• zuba

Behöver hjälp med körkortsteori! Hur vrida hjulen vid parkering i uppförsbacke?!

Hej. Min man har teoriprov imorgon förmiddag och sitter och pluggar det sista inför provet. Han har dock stött på lite förvirring i sina två olika teoriböcker - i en av dem står det att man ska vrida hjulen UTÅT MOT VÄGEN när man parkerar i uppförsbacke, och i den andra boken står det att man ska vrida hjulen INÅT MOT TROTTOARKANTEN när man parkerkar i uppförsbacke. Vad stämmer?

Tacksam för snabba svar.

• Svar på tråden Behöver hjälp med körkortsteori! Hur vrida hjulen vid parkering i uppförsbacke?!
  • Lilith74

Utåt givetvis. Annars åker ju bilen nedför backen om handbromsen släpper.

• xenaa

om jag inte minns fel så ska hjulen vara  inåt mot trotoarkanten just ifall bilen börjar rulla så rullan den mot trotarkanten

♥Leo 1 år 22/6♥
  • Lilith74

Nej hjälp nu blev jag osäker!! Jag skulle inte ha varit så tvärsäker! Förlåt, ska googla.

• Lillymarleen

VA? Man ska väl bara lägga in i växel och släcka bilen när man parkerar uppförsbacke, det fick vi lära oss!

• Lilith74

Det beror på om nosen eller baken på bilen är riktad uppåt!

• Raspberry81

När du står med fören nedåt ska hjulen vändas inåt mot trottoarkanten! BERGSÄKER!

Står du med "baken" nedåt är jag inte lika säker.....

Lycka till med körkortet!

• Lilith74
    Raspberry81 skrev 2008-06-30 23:12:30 följande:
    När du står med fören nedåt ska hjulen vändas inåt mot trottoarkanten! BERGSÄKER! Står du med "baken" nedåt är jag inte lika säker.....Lycka till med körkortet!
    Håller med, inåt om nosen pekar nedåt, utåt om den pekar uppåt. Detta för att den ska rulla in i trottoaren och inte ut i vägbanan om handbromsen släpper.
  • Mälaröbo

Alltid med hjulen pekande mot trottoaren så att bilen, OM den börjar rulla, tar stopp mot kanten.

• Lillymarleen
    Mälaröbo skrev 2008-06-30 23:43:11 följande:
    Alltid med hjulen pekande mot trottoaren så att bilen, OM den börjar rulla, tar stopp mot kanten.
    Men det är ju inte alltid det finns trottoarkanter där man parkerar!
  • Mälaröbo
    Lillymarleen skrev 2008-06-30 23:44:01 följande:
    Men det är ju inte alltid det finns trottoarkanter där man parkerar!
    Nej, men kanske en husvägg, buske eller dyligt. Om hjulen pekar från vägkanten och bilen rullar så far den ut i trafiken.
  • Lillymarleen
    Mälaröbo skrev 2008-06-30 23:45:21 följande:
    Nej, men kanske en husvägg, buske eller dyligt. Om hjulen pekar från vägkanten och bilen rullar så far den ut i trafiken.
    Ja kanske det. Men tror ingen tänker på det när man parkerar
  • Natural

utåt skulle jag ställa bilens framdäck.

Svar på tråden Behöver hjälp med körkortsteori! Hur vrida hjulen vid parkering i uppförsbacke?!