta revisorer läser är civilekonom. Man måste för att få jobb på revisionsbyrå ha behörighet att bli auktoriserad revisor. Det har man om man har magisterexamen inom externredovisning.

Finns på många högskolor. Jag läste på Handels i Göteborg.

Sedan måste du ha läst en del juridik, beskattningsrätt, associationsrätt m.m.

Gå in på FARSRS hemsida, ett tips. Där finns kraven uppställda.

www.farsrs.se

• Göteborgsmamman75

Glömde säga:

Det är mycket lätt att få jobb på en revisionsbyrå, eftersom det är brist på behöriga revisorer. Men nu ska de avskaffa revisionplikten för små aktiebolag, vilket gör att en del uppdrag kommer försvinna från byråerna.

• bara lilla jag

okej.. tack :) Jo jag har sett att det har varit mkt jobb ledigt.. Men mest revisorsassistenter och det skulle jag inte heller ha något emot att vara.. Men är kravet samma på en revisorsassistent? Men om man söker till revisorsassistent så får man in en fot iaf

• Göteborgsmamman75

Att bli revisor (auktoriserad) kräver flera års praktisk yrkesutövning. Den erfarenheten får du på en revisionsbyrå endast. Alltså blrjar alla revisorer på revisionsbyrå som revisorsassistenter. Man börjar alltid som det innan man får upp de åren som krävs för auktorisation då man självständigt kan utföra revision.

Så man söker revisiorassistent först, och kraven är att du ska uppfylla behörighet för att så småningom bli auktoriserad revisor.

• bara lilla jag

okej.. men jag vet inte om jag har missuppfattat.. Dom har vissa krav på revisorsassistenter med för att éns få söka till revisorsassistent.. Är det samma utbildning?? att du först studerar revisor sen blir du assistent för att jobba på en byrå i ett antal år för att sen bli auktoriserad? Eller kan man plugga till yrket revisorsassisten eller är det typ som st läkare? Bara ett steg i utbildnignen`?

• Göteborgsmamman75

Ja man kan säga att revisorsassistenten är en slags "lärling" på revisionsbyrån, man går med en auktoriserad revisor på jobben och lär sig.

Och sedan när man fått x antal år som krävs i yrket som revisorsassistent kan man ansöka om att bli auktoriserad.

Svar på tråden vill bli revisor men hur?