• Madeinheaven

Konstiga småhål i bomullskläder - vem gör dem?

Ibland blir det små runda hål i våra bomullskläder (typ underkläder och t-shirtar), som om något har ätit bort en bit ur dem.

Det händer inte så ofta och vi har aldrig sett någon gäst i garderoben. Men finns det nåt slags skadedjur som äter bomull? Finns det nåt man kan spreja med eller lägga i garderoben?

• Svar på tråden Konstiga småhål i bomullskläder - vem gör dem?
  • Madeinheaven

Attans! Är det ljusskygga, för jag har aldrig sett några?

Vad ska jag göra åt dem?! åh, vad äckligt!

• Madeinheaven

Hmm, det står att pälsängrar främst äter ylle, så det kan det nog inte vara då.

• jojjan79

Sådana hade vi med, och dem åt definitivt bomullsplagg med, vi fick ta hit anticimex..

• Madeinheaven

Jensan79: Var det pälsängrar då?

Tusan, vi har precis flyttat till hus så då har vi väl fått med oss dem från lägenheten. Åh, vad less jag blir!

• Madeinheaven

Okej, så det är Anticimex som gäller? Vad kan man göra själv annars i kemikalieväg?

• jojjan79

ser ut som små, små kryp med hårt skal, man ser dem inte ofta, och tydligen var det när dem va vita maskar som dem åt på kläderna och sedan förvandlades dem till små baggar av nåt slag..

• Pucko Buffy

Ring anticimex, vi fick ett spray att spruta i garderober och andra utrymmen där de kan finnas. Tänk på att barn och djur inte får vistas i rummet där medlet sprutas. Sen är det bara till å städa och tvätta allt. Bor du i ett äldre hus kan det vara svårt att bli av med dem. Bor du i lägenhet kan de finnas andra lägenheter och spridas genom ventilationen.

• alla signaturer upptagna

fast jag måste ju säga att jag har inga fläskänglar eller pälsänglar där vi bor nu men jag hade ett sånt hål på rumpan på mina hipsters i förrgår jag tror att jag hade fastnat

• norgesessan

om du tror det är från lägenheten, så säg till dom som bor där nu..

Emil 03 och Jonathan 05
  • fie m melwin

vi har oxå små lustiga hål i kläderna men dom är mestadels på magen.. tror att de e dålig kvalite på många käder och att de skaver mot skärpet. särskild när man bär barnen.

För jag har aldrig sett några djur här.. hur brukar man få syn på dom?

• SolOchSnö

Om det är pälsängrar så tror jag att det är större risk att de kommer från huset än från lägenheten. Är det ett gammalt hus? Ligger det på landet i närheten av en fårhage? Min kompis bodde nära en fårhage och det kom in pälsängrar i deras hus hela tiden. Äckliga djur!

Fast jag har i och för sig fått småhål i kläder av att köra dem i torktumlare. Det kanske är så att ni har börjat använda torktumlaren mer efter flytten eller det kanske är en annan sort?

• Nenne 71

Om det är pälsängrar så häng kläderna. Dom äter tydligen bara hål på det som ligger.

Svar på tråden Konstiga småhål i bomullskläder - vem gör dem?