• mrsqueen

Funderade på att köpa en massage stol

Funderade på att köpa en sån där obh nordica massage dyna som man sätter i en stol...men sen fick jag höra att man inte ska bli masserad när man är gravid.
    Är i v. 16 nu...
    Täbnkte att det kanske mera är när m,an ligger och blir masserad. varför är det så dåligt...det är ju så skönt och avslappnande...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-10 22:22
    Tack för alla svar!

• Svar på tråden Funderade på att köpa en massage stol
  • LiindaE

fram till vecka 12 ska man vara försöktig med massage kring ländrygg och mage med tanke på missfallsrisken.

att i senare skede i graviditeten få lite lättare massage bör inte vara ngn fara om det är en komplikationsfri graviditet vad jag vet.

/massageterapeut

• H A P P Y F E E T

Måste bara fråga: finns det skrivet nånstans att det skulle vara missfallsrisk med massage??? Har aldrig hört talas om!
    Trodde inte nåt förutom det rent naturliga kunde göra att man får missfall....

• LiindaE

nej nej nej! inte så jag menar, men eftersom dom första 13 veckorna är störst risk för missfall så vill man inte massera på ländrygg och mage för att råka "sätta" igång ngt..
    finns ingen direkt forskning på detta (ingten som jag vet om) men man avråder ALLTID från massage åtminstonde dom första 13 veckorna

• H A P P Y F E E T
    LiindaE skrev 2008-06-30 20:32:25 följande:
    nej nej nej! inte så jag menar, men eftersom dom första 13 veckorna är störst risk för missfall så vill man inte massera på ländrygg och mage för att råka "sätta" igång ngt..finns ingen direkt forskning på detta (ingten som jag vet om) men man avråder ALLTID från massage åtminstonde dom första 13 veckorna
    ups har fått massage nästan varje dag av min sambo fast nu är jag i och för sig i v 14 men det visste jag inte!
  • Poloc
    Svar på #3
    LiindaE skrev 2008-06-30 20:32:25 följande:
    nej nej nej! inte så jag menar, men eftersom dom första 13 veckorna är störst risk för missfall så vill man inte massera på ländrygg och mage för att råka "sätta" igång ngt..finns ingen direkt forskning på detta (ingten som jag vet om) men man avråder ALLTID från massage åtminstonde dom första 13 veckorna
    Nej man avråder inte ALLTID; det är upp till respektive terapeut.
    Visst, många väljer att avstå de första 12 veckorna, men det handlar enbart om att den statistiska risken för missfall är störst då och OM en patient skulle råka ut för mf efter att ha varit på behandling vill man inte ens riskera Tanken "kan det ha ngt med behandlingen att göra?", trots att det med största sannolikhet inte har det. Finns inga som helst indikationer på att det skulle kunna vara skadligt med manuell behandling under graviditet.

Detta att man ska undvika massage/manuell behandling under graviditet är en stor MYT. Vissa kollegor bidrar tyvärr till myten genom att de väljer att ej behandla gravida och motiverar det med någon slags vetenskapliga skäl (vilket alltså inte finns).

Jag jobbar som massageterapeut och läser på Osteopathögskolan. Är gravid i v 38 och har själv tagit behandlingar under hela min graviditet (från v 2) vilket fungerat jättebra för mig. Har även positiva erfarenheter av att ha hjälpt gravida kunder med diverse besvär (ofta bäcken).
  • Superhero

jag fick mkt sammandragningar av att sitta i massagestol/åka bil på grusväg med mkt gupp osv. så jag kan tänka mig att det inte är bra om man har mkt sammandragningar, risk att få bebben för tidigt eller liknande. annars är det väl säkert ingen fara.

• Trissy

Jag tror att de skiljer på "vanlig" avslappnande massage och mer djupgående massager som frigör en massa slaggprodukter ur musklerna. Det är dessa slaggprodukter som man idag inte vet helt säkert vart de tar vägen eller hur de kan påverka fostret.
    Att vibrationer i sig skulle vara farligt debateras också. Tex så avråds ibland gravida från att bara bubbelpool. Men här kommer också faktorn med bakterier in.

Jag har själv avstått från djupmassage och att bada i allmän bubbelpool under graviditeten. Dock har jag njutit som aldrig förr av avslappningsmassage, skulle aldrig ha klarat mig utan det! Massage är nyttigt för både kropp och själ, och dessutom otroligt bra för förhållandet med min man Flört
    Jag har heller aldrig tvekat inför att bada i vår egen bubbelpool, den är kanske inte kliniskt ren, men vilket bad är det? Bakteriehalten kommer i alla fall inte upp i samma nivåer som i badhusets varma pool.

Både massage och akupunktur rekomenderas inom mödrarvården, så att sitta i måttliga mängder på en massagestol skulle jag inte tveka inför.

• Poloc

Självklart ska man, som alltid, lyssna på kroppen och inte göra något som inte känns bra. Det gäller ju alltid, och särskilt som gravid. Varje person är en individ och ska bedömas därefter. Min poäng är att det inte finns några skäl för att Generellt avråda gravida från massage o dyl.

Sammandragningar: Jag har själv upplevt lätta sammandragningar efter en (lång och djup) massagebehandling, gissningsvis pga oxytocinfrisättning, men det var temporärt och naturligtvis ingen risk för att sätta igång någon förlossning eftersom jag har en normal graviditet.

Slaggprodukter: Om det låg något i detta resonemang värt att ta hänsyn till så skulle gravida, enligt samma resonemang, inte heller få motionera. De positiva effekterna överväger helt klart de (eventuella) negativa.

Bubbelpool: Finns ingen generell rekommendation om att undvika detta heller, eller hur. Hur skulle ev bakterier kunna påverka fostret ? Det är inte direkt så att man sitter och sväljer mängder av vattnet och slemproppen skyddar från bakterier via slidan.

Ursäkta om ni tycker jag är negativ mot era argument; jag är bara väldigt 'anti' mot att skrämma upp gravida med diverse obekräftade hypoteser. Så många gravida är redan onödigt nojjiga och tror inte de kan leva normalt.

• H A P P Y F E E T

Ok tackar. då förstår jag.
    jag har ju fått "vanlig" massage av sambon som sagt eftersom jag har ont i min rygg redan, så då är det ingen fara med andra ord. Jag var ju ganska säker på det innan men man bli ju ändå orolig.

• LiindaE

nej det med allra största sannorlikhet ingen fara med att få lite hemma massage lr mysmassage.
    men med djupgånde massage ,,muskulering,pressur, osv vilket är metoder som jag i princip alltid andvänder skulle jag som treapeut ändå inte ta mej an en gravid och ge behandling.
    Massage påverkar kroppen sååååå mycket och är det ett känsligt läge vill inte jag vara droppen...
    men som sagt jag baserar INTE detta på fakta utan bara hur jag som terapeut resonerar.
    däremot är det en annan sak att ge lätt axelmassage ,fot ,ansikte lr käkleds behandling ,scs

finns det verkligen INGEN forskning i detta ämne?

• Poloc
    Svar på #10
    Nu blir det lite OT; internt massör-gagg ..

Liinda - enligt mina erfarenheter kan man få de allra kraftigaste behandlingsreaktionerna just av de "snälla"/icke-djupgående teknikerna, så jag köper inte rakt av distinktionen mellan hård/mjuk behandling kopplat till påverkan. Jag tror på principen att bedöma och behandla varje enskilt fall utifrån omständigheterna.

Jag tänker så här (om indikationer på negativa effekter av behandling av gravida): Både naprapater och kiropraktorer jobbar med manuell behandling OCH står under Socialstyrelsens granskning. OM negativa effekter av behandlingar uppstått så skulle det rapporteras till Socialstyrelsen och om det ansågs tillräckligt allvarligt borde det gå ut generella riktlinjer/rekommendationer till hela yrkesgrupperna. Men sådana allmänna riktlinjer finns inte... Följaktligen verkar inte erfarenheten ge grund för att gravida ej ska behandlas.

Själv ska jag skriva examensuppsats i min osteopatutbildning så småningom. Ett av mina uppslag är faktiskt att göra en behandlingsstudie på gravida (tex kolla behandlingseffekt på bäckenbesvär). Isåfall kommer jag att undersöka vad det finns för relevant forskning (?) på området. Tyvärr inget jag börjat med ännu, eftersom jag har ett par år kvar.
  • LiindaE

men dom flesta naprapater ger väll inte gravida behanlingar?
    iaf inga som jag känner

• LiindaE

däremot kan jag tänka mej att osteopatiska behandlingar är annourlunda.
    hmmm kommer inte exakt ihåg hur dom jobbar just nu,upplys mej!

• Poloc

Jag känner naprapater som behandlar gravida utan några generella restriktioner.

Osteopat har enkelt uttryckt samma kunskapsnivå som naprapat/kiropraktor. Vi jobbar med allt från manipulationer (HVT) till jättemjuka tekniker som kraniell/kraniosakral beh. Viktiga grundprinciper är helhetssyn på människan + att kroppen har egen förmåga att reglera sina funktioner (genom behandling försöker man hjälpa kroppen, vid behov).

Grejen är att såväl naprapater som kiropraktorer också behärskar "mjuka" tekniker, som kan användas som alternativ till manipulationer, så jag ser inte problemet med att behandla gravida .. alla välutbildade fysioterapeuter har ju flera olika tekniker att välja på, så varför inte bara anpassa behandlingen efter patienten. (Sedan ska man självklart inte gå emot sin magkänsla, varken som patient eller terapeut; men då handlar det om ett personligt val och ingen "regel".)

Svar på tråden Funderade på att köpa en massage stol