Svar på #3
LiindaE skrev 2008-06-30 20:32:25 följande:
nej nej nej! inte så jag menar, men eftersom dom första 13 veckorna är störst risk för missfall så vill man inte massera på ländrygg och mage för att råka "sätta" igång ngt..finns ingen direkt forskning på detta (ingten som jag vet om) men man avråder ALLTID från massage åtminstonde dom första 13 veckorna
Nej man avråder inte ALLTID; det är upp till respektive terapeut.
Visst, många väljer att avstå de första 12 veckorna, men det handlar enbart om att den statistiska risken för missfall är störst då och OM en patient skulle råka ut för mf efter att ha varit på behandling vill man inte ens riskera Tanken "kan det ha ngt med behandlingen att göra?", trots att det med största sannolikhet inte har det. Finns inga som helst indikationer på att det skulle kunna vara skadligt med manuell behandling under graviditet.
Detta att man ska undvika massage/manuell behandling under graviditet är en stor MYT. Vissa kollegor bidrar tyvärr till myten genom att de väljer att ej behandla gravida och motiverar det med någon slags vetenskapliga skäl (vilket alltså inte finns).
Jag jobbar som massageterapeut och läser på Osteopathögskolan. Är gravid i v 38 och har själv tagit behandlingar under hela min graviditet (från v 2) vilket fungerat jättebra för mig. Har även positiva erfarenheter av att ha hjälpt gravida kunder med diverse besvär (ofta bäcken).