• luttelin

Ngn som fått sin ögonoperation betald?

Min sambo vill läsa till polis men kommer inte in på utb. pga för dålig syn. En ögonlaseroperation krävs för att åtgärda synfelen. Nu undrar vi om ngn har fått sin operation betald av ex. arbetsförmedlingen eller annan myndighet för att kunna studera?!

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Mille & Majken, våra hjärtan ღ ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Ngn som fått sin ögonoperation betald?
  • luttelin

*puffar lite grann*

• ellam71

Det har jag svårt att tro att man ska få. De 4 jag känner som gjort den har betalat den själva. Vore konstigt om en del skulle få det... Det tror jag inte. Varför betalar han inte själv?

• luttelin

Vet att de betalar den i Norge. Vet också att man kan få t.ex sitt lastbilskörkort betalt från arbetsförmedlingen. Vi kan naturligtvis betala själva men om det går att få lite hjälp på traven så tar vi ju så klart emot den.

• Millan83

kolla om ni kan få merkostnadslån för det kanske? det blir ju ett lån hos csn, men ändå..

• SVejsan
    luttelin skrev 2008-06-30 12:46:33 följande:
    Vet att de betalar den i Norge. Vet också att man kan få t.ex sitt lastbilskörkort betalt från arbetsförmedlingen. Vi kan naturligtvis betala själva men om det går att få lite hjälp på traven så tar vi ju så klart emot den.
    Skattepengar...

Det är lite skillnad på en utbildning (lastbilskort) och en operation... Då skulle jag kunna begära att få en skönhetsoperation för att kunna jobba som modell? Någon som tycker det är OK?

Nja, någon måtta på bidragssökande får det vara....
  • Reglementet

Eh, det där får ni stå för själva. Det är inget som är nödvändigt helt enkelt.

• luttelin

Jo, det är nödvändigt för att komma in på den utb. han vill. Då är ju inte ett lastbilskörkort heller nödvändigt i så fall.... finns ju andra yrken att välja bland! Och som jag sagt tidigare så betalar vi givetvis operationen själva om så är fallet...... Var bara nyfiken på om ngn fått den betald eller fått ngn form av bidrag för att kunna utbilda sig och få ett fast jobb. Vet som sagt flera i Norge som fått det och undrar om det var likadant i Sverige.

• Juice 84

tror inte att han kan få den betald eftersom det inte som någon sa är nödvändigt förutom att han VILL gå en utbildning.

• luttelin

Sambon har pratat med AMS idag och fick några tips om vart han ska vända sig.. får se om det leder ngn vart. Tack för hjälpen!

• skåne tjej

Personligen tycker jag att det vore fel om han får sin ögonoperation betald p.g.a att kunna söka in till en utbildning. Alla andra i samma sits får betala för sin.
    Jag har har opererat mina och betalat detta själv.

First God created man, then he had a better idea...
  • enny signatur

lika nödvändig som ett alstbildkort ju. båda krävs för utbildningen, vad är skillanden? att den ena är nyttig?

• Juice 84
    luttelin skrev 2008-06-30 20:52:48 följande:
    Sambon har pratat med AMS idag och fick några tips om vart han ska vända sig.. får se om det leder ngn vart. Tack för hjälpen!
    vad händer om han inte kommer in på polisutbildningen? (det är inte så lätt ska du veta) då har han fått en ögonoperation i onödan.
  • skåne tjej
    Juice 84 skrev 2008-06-30 21:23:38 följande:
    vad händer om han inte kommer in på polisutbildningen? (det är inte så lätt ska du veta) då har han fått en ögonoperation i onödan.
    Att operera ögonen har man ju nytta av resten av livet oavsett om man kommer in på en specifik utbildning eller ej.
  • Juice 84

skåne tjej skrev 2008-06-30 22:12:55 följande:

Att operera ögonen har man ju nytta av resten av livet oavsett om man kommer in på en specifik utbildning eller ej.
    jo men nu skulle han ju göra det eftersom han ville komma in på polisutbildningen och ville få den betalt.
  • skåne tjej
    Juice 84 skrev 2008-06-30 22:33:28 följande:
    skåne tjej skrev 2008-06-30 22:12:55 följande: jo men nu skulle han ju göra det eftersom han ville komma in på polisutbildningen och ville få den betalt.
    jo men har man väl gjort den operationen med bra resultat så har jag svårt att tro att man ångrar sig, oavsett om han kommer in på utbildningen eller ej.
    Det är liksom en investering i sig tycker jag.
  • Juice 84

skåne tjej skrev 2008-06-30 22:56:12 följande:

jo men har man väl gjort den operationen med bra resultat så har jag svårt att tro att man ångrar sig, oavsett om han kommer in på utbildningen eller ej.Det är liksom en investering i sig tycker jag.
    om han får den betald är det slöseri med skattemedel!
  • skåne tjej
    Juice 84 skrev 2008-06-30 22:59:57 följande:
    skåne tjej skrev 2008-06-30 22:56:12 följande: om han får den betald är det slöseri med skattemedel!
    Det kan jag hålla med dig om.
  • ellam71

skåne tjej skrev 2008-06-30 22:56:12 följande:

jo men har man väl gjort den operationen med bra resultat så har jag svårt att tro att man ångrar sig, oavsett om han kommer in på utbildningen eller ej.Det är liksom en investering i sig tycker jag.
    Jag tror att hon menar att de som betalade operationen gjort det i onödan! Då kan ju alla som vill operera sig gratis säga att de vill söka till polis o sen göra dåligt ifrån sig så de inte kommer in o VIPS så har de fått en operation för 20k gratis!

lite orättvist..
  • Juice 84
    ellam71 skrev 2008-06-30 23:01:29 följande:
    skåne tjej skrev 2008-06-30 22:56:12 följande:Jag tror att hon menar att de som betalade operationen gjort det i onödan! Då kan ju alla som vill operera sig gratis säga att de vill söka till polis o sen göra dåligt ifrån sig så de inte kommer in o VIPS så har de fått en operation för 20k gratis!lite orättvist..
    det var så jag menade.

självklar om de gör det själva är det ju inte onödigt oavsett om han kommer in på utbildningen eller inte
  • luttelin

Detta kan man ju vända & vrida på i oändligthet... som allt som skrivs på FL. Vore det inte för att han vill bli just polis skulle han inte göra en operation då hans optiker ej rekommenderar det.
    Tvivlar inte ett dugg på att han kommer in på phs då han genomgått flera av testerna förut med mkt gott resultat. Skulle dessutom inte lägga ut 30.00:- som en operation kostar om han inte var säker på att detta är yrket för honom. Dessutom måste det nödvändigtvis kanske inte vara skattepengar som betalar op?
    Inte heller säkert att alla de som får lastbilskörkort/taxikörkort betalda väljer att jobba med det sen...
    Aja.. vi får la se hur det löser sig framöver. Men en operation blir det iaf.

Svar på tråden Ngn som fått sin ögonoperation betald?