• Suzanna

*Min mamma bor i Santa Pola utanför

Min mamma bor i Santa Pola utanför Alicante sedan snart fyra år. Har hälsat på henne ett par gånger och i sommar ska sambon och jag göra en efterlängtad semester dit. Vi åker utan sonen och är borta en vecka. När jag var där för ett par år sedan sprängde ETA en byggnad i Santa Pola- vi hörde smällen- och två personer dog. Nu vet jag inte hur det är med hot denna sommaren men som jag fattar det är RTA alltid i farten och speciellt under turistsäsongen. Vi åker i början av augusti och då är folk fortfarande kvar. Är orolig och känner samtidigt att jag ju måste åka och hälsa på min mamma ibland- samt att sambon ochjag behöver komma iväg. Någon som bor i Spanien och har några tankar om det eller någon annan som tänker något?

• Svar på tråden *Min mamma bor i Santa Pola utanför
  • Mia83

Min mamma och hennes man bor också utanför Alicante, Gran Alacant......
    Har haft liknande tankar, inte för min egen skull, men har varit lite orolig för dem som bor där. Smällen du pratar om var riktigt obehaglig, min syster hade befunnit sig på platsen om hon inte hade missat bussen......*läskigt*.
    Tyvärr har jag fått uppfattningen att ETA är väldigt oförutsägbara....
    Personligen skulle jag åka och helt enkelt försöka att inte tänka på saken, man kan ju inte skydda sig från såna saker egentligen. Önskar jag hade lite mer "matnyttig" info att ge dig....

• Suzanna

Tack Mia! Du har rätt i att det ju inte går att skydda sig- det vet jag. Vi var på den stranden där det låg en bomb som inte detonerade pga ngt misstag. Jag antar att vi skulle varit döda nu om det hänt. Gud så skönt att din syrra misade bussen

Antar att det bara är att åka men jag vill gärna höra fler.

• utlandssvenska

Bodde i Bilbao nar dom oppnade Guggenheim museet och ETA planterade bomer i blomkrukorna utanfor. Mina kompisar bodde mittemot museet och kunde inte komma in i sin lagenhet.

Bodde i Manchester nar IRA planterade bomben som exploderade mitt i centrum 1997.

Jag tror inte man kan leva sitt liv och oroa sig for terrordad hela tiden. Det enda man kan gora ar att vara vettig och inte gora som vissa gjorde i Manchester och stalla sig och titta pa bomben, som dom hade blivit varnade for, exploderade.

Svar på tråden *Min mamma bor i Santa Pola utanför