• Hallonröd

Tvätta tjocka täcken?

Hur gör ni när ni ska tvätta era tjocka täcken (dun och annat som man har i påslakanen)?
    Just nu använder jag lite tunnare täcken...men skulle vilja ha min tjocka. Men jag tycker inte det går att tvätta dem i maskinen Så de ligger i säckar i en garderob nu. Men så vill jag ju inte ha det...Fundersam

Alltså de åker ju bara runt, runt utan att bli helt blöta och röra sig så där som tvätt ska i maskinen.

Hur gör ni? Lämnar ni in dem till kemtvätten där de har större maskiner kanske eller?

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Svar på tråden Tvätta tjocka täcken?
  • Hallonröd

Nähä...ingen som tvättar sin täcken... ...?!

• ashera

Jag tvättar våra duntäcken i en toppmatad maskin som tar 5 kg. Tycker det verkar funka bra faktiskt, de blir blöta överallt och vad jag kan se så blir de rena.

• Hallonröd
    ashera skrev 2008-06-30 20:20:25 följande:
    Jag tvättar våra duntäcken i en toppmatad maskin som tar 5 kg. Tycker det verkar funka bra faktiskt, de blir blöta överallt och vad jag kan se så blir de rena.
    Ok för när jag använder tvättstugans maskiner - tror de ligger på 5-7 kilo, frontmatade - så ser man ju att de inte tvättas så att de blir rena...iofs är de väl inte så smutsiga men ändå.

Blir så där som om man skulle lagt in för mycket i maskinen....tvätten far bara med runt och rör sig inte. Då blir det ju inte rent ...tvätten skall ju röra sig och "gnuggas" för att det ska bli rent.
  • ashera

Jag har ju ingen möjlighet att se in i min, men det blir säkert som du säger. Kanske de inte blir så rena som jag tror då, fast de blir ju iaf sköljda
    Iofs brukar inte de vara särskilt smutsiga när jag lägger i dem, kör dem lite då och då med jämna mellanrum, och det är ju alltid påslakan på när vi använder dem.

• Hallonröd
    ashera skrev 2008-06-30 20:35:05 följande:
    Jag har ju ingen möjlighet att se in i min, men det blir säkert som du säger. Kanske de inte blir så rena som jag tror då, fast de blir ju iaf sköljda Iofs brukar inte de vara särskilt smutsiga när jag lägger i dem, kör dem lite då och då med jämna mellanrum, och det är ju alltid påslakan på när vi använder dem.
    Jo iofs...men jag vill att de ska tvättas ordentligt Flört
  • Eofrysina

Tvätta dem ihop med annan tvätt som t.ex. några lakan/påslakan. Då tynger de ner täcket så det inte ligger still i maskinen och hjälper till att tvätta rent

• Hallonröd
    Eofrysina skrev 2008-06-30 21:49:01 följande:
    Tvätta dem ihop med annan tvätt som t.ex. några lakan/påslakan. Då tynger de ner täcket så det inte ligger still i maskinen och hjälper till att tvätta rent
    Jo men täckena är ju redan så stora...får ju inte plats något annat Flört
  • Hallonröd
    Hallonröd skrev 2008-06-30 21:57:32 följande:
    Jo men täckena är ju redan så stora...får ju inte plats något annat
    Och tjocka...tror inte några påslakan kan hjälpa till att tynga ner dem, men visst,  jag kan ju testa...om det nu får plats då Flört
  • Eofrysina

Jag har bara en fyra-kg maskin och får lätt in ett av mina täcken ihop med minst ett tungt påslakan som kan knöla till täcket.

• Gyllan

Vi har en XL-maskin och har precis tvättat två täcken ikväll, funkar hur bra som helst. Den tar 6 kg.

• Hallonröd
    Eofrysina skrev 2008-06-30 22:16:18 följande:
    Jag har bara en fyra-kg maskin och får lätt in ett av mina täcken ihop med minst ett tungt påslakan som kan knöla till täcket.
    Ok....Flört
    Gyllan skrev 2008-06-30 22:17:43 följande:
    Vi har en XL-maskin och har precis tvättat två täcken ikväll, funkar hur bra som helst. Den tar 6 kg.
    Jaha...Flört

Funkar inte för mig iallafall....kanske för att det är syntet...är ju mycket luft i liksom...som gör att de inte knölas ihop....

Får faan lägga i nån stor sten eller nåt....*hahaha*....skojar bara...
  • SVejsan

Duntäcken skall vädras ofta och köras max tre-fyra ggr per år i tvättmaskinen, så håller de bättre. Självklart skall de tummlas torra i låg värme med ca 3 tennisbollar...

Eftersom man oftast har duntäckena i påslakan så blir de ju inte fysiskt smutsiga med fläckar utan det räcker ju bara om de "sköljs" med tvättmedel...

Svar på tråden Tvätta tjocka täcken?