• fia sthlm

Vad tjänar busschaufförer egentligen eftersom dom strejkar??

Såg på nyheterna precis och en busschaufför sa att hon hade 22 000 i lön är det vad dom flesta ligger på?
    För det är ju i så fall ingen låg lön för att köra BUSS?
    Krävs ju ingen utbildning för det direkt tycker 22 00 låter rätt rimligt?
    Sen kan jag förstå om dom vill ha bättre avtal eftersom dom har dåliga arbettider med lite raster insatta.

• Svar på tråden Vad tjänar busschaufförer egentligen eftersom dom strejkar??
  • annicavillhabeis

Problmen är väl egentligen inte lönen i sig, min man har som ganska ny nu 111,59 i timmen, blir väl 17 nån ting tror jag på heltid. Pappa däremot som oxå kör buss tror jag ligger på 22-23 nånting efter ca 20 år.
    Men de strejkar ju för en hel del annat oxå, att man snabbare ska få fast tjänst, de följer väl inte detta med las dagar tex, de har så de 3 dagar i veckan kan ha bara 9 timmars dygnsvila, fast alla andra måste ha 11. Mycket delade turer, så det blir ju som de får jobba hela dagarna, från morron till kväll..
    Jag är inte helt insatt i mer vad de strejkar för eftersom strejken inte nått hit till linköping, å hoppas på att den inte gör det heller...

• Angdev

Vi har många sura busschafförer här nere i Malmö men jag har aldrig stött på så otrevliga som uppe i Stockholm. Dom bör skickas på charmkurs innan dom får lönehöjning...

• anneliesb

Man undrar ju om Kommunal kan kommunicera längre el om de alltid ska ta till strejkkortet??

• skåne tjej

det största problemet är snarare arbetstiderna. Tror kommunal ställer krav på max 13 timmars arbetsdag (vilket jag personligen ycker är på tok för mkt...)

First God created man, then he had a better idea...
  • Tant Greta

Känner en busschaufför som jobbar för Swebus,han får ut 17 000 efter skatt,jobbat i ca 20 år.

• Bebbe2006

Nej Sjuksköterskorna är så klart värda mycket mer i lön än busschaufförerna.

Visst har de dumma arbetstider, men det visste de redan när de tog jobbet.

Står inte bakom busschaufförerna riktigt. Kan inte se att de har något att strejka för. Det drabbar ju trots allt många människor ganska hårt.

• Bebbe2006

Det spelar väl ingen roll hur länge man har jobbat som busschaufför? Busschaufför som busschaufför.

• Indiansommar

Förstår inte riktigt ditt resonemang?? Om någon har dåliga arbetstider så ska man inte kunna ändra på det, för det visste dom om när dom tog jobbet???

Visst är sjuksköterskorna kanske värda mera pengar, men det har väl inte med den här strejken och göra? Förresten varför ska sjuksköterskorna få mera i lön? Dom visste ju om vilken dålig löndet var när dom började jobba som det!! Lika dumt resonemang som busschafförernas arbetstider!

Bebbe2006 skrev 2008-07-01 02:18:13 följande:
    Nej Sjuksköterskorna är så klart värda mycket mer i lön än busschaufförerna.Visst har de dumma arbetstider, men det visste de redan när de tog jobbet.Står inte bakom busschaufförerna riktigt. Kan inte se att de har något att strejka för. Det drabbar ju trots allt många människor ganska hårt.
  • Iskristall

Min pappa har jobbat som busschaufför i flera år, men slutade då han fick magsår av all stressen det utsatte honom för. Jag förstår att dom går ut i strejk! Tycker det är riktigt bra att dom säger ifrån. Det är inte ett "vilo" jobb som många verkar tro, utan många chaufförer får köra i för många timmar utan vila. Det är ju framför allt arbetstiderna som det krävs ändring på!!

• Tant Greta

Njaa,det finns väl väldigt få som har en&samma lön i 20 år
    Varför skulle busschaffisar ha det?
    Löneutveckling kallas det visst.

Bebbe2006 skrev 2008-07-01 02:18:57 följande:
    Det spelar väl ingen roll hur länge man har jobbat som busschaufför? Busschaufför som busschaufför.
Svar på tråden Vad tjänar busschaufförer egentligen eftersom dom strejkar??