• Linis81

*Jag har en antiinflammatorisk salva

Jag har en antiinflammatorisk salva som jag köpte i Spanien för ngt år sedan som är superbra! Mycket bättre o starkare än tex Tigerbalsam.

Läste nu att man inte ska använda vare sig tigerbalsam eller Zon salva

Jag hade så ont igår på skuldran (musarm) så jag mådde illa så sambon smörjde med denna salva.

Tror ni det kan det ge fosterskador efter en gång?

Usch nu blev jag så orolig..

• Svar på tråden *Jag har en antiinflammatorisk salva
  • Mamma Anna

Gjort är gjort eller hur. Att gå och oroa sig över det gör ju knappast saken värre. Jag tycker du ska utgå från att risken för fosterskador efter en gång är mindre än minimal men du kanske inte ska upprepa behandlingen

• Mamma Anna

..göra saken bättre skulle det ju stå (ärthjärna jag)

• Jezza

Tror verkligen inte att det är nån fara efter bara 1 användning men är du väldigt orolig så kan du ju ringa sjukvårdsupplysningen och fråga..

• menförhelvete

Vilket verksamt ämne fanns i salvan? Det bör stå på förpackningen. Du kan kolla på fass.se!

• menförhelvete

ok, då blev det svårare.. men de flesta verksamma ämnen är ungefär samma på olika språk! Tror verkligen inte att det är farligt, salvor är ändå så ytligt verkande. Förresten använde jag tigerbalsam i början av grav, minns jag nu, och inget farligt har visat sej ännu iallafall. Tror att det har med blödningsbenägenhet att göra, antiinflammatoriska salvor kan göra små kärl mer blödningsbenägna.. men det är ju som sagt skuldran du smort.

• BlueBlue

Ok, hittar inga engelska sidor. Men jag ska höra med min sambo om han kan utläsa något om salvan. Han kommer hem om någon timme, han kan hyfsat med spanska.

• Rapunzella

Hittade detta på en sida som redovisar läkemedel & fosterskador. Nu slog jag på "Zon"-salva, etersom det kanske verkade vara NSAID i din salva också.

"Vid lokalbehandling med ketoprofen gel (Orudis gel, Siduro, Zon) förekommer viss ringa absorption. Det är osannolikt att fosterskadande effekter skall kunna uppnås. I det svenska Medicinska Födelseregistret finns åtta fall med uppgiven sådan exponering, barnen hade ingen missbildningsdiagnos."

Tror att apoteket kan hjälpa till med vilket verksamt ämne som utländska läkemedel innehåller - ring läkemedelsupplysningen, telenummer finns på apotekets hemsida. Har öppet dygnet runt.

Lycka till!

• Linis81

Någon som kan hjälpa mig tolka detta som står på tuben?

"Alivia rápidamente los dolores musculares y articulares"

"Dolor de espalda, lumbago. Lesiones deportivas y del sobreesfuerzo. Tortícolis y calambres. Tensión o dolor muscular después de la exposición a corrientes de aire y cambios bruscos de temperatura"

• Pallas

Svarade i din andra tråd. Lägg gärna till innehållsförteckningen så kan vi söka på ämnen.

Svar på tråden *Jag har en antiinflammatorisk salva