• Andrea91

Nån som har nymfparakiter?

Hej!

Jag skulle framför allt vilja veta hur man får fåglarna såpass tama så att man kan ta ut de med bara handen utifrån buren.

• Svar på tråden Nån som har nymfparakiter?
  • Knytets mamma

Det undrar jag också.
    Det går inte att få ut honom med bara handen, man måste täcka över den med något tyg så han inte ser huden annars så hoppar han inte upp.
    Dessutom så hotar han och bits med jämna mellanrum.
    Vi har ju inte haft honom från början och vad vi vet så är han väl en 10 år gammal.

• Andrea91

mina är bara ungfåglar har förresten fyra stycken.
    Jag gör så att jag låter burdörren stå öppen så dröjer det ju inte länge för än en utav honorna tittar ut

• Andrea91

jag har också lite problem med att få in de igen,gillar inte direkt att "jaga" de

• Undeeerbart

Vi har en nymfparakit som strax fyller 26 år , han är inte tam , kan sitta på axeln osv , men händer gillar han absolut inte , men ngt vi tror det kan bero på är att när vi skulle resa utomlands för många år sen när han var liten, så tog han som skulle passa honom med handskar på sig , å sen dess hatar han händer , så det jag tror är att man ska låta det ta den tid det böhöver , ngr minuter om dagen .. inte jaga och absolut inte skräma dom med handen utan låta dom tycka det är lite intressant , kanske med en brödbit el ngt dom tycker om .. sen när dom är lite äldre tror jag dock det är svårt att vänja dom vid handen om dom inte varit i kontakt med händer innan, men vem vet kanske det går att lära en "gammal hund sitta " min undulat däremot var ngt av den tamaste fågel jag vet. Lycka till !

• Knytets mamma

Har en nymfparakit hane, och en undulathona. Hade tidigare även en undulathane, men katten hade ihjäl honom när han mot alla odds tog sig ur buren.
    Undulathonan kan vara lite svår att få in i buren, men nymfen kan man liksom sätta fram mot ingången och "stjälpa" in.
    Med undulaterna gjorde vi som så att vi handtränade dem tidigt och envis när de var små. De är införskaffade vid olika tillfällen och vi satte inte in den senaste förrän vi handtränat ett tag med positivt resultat.

Vi gjorde som så att vi satt med handen i buren så att de fick vänja sig vid den, sedan blir nästa steg att närma sig fåglarna med handen. Klappa dem lite för att sist få dem att kliva på och till slut stanna på handen. Det tar lite tid och det gäller att inte ge upp.

• Andrea91

tack så mycket.

Problemet är att jag skulle då få vänta möjligtvis i flera timmar.De sätter sig på buren och känner sig som hemma

• Knytets mamma

Har du möjlighet att stänga om rummet där buren finns?
    De går ju in efter hand.
    När man fått dem vana vid handen och skall lyfta in dem och de bara flyger upp på burtaket hela tiden så gäller att vara tålmodig och bara göra om och göra om. Så får vi hålla på med undulathonan om hon inte flyger in självmant.

• Andrea91

det är det att vi har etage lägenhet och de befinner sig nära trappan

• Hannaliten

De maste tranas som unga. Vi har haft var sen han var 6 veckor gammal och han fyllde 17 ar i ar.

Svar på tråden Nån som har nymfparakiter?