• aniratac

Benjuckande hund

Hej!
    Min hund har väldigt lätt för att hoppa upp och börja jucka mot benen om man springer och vill leka med honom, är på utställning eller om han bara är på sådant humör.

Någon som har ett bra tips på hur jag ska göra för att visa att det beteendet verkligen inte är acceptabelt?

• Svar på tråden Benjuckande hund
  • Pansarhamster

Säg till honom ordentligt när han börjar. Nolltolerans mot juckandet är det enda som gäller. Alltså, inte mot människors ben, möbler, leksaker eller någonting!

Säg "nej" när han börjar, puttan undan honom och avled sedan med att börja leka/ träna lydnad eller något med honom.

Jag har två hundar själv och den ena hade en period då han juckade konstant. På allt, inklusive min andra hund. Jag fick jaga efter som en galning så han inte fick tillfälle att jucka. Efter ett tag hade jag lyckats pränta in i honom att han inte fick hålla på så.

Lycka till!

• Ayya

Hans juckande är ju ett dominans beteende. Han visar sin dominans genom att jucka. Träna mycket ledarskap. Du måste ta över rollen som ledare.

• Zocute

Stöt till han på sidan av halsen med handen så han blir paff när han ska upp o börja. Säg NEJ ordentligt och MENA det! Om han är på väg upp igen avbryt innan han ens börjat.

Sen börjar du även GÅ UT FÖRE honom genom dörren, han ska sitta när du ställer ner matskålen o se dig i ögonen INNAN han får börja äta, då ska ALLTID gå in o ut FÖRST. Avbryt ev skällande när det ringer på dörren eller om o när han nu skäller...

Allt har med ledarskap att göra!

• Zocute

DÅ ska alltid gå in o ut först = DU ska alltid.....
    (skrev fel)

• aniratac

Jag har i övrigt väldigt bra lydnad på honom. Han är strax nio månader.
    Han tar aldrig mat utan varsågod. Jag kan sätta honom och kasta ut korv mitt framför nosen på honom och han tar först när han får ett varsågod. Han går inte ut genom dörren, hoppar ur bilen m.m. utan varsågod. Det är inte alltid att jag kräver att han ska gå ut bakom mig om jag ska låsa dörren etc men jag KRÄVER alltid att han ska vänta på att jag har sagt varsågod.
    Han drar aldrig i kopplet om det inte är så att min sambo har kommit en bit framför för då vill han till honom. Han drar inte på andra hundar och människor. Jag kan ha honom sittande vid min sida och hälsa på någon utan att han hoppar upp.

Jag har försökt att putta bort honom men det triggar honom bara.
    Hålla fast tills han lugnat sig fast han hoppar upp ändå så fort man släpper honom.
    Daska till på nosen. Han blir lite paff men det ger ingen effekt i långa loppet mer än att han parerar med huvudet.
    Jag har försökt dänga till honom med det benet han har klamrat sig fast på men det hjälper inte.
    Jag har försökt gå mot honom ända tills han ger sig men det slutar bara att han hoppar baklänges till han ramlar och det ger inget resultat.
    Jag har ignorerat honom när han börjar så att han får hålla på tills han tycker att det är nog och då blir han helpaff och tycker inte att det är roligt längre.
    Jag har till och med tagit tag i pungen på honom en gång för jag tänkte att det kan han ju ändå inte tycka är behagligt fast han har nog ingen känsel i den.
    Det som funkar är att avbryta med sitt men det jag vill åt är att han aldrig ska försöka göra det igen och att det är bom stopp för sådant beteende.

Jag tror inte det handlar om att han försöker dominera eftersom det alltid är i situationer när han blir uppspelt t.ex. om man springer. Jag tror snarare det har med att han inte klarar av den stressen eller vad man ska säga som blir.

• Andrea91

hej!

Det första rådet jag kommer på är kastrering men det är ganska brutalt och beteendet går inte över ändå på nån månad.

Det andra du kan göra är att spraya vatten på honom varje gång han börjar(det är inte att vara dum utan att avleda hunden från att göra fel).

P.S det här med att han juckar är framför allt tecken på dominans

• Andrea91

det kan också säga att genom att jucka så säger han titta på mig,se mig,hör mig.Alltså han tycker att han är viktigast och ingen annan bör få uppmärksamhet.
    Du vet väl att för en hund är vilken uppmärksamhet som helst bra.

• Zocute

Ok, spruta vatten kan du testa, men han sk aabsolut INTE se att det är du som sprutar!!!! Då tappar det helt effekten.
    Han ska lära sig att det blir obehagligt så fort han gör just den grejen, ser han att det är du som gör det så kommer det inte funka!

• Pikaur

Jag rekommenderar varmt vattenträning. Fyll en Heinz ketchup (den som står upp-och-ner) med vatten. När du ser att det är på gång, tryck till.
    Det spelar ingen roll om du visar flaskan eller ej, det är ändå ett överraskningsmoment för hunden som heter duga då den strålen blir ganska stor och "kraftfull". Testa mot handen innan så ser du hur det kommer kännas för hunden, det gör inte ont
    Om hunden "rider" även mot andra - ge dem en egen flaska att ha i näven. Hunden kommer snart fatta galoppen och bryta sitt beteende.
    Däremot är det viktigt att ingen inte LEKER med flaskorna/vatten med hunden. DÅ tappar hela grejen effekten.

• aniratac

Fast det är ju i de lägena när vi leker och tränar som han gör så och det är ju då jag verkligen ser honom.

Jag testade vattenflaska en gång för ett par månader sedan. Det funkade jättebra första gången men det var ju bara det att han insåg vad den gjorde och då testade han inte mer när jag hade flaskan och bara när han såg att jag inte hade den.

Jag tänker inte kasterera honom för då lever jag hellre med att han går så ibland. Han gör ju inte så jämt så att han är omöjlig totalt. Jag vill inte få en trött fet hund i alla fall.

Svar på tråden Benjuckande hund