• Stolt mamma till två

Vi gravida med husdjur

Har en liten fundering på hur ni som har katt och hund. I och med att jag är gravid med första barnet, och givetvis så lusläser jag allt man får av bm. Där står det ju att man kan bli smittad av toxoplasmos av ´katt och hund, visseligen ovanligt, men ändå ! Givetvis så blir jag ju panikslagen! Hur har ni löst det ?

• Svar på tråden Vi gravida med husdjur
  • Reglementet

Ha, nej, jag är inte gravid med mitt husdjur, jag är gravid med min man:P

• Fröken perfekt

När jag väntade flickan hade vi hundar, katt och tre hästar. Var ingenting jag gjorde annorlunda för att jag var gravid.

• Mrs Anna

Vi har två katter. De är främst inomhus och jag har hört att det är mindre risk då. Sedan så är det främst när man tömmer lådan som man ska vara försiktig så det låter jag min man göra Gör jag det själv så tvättar jag mig ordentligt. Känner mig inte så orolig över detta.

• Jiji

Ja man KAN bli smittad även om risken är liten. Finns i kattbajs bland annat. Och hur ofta äter vi kattbajs undrar jag? Eller plockar bajs med händerna och sen äter macka direkt efteråt? Nä, jag har då ingen panik över detta. Håller man bara god hygien (som annars) så ser jag risken så gott som obefintlig.

• Virrpirr

Jag har två katter och en hund och det enda man ska göra är väl att tvätta händerna noggrant efter man bytt låda och undvika att äta kattbajs ;)

• Tiiah

Jag har tre st katter. Gör inget speciellt, toxoplasma kan smitta via kattens avföring, och därför byter jag inte på deras låda, de gör min sambo. Å andra sidan har de använt lådan sen i vintras, de gör sina behov utomhus
    Men annars så kan man ju tvätta händerna efter man gosat med dem innan matlagning och sånt...fast det hör väl till sunt förnuft antar jag..

Har läst lite varstans att om man har katt sen innan graviditeten är man ganska immun mot toxoplasma...men rätta mig om jag har fel

• Black roses

Vi har 2 hundar, och en innekatta... Mina barn hjälper mig att sköta lådan nu, men det fanns ju ändå en tid när jag skötte den själv... Och jag får väl säga att oavsett om jag varit gravid eller inte, så är väl handhygienen viktig efter att man varit i kattsandslådan???

PS... Det finns toxoplasmosis i jorden med, men det hindrar ju inte att man gräver i jorden, man tvättar sig ju noga efteråt... D S

Mvh M G

• Stolt mamma till två

Tack för svaren ! Ja, det är inte klokt vad man ( jag ) kan jaga upp sig för !

• Ulja

Håller med alla ovan. Vi har katt, hästar,kaniner, hönor och papegojor. Tror inte fiskar är ett problem. Stoppar ju inte ner händerna i djurens avförong för att sedan direkt göra mig en macka. Är Du orolig kan du ju ha handskar när du gör rent eller be någon annan. Men att tvätta händerna efter som man alltid gör räcker. Eller så inhandlar du handsprit.

• dazazz

har du testat om du har haft toxoplasmos? det är ett vanligt blodprov som du säkert kan göra på mvc.

annars är det så här. katter får som regel toxoplasmos av att äta döda djur, har du en katt som bara är inne är det alltså ingen fara för att katten ska ha toxoplasmos. för att få toxoplasmos (även om katten har det alltså) så krävs det som någon skriver i princip att man petar i bajset och slickar på fingrarna - inte så sannolikt alltså ;) är du orolig så ta handskar på dig, men jag skulle säga att normal hygien räcker långt.

jag har själv under flera år haft vad jag skulle kalla riskkatter - katter som varit hemlösa och levt vilt och som bott hos oss innan de hittat permantenta hem. trots att jag alltid tömt lådorna och i övrigt hanterat katterna så har jag inte haft toxoplasmos, vilket jag ser som ett tecken på att min hygien är fullgod och jag har alltså valt att inte ta några extra åtgärder.

jo, just det. en sak till. jag har läst att avföringen inte sprider toxoplasmos förrän efter två dygn, tömmer man alltså lådan dagligen bör även detta minska riskerna.

och sedan ska man inte glömma bort att man även kan få toxoplasmos av trädgårdsjord, det är vad jag har förstått ungefär lika sannolikt men betydligt mindre uppmärksammat.

• enlitenstund

Mina katter är innekatter så risken att de har toxoplasma är extremt liten.. men numera får sambon göra rent lådan. Nån fördel måste man väl ha för att man är gravid ;)

• halliduttan

min sambo tömmer kattlådan, och när han inte är hemma gör jag det, emn tvättar noga och tar upp det direkt nygjort om man säger så. annars inget, gosar med dem som vanligt. Hoppas de kommer mottaga bebisen på ett bra sätt bara, det är det enda som jag kan oroa mig för. Och att de inte ska ligga i spjälsängen, vilket den ena hemskt gärna vill göra..

• jelt

Har både hund och katt, vilket jag haft vid alla min graviditeter.
    Har aldrig hört att hundar kan smitta med toxoplasmos, däremot katter. Mina 3 lever inne och maken tar hand om lådan, när jag är gravid. God hygien är väl det enda man rekommenderar.
    Djur är viktiga för barnen och mina älskar sin hund och sina katter

• Glenda Glad

Jag har hund, katter, hästar och höns. Jag gör inget annorlunda än vanligt. Jag tror att risken är väldigt liten om man bara har normal hygien. Ungefär som resten av er resonerar.

* Är i v 16 *
  • hannamiller

När jag väntade Oscar så fick fästmanne fixa kattlådan..
    Men annars så gossade jag inte så mycke som vanligt med katten.. Men lite..
    så hon inte skulle känna sig utanför..
    Nu med nr 2 så kör jag på som vanligt..

• PopcornPlayer

Häst och hund har ingen toxoplasmos i sin avföring, utan det är främst katt och får.

Har hund och häst.

• Mopplis

jag har skrattat så jag gråtit när jag läst denna tråden.. vilen inte va avsikten men jag tackar ändå.

Reglementet skrev 2008-07-01 11:07:56 följande:
    Ha, nej, jag är inte gravid med mitt husdjur, jag är gravid med min man:P
    Jiji skrev 2008-07-01 11:09:55 följande:
    Ja man KAN bli smittad även om risken är liten. Finns i kattbajs bland annat. Och hur ofta äter vi kattbajs undrar jag? Eller plockar bajs med händerna och sen äter macka direkt efteråt? Nä, jag har då ingen panik över detta. Håller man bara god hygien (som annars) så ser jag risken så gott som obefintlig.
    Kneel before thy master, som jag brukar säga
Svar på tråden Vi gravida med husdjur