• Analoga

Vad har ni för madrasskydd till era större barn? (ej bebis)

4-åringen kissade i sängen inatt och jag hade bara plastad frotté som skydd för madrassen. Borde ju fattat att den bara räcker för lite bebiskiss och inte när en 4-åring kissar massor Fundersam  Blev rejält blött och t o m en pöl på golvet under sängen. Lagom roligt kl 1 på natten

Vad har ni för madrasskydd? Finns det rejäla som verkligen skyddar madrassen? Ska passa vuxenmadrass.

• Svar på tråden Vad har ni för madrasskydd till era större barn? (ej bebis)
  • lillaWiMi

Vi har något som jag tror kallas för "Bed protection", det är som ett lite tjockare tyg som går att tvätta i maskin. Det finns i massa olika storlekar och håller helt tätt. funkar superbra de gånger det händer en olycka. Kostar dock betydligt mer än plasttad froté men det har det varit värt för oss ialla fall. Vi köpte det på Babyland, tror det finns i de flesta "barnaffärer"

• MayaPiraya

vi har en bäddmadrass till vår tjej (hon sover i en säng som är "vuxenstorlek". Över denna bäddmadrass så har vi ett dra-på lakan där hela ovansidan är plastad frotte, så även om det händer en olycka vid fotändan så klarar sig madrassen (visst, sängkläderna o täcket får in i maskinen, men de går iaf att tvätta, madrassen lär ju bli kemtvätt annars). Vi köpte det på IKEA för 299:- så det är inte jättebilligt, men fungerar suveränt. Verkar inte bli varmt heller tycker jag. Ett tips är att ta två så att ni har ett att sätta på när det andra torkar för även om man tumlar det så tar det typ ½ dag i tumlaren innan det är torrt :(

• Analoga
    MayaPiraya skrev 2008-06-30 13:19:29 följande:
    vi har en bäddmadrass till vår tjej (hon sover i en säng som är "vuxenstorlek". Över denna bäddmadrass så har vi ett dra-på lakan där hela ovansidan är plastad frotte, så även om det händer en olycka vid fotändan så klarar sig madrassen (visst, sängkläderna o täcket får in i maskinen, men de går iaf att tvätta, madrassen lär ju bli kemtvätt annars). Vi köpte det på IKEA för 299:- så det är inte jättebilligt, men fungerar suveränt. Verkar inte bli varmt heller tycker jag. Ett tips är att ta två så att ni har ett att sätta på när det andra torkar för även om man tumlar det så tar det typ ½ dag i tumlaren innan det är torrt :(
  • Analoga
    Du vet möjligtvis inte vad dra-på-lakanet heter?? Jag sökte på madrasskydd på ikea.se men hittade inget dra-på-lakan som stämmer med priset och är av plastad frotté upptill.
  • Analoga
    Du skriver ½ dag i tumlare. Då måste jag få fråga innan jag köper det där madrasskyddet imorgon:

1. Måste man tumla det? Har nämligen ingen tumlare.

2. Tar det verkligen ½ dag i tumlare? Hur lång tid ska det då ta att torka när det hänger på klädstreck?? Förvånad
  • Tina och Fredrik

Jag har andvänt frotterade lakan och det har funkat jättebra till båda mina ungar.

• MayaPiraya
    Analoga skrev 2008-07-03 21:25:00 följande:
    Du skriver ½ dag i tumlare. Då måste jag få fråga innan jag köper det där madrasskyddet imorgon:1. Måste man tumla det? Har nämligen ingen tumlare. 2. Tar det verkligen ½ dag i tumlare? Hur lång tid ska det då ta att torka när det hänger på klädstreck??
    Nej du måste inte tumla det, det kan hänga på tork med, men tyvärr så har jag inte möjligheten att låta något så stort torka vare sig inne eller ute (bor i lgh). Men har du klädstreck (ute?) så är det ju suveränt. Nu i sommar så tror jag att det säkerligen tar lika lång (kort) tid att torka det på klädstreck ute som att tumla det! Lite värre på vintern dock givetvis.
  • NillaMilla

Har du testat sånadär blåa stora engångs skydd som finns att köpa på apoteket till äldre som är inkontinenta?
    Såna där som finns på alla äldreboenden, de har varit toppen!
    Håller de för vuxen kiss så håller de för barn också;)
    De kostar inte mycket, värt att prova iallafall:)
    Lycka till.

• Analoga
    NillaMilla skrev 2008-07-05 16:14:15 följande:
    Har du testat sånadär blåa stora engångs skydd som finns att köpa på apoteket till äldre som är inkontinenta?Såna där som finns på alla äldreboenden, de har varit toppen!Håller de för vuxen kiss så håller de för barn också;)De kostar inte mycket, värt att prova iallafall:)Lycka till.
    Ah , det var ju ett bra tips - men nu har jag redan varit iväg på Ikea och inhandlat Nattglim
  • Gnällspiken

Plastad frotté är vidrigt!

Man blir ju genomsvett av det så att plåga mina barn med det gör jag bara inte.
    Jag har helt enkelt flera madrasser. Skulle en olycka ske så har jag en ny madrass att lägga i sängen.

• Tina och Fredrik

Man blir väl inte svettig av nåt man ligger på!!!!!
    Jag har alltid haft plastad frotte´och lakan på det och det har alltid funkat jättebra, huvudsaken är väl att madrassen ska klara sig. Att ett lakan blir nerpissat det gör inget, man tättar det bara!

• Analoga
    Gnällspiken skrev 2008-07-05 18:43:56 följande:
    Plastad frotté är vidrigt!Man blir ju genomsvett av det så att plåga mina barn med det gör jag bara inte.Jag har helt enkelt flera madrasser. Skulle en olycka ske så har jag en ny madrass att lägga i sängen.
    Tror de blir mer plågade av att vakna helt genomvåta av kiss faktiskt. Sedan finns det kvalitet; tex Nattglim som jag köpt "andas" och transporterar ut fukten.

Jag tycker då det är en bättre lösning än att ha flera madrasser! Herregud - är du gjord av pengar eller!? En madrass kostar ju en hel del!
  • quick

Köpte något slags plastad frotte´på Jysk till flickan då hon var 4, och jag kan verkligen hålla med att det blir varmt.
    När jag har legat i sängen så har jag blivit så otroligt varm, tur att vår dotter är en frusen pinne som ville ha varmt i sängen.
    IKEA:s Nattglim låter ju dock jättebra, då det blir sonens tur att ev. kissa på natten.

• Gnällspiken

Än så länge så har ingen kissat i sängen.

• MayaPiraya

fast det är jättestor skillnad mellan de olika, de som "andas" är faktiskt inte varma. däremot de som inte gör det är som att ligga på plastpåsar!

Svar på tråden Vad har ni för madrasskydd till era större barn? (ej bebis)