• suzy

*Var på tjejmiddag och fick chevrétoast

Var på tjejmiddag och fick chevrétoast med honung till förrätt. Vi var två gravida och vi åt det bägge två. Den var upphettad i ugn men räcker det. Den var ju inte helt smält... Skulle jag ha låtit bli??? Är lite nojjig!

• Svar på tråden *Var på tjejmiddag och fick chevrétoast
  • Millans

Det är nog ingen fara i och med att den var helt smält! Ett utdrag från livsmedelsverket... "All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het" kolla själv under www.slv.se

• Pistou

Om man äter chèvre (getost) gjord på pastöriserad getmjölk ska det inte vara några problem. Annars ska osten upphettas till minst 70 grader så att ev. bakterier försvinner.
    Jag tror inte att du behöver oroa dig för den här enda gången, men i fortsättningen ska du se till att chèvren är gjord av pastöriserad getmjölk eller att den har upphettats innan du äter den. Samma sak gäller för alla andra dessertostar som Camembert, Brie, m.fl, dvs. ska de vara gjorda av pastöriserad mjölk eller vara upphettade i ugn.

Här i Frankrike där jag bor, äts dessertostar dagligen, och man rekommenderar gravida kvinnor att skära bort kanterna på ostarna och bara äta den mjuka delen inuti, förutsom att förstås välja ostar av pastöriserad mjölk.

• suzy

Tack för svaren! Ska vara lite mer petig och fråga om osten är pastöriserad nästa gång!!!

• mammacatta

anledninen till att en ost kan utveckla mögel är för att den inte ÄR parstöriserad - därför MÅSTE man hetta upp alla ostar med vit/grönt/blått mögel. en chevre är en opastöriserad ost, till min stora sorg...:(

möglet blir till ett gift i kroppen ibland, som rimmar illa med bebbe i magen - exakt hur får man veta på mvc.

vad som gäller i andra länder gäller tyvärr inte här. HELA osten innehåller möglet, så att ta bort kanterna är lika illa som att äta bara insidan. men man blir inte dålig jämt och av varje ost, fråga på mvc, jag vet inte exakt där. vet bara ATT, inte HUR.

• guldplutt

mammacatta - det där behöver inte stämma - häromdagen skulle jag köpa ostar till en middag, och gick till en ostaffär och frågade speciellt efter pastöriserade ostar. Jag köpte bla en helt vanlig fransk chevre som de hade uppe på disken - den var pastöriserad!

• uno

Det finns nästan bara pastöriserad chevré i Sverige och den är helt okej att äta men den vita kanten ska man undvika. Om man som jag är tokig i ost så är de i delikatessdisken en stor tillgång de har listor på vad du kan och inte kan äta och det finns massor goda ostar som är hårda eller mjuka men pastöriserade. Tallegio exempelvis. Har kollat med BM och hon har sagt okej till chevre så länge den är pastöriserad.

• mammacatta

NÄ! ni skojjar! *jublar* d som ääär så gott!!!!

• snart tre

Jag har ätit pastöriserad chevré utan att hetta upp den. Tar bara bort kanten och äter det som finns i mitten. Det är kanten man ska undvika.

• Linnet76

Jag har ätit massor av chevré under hela min graviditet. Det finns som sagt var nästan bara pastöriserad chevré i Sverige. Om den har kanter skär jag bort dem. Färsk chevré äter jag som vanligt.

• Pistou

En liten OT-kommentar från en petig "fransyska":
    Tänk på att accenten ska vara en grav accent (=`) och sitta på det första e:et, dvs. "chèvre" och inte "chevré". Ordet uttalas [tjävr] och inte [tjevré]. Om ni kommer till Frankrike och ber om chevré i ostaffären kommer de inte att förstå er.
    Menar inte att vara dryg, men det är så tråkigt när det blir fel...

• hedda gabler

chèvre med honung har varit min craving, har ätit hur många såna mackor som helst. gärna med pínjenötter... mums. min kotte gillar getost och då får han det

• uno

Chèvre (rätt denna gång!), valnötter, ruccola och honung oj, oj, oj så gott! Får nog bli lite sådant med pasta till kvällsmat!

Svar på tråden *Var på tjejmiddag och fick chevrétoast