• Göteborgstjej

Bladlöss (tror jag) i dillen.... Farligt? Vad göra?

Jag skördade en vansinnig massa dill idag, den höll på att förväxa så det var ett bra tillfälle att ta tillvara & frysa ner den. Jag tog in den & började klippa ner den i en låda. Men det dröjde inte länge innan jag såg typ miljarders bladlöss (för det är det väl???, små typ 2mm, illgröna, ljusare ben, liksom päronformade)(Har bladlöss vingar förresten, det har dessa?)
    Jag försökte skölja men den mängden det var... Jösses...!
    Ska jag kasta dillen? Skölja mer? Frysa ner och äta ändå?

• Svar på tråden Bladlöss (tror jag) i dillen.... Farligt? Vad göra?
  • Göteborgstjej

Hmmm det verkar inte finnas så många bladluskunniga inne ikväll...

• Nisen

Jag skulle tro att dem dör av våran magsyra. Och om du fryser ner så dör dem nog i frysen skulle jag tro. Japp de har vingar!

Man kan bl a bekämpa skadedjuren med vanlig såplösning (3-4 matskedar per liter vatten ). Såpan täpper till lusens andningsvägar och kväver den på så sätt. Det är också viktigt att man träffar alla skadedjur. Vid varmt väder kläcks det nämligen snabbt fram nya löss, som då måste bekämpas på nytt. En annan enkel metod som kommer till användning är att spola kallt vatten på lössen, som då tappar fästet och ramlar av. Det finns även många andra knep utöver dessa.

Om de mera skonsamma åtgärderna inte har någon verkan, kan man som sista utväg använda de kemiska preparat som finns att tillgå i handeln.

• Göteborgstjej

Jo det är klart att de dör i frysen - men hur kul känns det fram i höst/vinter att göra en schysst sås med smak av bladlus?

Just nu är jag inne på 8 sköljningen i vattenbad och det blir fortfarande en massa äckliga saker varje gång jag sköljer. 10 sköljningar till gör nog susen...

• VIXIE

Var med om samma sak i helgen.Usch vad vidrigt!! Sköljde först av så mycket jag kunde med hård vattenstråle,sen ner med dillen i en stor skål kallt vatten där jag tryckte ner den under vattenytan med en tallrik med en sten på,lät stå över natten .På morgonen kunde jag hälla av massor av löss som flöt i vattnet(samt sköljde några gånger till)

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Göteborgstjej

Jag håller fortfarande på att skölja, har väl sköljt 25-30 gånger kanske. Nu blir det "bara" typ 100 löss i varje omgång av sköljvatten. Sååååå hopplöst! Jaja jag fortsätter väl skölja så får jag se om de försvinner.
    Men kan det vara farligt att äta dillen, för alla löss kommer jag ju inte få bort.

• Nisen
    Göteborgstjej skrev 2008-07-01 10:13:58 följande:
    Jag håller fortfarande på att skölja, har väl sköljt 25-30 gånger kanske. Nu blir det "bara" typ 100 löss i varje omgång av sköljvatten. Sååååå hopplöst! Jaja jag fortsätter väl skölja så får jag se om de försvinner.Men kan det vara farligt att äta dillen, för alla löss kommer jag ju inte få bort.
    Nej inge farligt. De smakar ingfet heller. Men jag hade nog slängt ändå... eller försökt att bekämpa dem innan jag plockade...
  • vackrastarflow

såpalösning är bäst! min smultronplanta blev invaderad (gav nästan upp när jag såg det) men efter en omgång såpasprut så dog alla lössen. det ska vara grönsåpa, det är biologiskt, sen är det bara att skölja innan man äter.

Svar på tråden Bladlöss (tror jag) i dillen.... Farligt? Vad göra?